12. ledna 2011 12:13 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

V Praze začnou jezdit
ekologické hybridní autobusy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy představilo 12. ledna v Praze nový městský autobus SOR NBH 18 s hybridním pohonem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy představilo 12. ledna v Praze nový městský autobus SOR NBH 18 s hybridním pohonem. | foto: Vít ŠimánekČTK
PRAHA V hlavním městě začnou na přelomu ledna a února jezdit kloubové nízkopodlažní autobusy s hybridním pohonem. V těchto vozech je kombinován naftový a elektrický pohon. Novinářům to dnes řekl ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák. První dva vozy budou zkušebně nasazeny na čtyřech linkách, pokud se osvědčí, podnik koupí další.

Dodavatelem je společnost SOR Libchavy, která už Praze dodává i klasické a kloubové dieselové autobusy.

Nové autobusy mají na střeše baterie o napětí 600 voltů, které se například při brzdění dobíjejí. Elektrická energie je pak využívána především pro rozjezd vozu.

"Autobusy jsme vyvíjeli společně s americkou firmou Allison," řekl dnes novinářům jednatel SOR Libchavy Petr Hájek. Podle zástupců firmy Allison je součástí autobusu jedenáct řídicích počítačů, které se starají o to, aby byl elektrický i naftový pohon během jízdy optimálně kombinován.

Podle Dvořáka je možné díky hybridnímu pohonu ušetřit až 30 procent spotřeby pohonných hmot. "S přímo úměrným snížením spotřeby klesá i objem produkovaných emisí," dodal ředitel.

Nové autobusy mají kapacitu 151 míst, z toho 44 míst je k sezení. Součástí vnitřku je i prostor pro umístění invalidního vozíku. Vozidla jsou třínápravová, pětidveřová a jezdí rychlostí maximálně 80 kilometrů za hodinu.

Životnost vozů je osm až deset let, poté je podle Dvořáka možné je repasovat. První dva vozy budou testovány na linkách 136, 139, 250 a 271.

Dopravní podnik hlavního města Prahy nakupuje od roku 2009 od SOR Libchavy klasické a kloubové autobusy. Součástí tendru za zhruba 4,5 miliardy korun je i dodávka až 20 autobusů s hybridním pohonem.

Rok 2010 v obrazech

Vozy s hybridním pohonem stojí podle Hájka přes deset milionů korun a jsou zhruba o 30 procent dražší než stejné vozy na naftový pohon.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz