Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Rozvojová Brazílie staví továrny na výrobu videí. Chudou zemi baví YouTube

Ekonomika

  6:35
PRAHA/RIO DE JANEIRO - Na první pohled připomínají YouTube Space v místě konání letošní olympiády - Riu de Janeiru velké filmové studio. Neprodukuje však snímky pro stříbrné plátno či televizní obrazovky, má sdružovat a učit youtubery, aby naplno rozvinuli svůj potenciál a jejich díla se dostala k co nejvíce lidem z více než miliardové komunity.

Marcos Luporini, jeden z autorů animovaného seriálu Galinha Pintadinha. foto: Jakub Zelenka, Lidovky.cz

Prostory YouTube Space jsou sice pro každého bez ohledu žánru, věku či národnosti, tvůrce ale musí předem prokázat své kvality. Dveře a technika tak zůstane uzavřena všem, kteří nedosáhli mety 10 tisíc odběratelů. Pro absolvování workshopů jsou pravidla benevolentnější, stačí mít jen tisícovou základnu následovníků.

Připravovaný YouTube Space v Riu.

Google se ale nechce svést na olympijské vlně, jedná se o strategický krok, neboť Brazílie je i přes svou „rozvojovou“ ekonomiku zemí YouTube zaslíbenou. Server Lidovky.cz tak mohl exkluzivně navštívit vznikající studia v Riu de Janeiru.

„Brazilci stráví týdně sledováním YouTube osm hodin, jsou tedy na druhém místě v počtu hodin strávených sledováním videí za obyvateli Spojených států amerických,“ popsala Hedvika Pajerová z české pobočky Googlu.

Prvních sto brazilských kanálů na YouTube má téměř ve všech případech přes dva miliony odběratelů a nejlepší kanál s názvem Porta dos Fundos dokonce přesáhl metu dvanácti milionů, což ho řadí do první padesátky nejúspěšnější kanálů na světě.

Plány pro YouTube Space v Riu.
Marcos Luporini, jeden z autorů animovaného seriálu Galinha Pintadinha.

Jen tak pro představu. V Česku milion odběratelů přesáhli jen ViralBrothers s 2 739 000 odběrateli a youtuber GoGoManTV s 1 400 000 sledujícími uživateli. ViralBrothers jsou ale v tuzemsku anomálií, neboť cílí v poslední době i na zahraniční a anglicky mluvící publikum.

„Brazílie je druhým světovým YouTube trhem v počtu času stráveného sledováním videí. Nedávný výzkum Meio & Mensagem and Provokers ukazuje, že 5 z 10 nejvlivnějších brazilských dospívajících jsou právě YouTubeři,“ upozorňuje Pajerova.

Existují tak i videa, kdy při příchodu youtuberů do obchodního centra v Brazílii vypukne panika a ochranka musí od mladých hvězd odrážet davy fanoušků. Za takovou popularitu by se nemusely stydět ani světové popové hvězdy.

Důvodem obliby YouTube v Brazílii jsou i specifika tamního trhu. Obyvatelé totiž moc často nevládnou angličtinou a tak žijí částečně v portugalské jazykové bublině. Ilustruje to například úspěch pro našince neznámé sítě Orkut, která dlouhou dobu vedla nad Facebookem, což bylo ze světového pohledu unikátní. Orkut, za nímž stál zaměstnanec Googlu Orkut Büyükkökten, ale musel ustoupit sociální síti Google+ a v roce 2014 byl nadobro vypnut.

Továrna na videa

Už teď se jeví Brazílie jako dokonalá továrna na internetová videa. Podobný prostor v Sao Paulu od otevření před dvěma lety navštívilo přes 2 tisíce tvůrců, pořádalo se patnáct workshopů a každý měsíc vychrlí 35 nových profesionálních videí.

Některé pořady se přeložily a podívaly se i do USA a Evropy. Jednou z hvězd brazilského YouTube se světovým potenciálem je modrá slepička z animované série Galinha Pintadinha. „YouTube nám dává skvělou příležitost dostat se do světa. Pokud tvoříte kvalitní kreslený seriál, tak děti nezajímá, že vznikal třeba někde v garáži,“ řekl v Riu serveru Lidovky.cz Marcos Luporini. Kolem animáku vznikají i hračky a další propagační předměty. Značka tak tvůrcům vydělává ročně stovky milionů korun.

Plány pro YouTube Space v Riu.
Plány pro YouTube Space v Riu.

YouTube Space v Riu se sice otevře až v roce 2017, už teď ale ohromí obrovské haly, které budou projekt zastřešovat. Bez přehánění by se daly přirovnat k leteckým hangárům o rozloze dvou tisíc metrů čtverečních. „Bude se v něm nacházet lobby pro práci, tři pódia, místnost pro postprodukci, salónek pro pořádání společenských akcí a tři učebny pro pořádání workshopů,“ píše se v oficiálních materiálech.

Celý kolos bude sídlit v Riu také na exkluzivní adrese poblíž centra a muzea umění v Riu. Vedle jsou i nové ulice postavené speciálně pro olympiádu s tramvajemi. Ty jsou v brazilské metropoli v podstatě novinkou.

Haly pro YouTube Space v Riu.

V Česku se zatím podobný projekt neplánuje. Nejbližší YouTube Space je tak v Berlíně. I tak ale v tuzemsku YouTube získává na popularitě. „Čas sledování v České republice meziročně roste o více než 40 %, na mobilních zařízeních to je 110 %,“ dodává Pajerová.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...