"Vážně se přípravou těchto vozů zabýváme," řekl mluvčí Kremlu Viktor Chrekov. Nejde prý přitom jen o prezidentské vozy, ale i o doprovodná a servisní auta. Na obnovení výroby vládních vozů má údajně prezidentská kancelář k dispozici až 40 miliard rublů (25 miliard korun).
Začínat se bude od nuly
Podle informovaného listu Kommersant budou muset ruští projektanti začít od nuly, protože dřívější vozy domácí výroby v prezidentských a vládních garážích beze zbytku nahradily značky Mercedes, BMW a Ford. Domácí automobilky se soustředily buď na licenční montáž západních modelů či na výrobu ruských osobních automobilů nižší střední třídy.
ČTĚTE TAKÉ |
Nyní se údajně počítá s tím, že Kreml vzkřísí i staré značky reprezentativních vozů Čajka nebo ZIL. Věc má požehnání nejvyšších míst včetně prezidenta Vladimira Putina.
Vyrovná se ruská verze západním značkám?
Jak připomíná Kommersant, návrh obnovit výrobu luxusních vládních vozů dostaly ruské automobilky už před dvěma lety, ale plán tehdy zůstal na papíře. Realizace nepokročila dokonce i přesto, že zájem zapojit se do projektu projevila slavná italská projekční kancelář Pininfarina.
Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.