21. května 2009 12:26 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

V tomto státě je korupce na druhou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 93Diskuse
Jiří Čunek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jiří Čunek | foto: ČTK
PRAHA Lidovecký předseda Jiří Čunek odstartoval debaty o tvorbě cen elektřiny i o manažerských odměnách v ČEZ, které se postupně staly předvolebním tématem. Motivem byla snaha o hospodárnost a hledání zdrojů v době krize, vysvětluje Čunek.

LN Jak vás napadlo pustit se do tématu elektřiny? Doposud jste o ČEZ nemluvil, a najednou jste začal jeho praktiky kritizovat.
Prvním podnětem byl příchod krize a hledání zdrojů. Na vládě jsem několikrát formálně zmínil, že praktiky, které tady panují, by se měly změnit. Když hledáme úsporná opatření u státních institucí, poukázal jsem, jestli se šetří v ČEZ.

LN Jak vás napadl právě ČEZ?
Někde jsem si přečetl, že manažeři mění flotilu automobilů každý rok... tak jsem říkal, že bychom měli šetřit všude, kde má stát nějaký vliv.

LN Začal jste ale volat i po změnách cenotvorby u elektrické energie.
K tomu jsme se dostali následně. Bylo řečeno, že zde určitě dojde k nějaké změně. K žádné změně ale nedošlo. Nevím, zdali by došlo, kdyby tato vláda zůstala u moci.

LN Jakou roli hrála ve vaší iniciativě změnit cenotvorbu ekonomická krize, kterou jste zmiňoval jako prvotní impuls pro vaše úvahy o ČEZ?
V souvislosti s krizí jako takovou jsem si uvědomil, jaká protikrizová opatření přijímáme. Jedním z protikrizových opatření je šrotovné, které by podle odhadů mohlo využít zhruba 10-15 procent lidí. Později se ve sněmovně objevil návrh šrotovného na železniční vagony, což je také kuriózní. Taková opatření jdou za konkrétním podnikem, nejdou za občanem a nemají plošný dopad. Navíc se hovoří o tom, že velmi dobré vztahy na Škodovku (Škodu Plzeň, pozn. red.) má Martin Roman. Nepátral jsem po tom, jestli je, nebo není vlastníkem, ani mě to nezajímá, protože je to nesmysl.

LN Proč to tedy zmiňujete?
Uvědomil jsem si, že někteří lidé v této republice mají ohromnou moc, která jim nebyla předána ve volbách, ale tím, že obsadili pozici, ze které mají ekonomickou moc. A to je druhá část mého zájmu. Nejen že bychom se měli zaměřit na státní podniky a podniky s většinovým podílem státu, jestli úsporný program funguje také tam, ale měli bychom se zaměřit také na plošná řešení. A to je jistě snížení cen elektřiny.

LN Po tom volá i sociální demokracie.
Sociální demokraté se přidali ke mně, pochopili, že je špatné zůstat v této oblasti zpátky. Sami také poukázali na cenotvorbu na burze, kdy ČEZ generuje cenu a zároveň ji zpětně využívá a prohlašuje, že ji nemůže změnit. Neznám dnešní aktuální tržní cenu, ale přijde mi nemravné a nesmyslné, aby se obchodovalo s elektřinou za 56 eur v době, kdy tržní cena elektřiny je kolem 30 eur.

LN O čí nemravnosti hovoříte?
Nemravnost začala u toho, že někdo z manažerů a majitelů chtěl velké zisky. Manažery vůbec neviním, protože si vzali to, co jim někdo nabídl. Nesmyslný opční program jim schválil stát. A proto je nutné se podívat na to, proč jim zástupci státu takový program schválili, jak na tom byli zainteresovaní. Docházíme k tomu, že v tomto státě je jedna korupce za druhou, téměř korupce na druhou. Je to tím, že my politici neděláme to, co dělat máme.

LN Hrála tedy v tvorbě opčního motivačního programu pro manažery ČEZ roli korupce?
Všechno jednání, kdy na vrub veřejných rozpočtů stát na něco platí nespravedlivým způsobem, tak za tím je nějaká korupce. Buď se jedná o případ, kdy si někdo zaměstná někoho na úkor státu, nebo si od státu vezme peníze. Jestliže všichni kritizují nějaký manažerský program, který je tady nastaven, a nikdo s ním nic nedělá, tak se ptám, proč tomu tak je. Je nutné se podívat, kteří zástupci státu ten opční program schválili, proč trvá doteď, a proč na minulé valné hromadě nebyl změněn.

LN Máte pro to nějaké vysvětlení?
Ti, kteří dnes vládnou, a to je ODS a sociální demokraté, neudělali nic pro to, aby se tak stalo. Myslím, že to je jasné politické zadání. My jsme politická strana, která si z ČEZ nic nebere a žádné spropitné nedostává.

LN O jakém spropitném hovoříte?
Myslím tím aktivity, které ČEZ dělá ve prospěch dobročinných záležitostí, ve prospěch měst, charitativních organizací a podobně. My takové příspěvky nedostáváme a to je ten důvod, proč se ozýváme. Ostatní se neozývají zcela jistě proto, že k tomu mají nějaký důvod.

LN Jak tedy funguje podle vašich pozorování vztah mezi ČEZ a politickými stranami? Co z toho politické strany mají?
ČEZ sám o sobě má program zaměřený na dobročinnost. Je v něm kolem 250 milionů korun. Nechápu, proč podnik, který je naprosto dominantní na trhu, má 70procentní účast státu, si sám vytvoří svůj charitativní projekt ve výši 250 milionů korun a rozdává tu na dětské hřiště, tu na něco jiného. Takový podnik by měl dát peníze státu, a stát ať si to rozděluje.

LN Vy jste seděl několik let ve vládě. Co jste vypozoroval o chování ČEZ a politiků?
Především jsem pozoroval, jak je vůbec možné, že se vytvoří takový nemravný systém odměňování. A když se podíváte, kdo takový program mohl schválit... Všichni, kteří rozhodovali, na tom nějak participovali a bylo to pro ně výhodné. Mnozí odešli z poslaneckých mandátů, aby proměnili ten nákup akcií ve výhodný prodej. Kořen nespravedlnosti je buď v lidské blbosti, nebo v chamtivosti.

LN Pořád ale hovoříte tak, jako byste ve vládě sám neseděl. Říkáte „někde jsem četl...“, „stát vyplácí...“. Vždyť i vy jste byl zástupcem státu.
To máte pravdu. Místopředsedovi vlády ale řešit otázky ČEZ nepřísluší. ČEZ má být pod dohledem ministerstva financí...

LN ...to ale KDU-ČSL měla v Topolánkově vládě pod kontrolou. Vždyť ministrem financí byl Miroslav Kalousek...
On byl ve spojení s Mirkem Topolánkem. KDU-ČSL k ministerstvu financí žádné vazby neměla. My jsme nominovali ministra, nicméně on se utrhl z řetězu...

LN ...konzultoval jste s panem Kalouskem problematiku ČEZ alespoň v minulosti?
Když jsme vstupovali do vlády, měli jsme jiné starosti. Ve chvíli, když jsem se o ČEZ začal zajímat více, tak již jsme spolu osobní vazbu neměli.

LN Existuje tedy podle vás nějaká vazba mezi ČEZ a panem Kalouskem?
To já nevím. Ani to nezjišťuju. V těchto podnicích se dějí věci, o které jsem se nikdy ani nezajímal.

LN Hovořil jste tedy vůbec v Topolánkově vládě o problematice ČEZ?
Skutečná diskuse vznikla někdy před rokem při obecném rozhovoru, v průběhu jednání ekonomické rady ministrů. Nadnesl jsem, že bychom něco měli udělat s tím manažerským programem. Tehdy premiér Topolánek řekl „ano, to musíme změnit“. Řekl, že se o to bude zajímat. Byli u toho také pan Kalousek, byl tam také předseda dozorčí rady ČEZ Kocourek, o kterém jsem tehdy ani nevěděl, že v dozorčí radě působí.

LN Jak je možné, aby místopředseda vlády nevěděl, kdo je předsedou dozorčí rady dominantního státního podniku?
Když se podíváte, kdo je dnes v dozorčí radě ČEZ, zjistíte, že jediným zástupcem státu je náměstek ministra financí Fuksa. Pak jsou tam soukromé firmy a osoby. Zatímco v jiných firmách si 70procentní vlastník obsadí všechny pozice a vůbec o tom nikdo nediskutuje, tak v ČEZ stát rozdal místa v dozorčí radě jiným místo toho, aby to skutečně řídil a kontroloval.

LN Říkáte, že neútočíte na manažery ČEZ. Na koho tedy útočíte?
Útočím ta ty, kteří jim dali takový prostor k čerpání manažerských odměn. Doufal jsem, že se na valné hromadě počátkem dubna něco stane. Také jsem doufal, že nová vláda bude neprovázaná vazbami na manažery ČEZ... vždyť Mirek Topolánek jezdil na dovolenou s Martinem Romanem. Je nezbytné, aby výkon vlastnických práv státu byl jasný, razantní. Já už dál nepotřebuju pátrat kdo, kolik, co.

LN Také jste navrhl, jak regulovat cenu elektrické energie.
Ano. Existují dva způsoby, jak toho dosáhnout. Jednak prostřednictvím zákona o cenách. Mnozí říkají, že ho nelze využít. Ale ten zákon by byl právě dnes výhodou pro ČEZ, minimálně pro elektrárnu Dětmarovice. Protože kdybychom fixovali tu cenu jako protikrizové opatření a stanovili cenu na 30 či 40 eurech, pak by elektrárna Dětmarovice nemusela zavírat a horníci mohli pracovat.

LN Jaký je ten druhý způsob regulace?
Spočívá ve změně systému obchodování na burze. Burza je prokazatelně ovlivňovaná nejvíce ČEZ, a zde se na rozdíl od zákona o cenách nejedná o dočasnou věc.

LN Je podle vás řešení rušit burzu a stanovovat ceny jinak, nebo rozbít ČEZ a vytvořit více producentů na základě již existujících kapacit?
Správné řešení nechť najde vláda. Nechci zodpovídat za to, že navrhuji nějaké řešení, o kterém řeknou, že má nějaké úskalí.

  • 93Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz