Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

V USA vyhrály vlaky, které vrací při brždění téměř 100% energie

Ekonomika

  11:33
PRAHA - Německá společnost Siemens v USA vyhrála půlmiliardový tendr na "zelené" vlaky. Koncernu Siemens se v posledních měsících daří. Minulý týden získal v USA kontrakt na stavbu 70 elektrických lokomotiv City Sprinter v hodnotě 466 milionů dolarů (asi 338 milionů eur) pro státní železniční společnost Amtrak, která je jednou z největších železničních společností v USA.

city sprinter foto: Reprofoto

V Evropě zase na začátku tohoto měsíce získal zakázku v hodnotě 700 milionů eur na výstavbu vlaků, které budou jezdit pod kanálem La Manche.

Obchod, který Siemens uskutečnil v USA, je pro společnost převratným milníkem. Ta se totiž již léta snažila zásadněji prosadit na americkém železničním trhu.

Jedná se totiž o její první prodej vysokorychlostních lokomotiv na tomto trhu. Průměrný objem objednávek na americkém trhu lokomotiv přitom činí asi 1,5 miliardy eur ročně. Německý gigant by se v Americe rád prosadil jako výrobce vlaků pro meziměstské spoje a co více, jako dominantní hráč na americkém trhu vysokorychlostních vlaků. Tento trh by totiž měl v několika příštích letech růst díky vládním penězům. Informoval o tom technologický server TechCrunch.

CITY SPRINTER

* Nové vlaky by měly být zkonstruovány podle evropského modelu EuroSprinter a jejich maximální rychlost by měla dosáhnout až 201 kilometrů v hodině.

* Novinku Amtrak využije hlavně na trati mezi Washingtonem a Bostonem, která je nejvíce využívaným koridorem v USA.

* První vlaky od Siemensu by se na americké dálkové tratě měly dostat v roce 2013.

Nové vlaky by měly nést název Amtrak Cities Sprinter a měly by se odlišovat od ostatních vlaků, které jezdí v Americe, větší energetickou úsporou. "Tohle nejsou lokomotivy z dob našich otců," řekl prezident divize Siemens Industry’s Mobility Oliver Hauck a dodal: "Nejenom že při stavbě těchto vlaků využíváme obnovitelnou energii, ale lokomotivy mají zabudované prvky, které šetří energii, a mají také regenerační brzdový systém. Ten je schopen vrátit až 100 procent energie vyprodukované při brzdění zpátky do elektrické sítě."

 Vlaky by měly být zkonstruovány podle evropského modelu Euro Sprinter a jejich maximální rychlost by měla dosáhnout až 201 kilometrů v hodině.

Vlaky by pak měly jezdit především na trati mezi Washingtonem a Bostonem, která je nejvíce využívaným vlakovým koridorem v USA. První vlaky od Siemensu by se na americké dálkové tratě měly dostat v roce 2013.

Dopravní divize Siemensu sice v USA již působí, pouze však v takzvané light rail kategorii. Tedy v oblasti, kde se jedná o výrobu vlaků pro městskou a příměstskou dopravu. Právě v Americe je každý třetí light rail vlak vyroben společností Siemens.

Nákup vlaků je součástí programu, který Amtrak přichystal pro své pasažéry ve snaze zlepšit kvalitu cestování, především však po severovýchodním pobřeží. Celý modernizační program by měl Amtrak přijít na 11 miliard dolarů během příštích 14 let. "V průběhu několika posledních měsíců se dostala železniční přeprava v USA do hledáčku americké administrativy. Ta silně podporuje zlepšování a posilování americké dopravní infrastruktury," dodal k tomu výkonný ředitel jedné z divizí Siemensu Hans Jörg Grundmann.

V rámci dohody s dopravní železniční společností Amtrak zvýší Siemens kapacitu ve své továrně na výrobu vlaků v kalifornském Sacramentu o 200 pracovních míst a dalších 50 pracovních míst přibude v továrně v Georgii, která vyrábí vlakové motory a kryty.

Přestože se nejedná o čistě ekologickou "zelenou výrobu", tak až 80 procent elektrické energie, kterou spotřebuje továrna v Sacramentu, pochází ze solárních zdrojů. Uvedla to společnost Siemens ve svém tiskovém prohlášení.

Autor: