Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Válka mezi diskonty se loni přiostřila, nejvíce dal do reklamy Lidl

Ekonomika

  13:02
PRAHA - Některé české obchodní řetězce v roce 2010 výrazně zvýšily investice do reklamy, která jim pomáhá ve stále tvrdším soupeření o zákazníky. Největším zadavatelem reklamy z řad obchodníků byly loni diskontní prodejny Lidl, které investice meziročně zdvojnásobily. Sdělila to firma Kantar Media, jejíž údaje vycházejí z ceníků za reklamu a neberou v úvahu množstevní slevy, ani barterové smlouvy.

Lidl 1 foto: ČTK

Hodnota reklamních investic společnosti Lidl loni v Česku podle Kantar Media vzrostla na 852 milionů korun z 426 milionů o rok dřív. Lidl díky tomu na loňském žebříčku 20 největších inzerentů obsadil šesté místo, zatímco v roce 2009 mu připadla 20. pozice.

První byla loni společnost Procter&Gamble ČR, jejíž reklamní investice činily 1,5 miliardy korun. Více peněz do reklamy investovala také firma Mountfield, která v České republice patří mezi největší prodejce zahradní techniky, nábytku a bazénů.

Čtěte také

Zatímco v roce 2009 hodnotu její reklamy společnost Kantar Media vypočítala na 462,4 milionu korun, tak loni činila 545,2 milionu Kč.

Mluvčí prodejen Mountfield David Jirušek řekl, že společnost do reklamy loni ve skutečnosti investovala méně peněz, než uvádí Kantar Media, jejíž údaje vycházejí z ceníkových cen.

"Ceny, za které nakupujeme, jsou výsledkem jak naší pozice na trhu, tak především dlouhodobého seriózního partnerství, které má naše společnost se svými obchodními partnery. Znamená to, že do reklamy investujeme o desítky procent méně, než uvádí průzkum této agentury v ceníkových cenách," podotkl.

Obchodníce si investice do reklamy pochvalují

Mezi dvacet největších zadavatelů reklamy se loni dostal také obchodní řetězec Tesco Stores ČR, který patří mezi největší obchodníky v Česku a o rok dříve na tomto seznamu nefiguroval. Loňské reklamní investice Tesco Stores ČR podle údajů Kantar Media obnášely 423,8 milionu korun, což společnosti vyneslo 17. místo.

Obchodníci si loňské investice do reklamy pochvalují. "Celosvětově trh se zahradní technikou a bazény v době pokračující hospodářské krize klesl o pět procent, zatímco u naší společnosti se loni zvýšil o šest procent. Úspěchu jsme, vedle důrazu na naše služby a servis zákazníkům, dosáhli i díky oslovení zákazníků reklamou v našich primárních reklamních kanálech, mezi které patří televize a tištěná média," podotkl Jirušek.

Válka mezi diskonty

Loňský rok byl v Česku kvůli hospodářské krizi ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, na které obchodní řetězce často upozorňovaly právě ve svých reklamách.

Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Cenová válka vypukla poté, co prodejny Albert na začátku září zahájily masivní reklamní kampaň založenou na monitoringu cen v konkurenčních prodejnách.

Autoři: ,