18. ledna 2010 15:18 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vánoce přinesly českým e-shopům
miliardy, krize přijde v březnu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Shutterstock
PRAHA Vánoční tržby internetových obchodů dosáhly podle odhadů srovnávače cen Heureka.cz 8,2 miliardy korun. Českým e-shopům dominuje Alza.cz. I přes krizi dokázala za rok 2009 zvýšit svůj obrat o třicet procent.

Českým internetovým obchodům se loni dařilo lépe než jejich kamenným protějškům. Zatímco maloobchod obecně podle analytiků stagnoval či poklesl, vánoční sezona přinesla e-shopům v Česku výrazné nárůsty tržeb.

Například největší internetový obchod Alza.cz dokázal zvýšit svůj obrat loni o třicet procent na více než 4,1 miliardy korun. Další internetová galerie Mall.cz pak vydělala v Česku bez daně skoro 1,5 miliardy. Oběma obchodům výrazně pomohly Vánoce.

Krize přijde v březnu

Loni jsme možná prodali každý tisící notebook na planetě, říká marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko.

LN Loni vám narostl obrat o 30 procent na více než 4,1 miliardy. O kolik více zboží jste na tento nárůst museli prodat? Přijali jsme o čtyřicet procent více objednávek než v roce 2008. Průměrná hodnota objednávky mírně klesla, ne ale na klíčovém zboží. Obrat šel nahoru díky tomu, že jsme se vrátili k tomu, co umíme nejlépe, prodeji počítačových komponentů a počítačů. Navíc jsme prodali tisíce herních konzolí, především Nintenda Wii. Nejvíce ale letěly notebooky. Pokud věříme číslu 96 milionů notebooků, které se podle americké asociace spotřební elektroniky CEA prodaly na světě, tak jsme prodali jedno promile všech notebooků na celé planetě.

LN Museli jste si snižovat marže?
To ne. Naopak, vytvořili jsme speciální akce s partnery a nabízeli jsme speciálně nakonfigurované exkluzivní notebooky i mobilní telefony. Tím jsme si mohli udržet marži a nemuseli jsme bojovat s ostatními e-shopy.

LN Jak bude podle vás vypadat trh v příštím roce?
Hodně nás poznamená rostoucí nezaměstnanost. Firmy propouštějí, a to i zaměstnance z lépe placených pozic. S nárůstem nezaměstnanosti možná spotřebitelský trh prudce poklesne ve druhém čtvrtletí letošního roku. Musíme být připraveni na to, že lidé budou méně utrácet. V červnu a červenci se projeví sezonní letní zboží jako třeba navigace, ale co si chcete koupit v březnu a dubnu? Užíváte si dárky z Vánoc a do léta je daleko.

Například pro Alzu znamenal listopad a prosinec tržby 1,27 miliardy korun. Internetové obchody se nicméně musely připravit na změnu nákupního chování lidí. Proti loňsku totiž Češi na internetu nakupovali především těsně před Vánoci.

"Vánoční sezona předchozí roky obvykle začínala již v říjnu, minulý rok jsme větší nárůst zájmu sledovali až od poloviny listopadu, řekl LN produktový manažer Heureky. cz Tomáš Hodboď.

"A to i přes to, že největší internetové obchody začaly s vánočními kampaněmi včas a pomocí nejrůznějších akcí se snažily vánoční špičku co nejvíce rozmělnit," dodal Hodboď.

"Pro velkou společnost, jako jsme my, je v podstatě ztrojnásobení denního výtlaku firmy logistický i prostorový problém," potvrdil marketingový manažer obchodu Alza.cz Jan Samko. Fronty zákazníků a aut před holešovickým obchodem společnosti patří k pravidelnému prosincovému koloritu už několik let.

"Krize dohnala i dřívější odpůrce internetového nakupování k tomu, aby si ho s ohledem na nižší ceny vyzkoušeli. Získali jsme mnoho zcela nových zákazníků," řekl LN ředitel Mall.cz Marek Liška. Potvrdil, že i obrat Mallu se nahrnul do dvou předvánočních týdnů.

Podle Samka se prodávalo víceméně totéž jako loni - tedy notebooky a televize. "Výrazně více se ale prodalo mobilů. Ty předloni výrazně propadly a ani v létě tento segment nevyčníval. Ale mobil vydrží průměrně dva roky a spousta lidí už nový nutně potřebovala," uvedl Samko.

Stejné kategorie jako nejprodávanější uvádí i Liška z Mallu.cz, co se týče obratu. Na počet kusů ale Mall prodal na Vánoce nejvíce parfémů. Celkově tak české e-shopy podle hrubých odhadů Heuréky.cz utržily 8,2 miliardy korun za celou vánoční sezonu, tedy za listopad a prosinec.

V roce 2008 to přitom bylo přibližně 6,5 miliardy. Podle Hodbodě je to především přesunem lidí, kteří chtějí ušetřit, na internet. To potvrzují i čísla, která jsou zatím oficiálně či neoficiálně známá od klasických "kamenných" prodejců elektroniky.

Například Electroworldu klesly ve finančním roce 2008/2009, který skončil loni v březnu, tržby o čtrnáct procent a společnost vykázala ztrátu skoro 122 milionů korun. Čísla ale spadají většinou do roku 2008. Mateřská britská společnost DSGi pak nedávno uvedla, že za Vánoce loňského roku celkově v Evropě zaznamenala růst tržeb během listopadu a prosince o osm procent proti roku 2008.

Datart pak podle svého šéfa Pavla Slámy skončil rok s dvouprocentním propadem proti plánovaným tržbám. "Tržní podíl nám ale zůstává stejný nebo se mírně zvýšil," dodal Sláma.





Najdete na Lidovky.cz