S informací přišel server iHned.cz. Podle něj mají odbory zatím patnáct zakládajících členů a předpokládají, že se připojí další stovky ze zhruba 900 zaměstnanců firmy. Majitel firmy Radim Jančura prý o vznikající buňce nic neví a nikdo ho o problémech neinformoval.
"Odbory jsme založili, protože se objevovala šikana a hrubé porušování zákonů," řekl serveru jeden ze zakladatelů, řidič Stanislav Vaněk. "Přicházeli jsme o odměny, protože někdo poslal mailem stížnost, často jsme se ale nedozvěděli proč," dodal.
Situace se prý začala zhoršovat před dvěma lety, kdy se zpřísnil přístup šéfů jednotlivých úseků. "To, že naše zaměstnance kontrolujeme, aby odváděli perfektní servis vůči cestujícím, je v moderní společnosti běžné a pochopitelné," vysvětlil pro iHned Jančura.
V internetové debatě si noví odboráři stěžují i na kratší než zákonné přestávky v práci, minimální zázemí pro řidiče, platy za zahraniční linky založené na dietách. To však Jančura odmítá. "To je pomluva. Přestávky mají řidiči dle zákona - běžte na Florenc a zeptejte se těch, co hodinu čekají na další spoj," řekl serveru.
Zpoždění kvůli sopce
Vznik sdružení probíhal zdlouhavě a potají. "Před časem tu odbory již vznikaly, a pokud vím, člověk, který s tím přišel, dostal výpověď," popsal serveru iHned.cz Vaněk. Odklad oficiálního vzniku prý způsobil i výbuch islandské sopky, kvůli kterému musela část zakládajících členů jezdit dálkové autobusové linky a bylo tak složitější se setkat na ustanovující schůzi.