28. května 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vede Oriflame v Indii. Zažil jsem
kasty i kobru na zahradě, říká Čech

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Regionální marketingový ředitel Oriflamu pro jižní Asii Miroslav Kopřiva. Na... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Regionální marketingový ředitel Oriflamu pro jižní Asii Miroslav Kopřiva. Na... | foto: Archiv Miroslava Kopřivy
DILLÍ V červnu svoji tříletou asijskou misi skončí. Manažer Miroslav Kopřiva šéfuje marketingu kosmetické firmy Oriflame v Indii a jižní Asii. Musel si zvykat nejen na indický život jako takový, ale i na odlišné požadavky zákazníků z různých koutů této obří země.

Oriflamu dosud věnoval v podstatě celou svoji profesní kariéru, byl i českým šéfem této firmy zaměřující se na osobní prodej kosmetiky. Společnost vedl v Česku a i díky tomu dostal nabídku vybudovat marketingové oddělení v Asii.

Indická zkušenost, která „postihla“ i Kopřivovu manželku a dvě dcery, je výjimečná z mnoha důvodů. Třeba proto, že poznal stále velmi živý kastovní systém, který se nevyhýbá ani firmám.

ÚSPĚŠNÍ ČEŠI

  • Miroslav Kopřiva je další osobností, kterou představujeme v byznysovém seriálu o Češích, kteří se dokázali prosadit v zahraničí.
  • Otázky jsou pro všechny vybrané lidi stejné.
  • Pokud máte tip na někoho podobné nebo jste jím vy sám/sama, napište nám na michal.pavec@lidovky.cz

„Přestože kasty úředně neexistují, v reálném životě lidé vědí, kdo kam patří, jak je společensky významný podle výše majetku i postavení. Podle toho s ním jednají,“ vypráví Miroslav Kopřiva.

Jak těžké je pro Čecha z vašeho oboru prosadit se v zahraničí?

Finální rozhodnutí pro stěhování do neuvěřitelné Indie padlo až po návštěvě Dillí. Nikdy nezapomenu na manželčin šokovaný výraz při první projížďce rikšou v přeplněných, úzkých a tmavých uličkách starého města Chandni Chowk, kde je neskutečný nepořádek. Desítky propletených drátů s elektřinou nad našimi hlavami nesplňovaly ani náhodou žádnou normu. Manželka je ale statečné děvče z jižní Moravy a stejně jako já cítila, že nás život v diametrálně odlišné kultuře obohatí. Řekli jsme si, že když do světa nevyrazíme teď, na prahu čtvrté dekády našeho života, tak kdy jindy?

Během dvou dnů jsme si stihli vybrat dům k pronájmu a navštívit mezinárodní školy, takže jsme zhruba věděli, do čeho jdeme. Rodinu jsem si do Dillí přivezl čtvrt roku po mém nástupu. Přistáli jsme v Dillí po Novém roce, kdy je největší smog obohacený zápachem z topenišť, ve kterých obyvatelé slumů spálí všechno, co najdou. V lednu před dvěma lety byly v noci rekordně nízké teploty lehce nad nulou, na které nejsou domy s tenkými stěnami stavěné. Olejové radiátory nestíhaly, takže jsme se na noc sestěhovali do dvou ložnic, které jsme se snažili společně zadýchat. Manželku s dcerami jsem druhý den po příletu vzal na oběd do indické restaurace. Jídlo bylo ale přes můj důrazný pokyn „not spicy please“ pálivé jak čert. Začátky v cizině jsou těžké, ale jak v rodině říkáme: Kopřivy ani mráz, natož indické koření nespálí!

Čím se nejvíc liší tamní firemní kultura od té české?

Kultura firmy Oriflame je velmi podobná ve všech pobočkách na světě, díky skandinávským kořenům i hodnotám vtěleným společnosti zakladateli bratry Jochnickovými. Charakterizuje ji podnikatelský duch sázející na jednoduchost řešení, plochá organizační struktura, transparentní firemní cíle, otevřená komunikace a důraz na práci v týmu. Kolegové a vedoucí se oslovují křestním jménem.

Regionální marketingový ředitel Oriflamu pro jižní Asii Miroslav Kopřiva.
Regionální marketingový ředitel Oriflamu pro jižní Asii Miroslav Kopřiva. Na snímku s kolegyně a kolegy v centrále v Dillí.

Atmosféra v indické pobočce je hlučnější v porovnání například se střední Evropou, nemluvě o nezvyklém klidu v pobočce Bangkoku díky mírnosti Thajců, kteří se vyhýbají konfliktům a přehnaným emocím. Mezi zaměstnanci v Indii je cítit velká energie daná jejich hovorností a emotivností - občas si dokonce zazpívají hit z aktuálního Bollywoodského filmu. V Indii mi nevyhovovaly dlouhé porady - důsledek švédského manažerského stylu dávajícího každému prostor sdílet svůj názor v kombinaci s nutkavou potřebou indických kolegů se ke všemu vyjádřit. Jsem proto rád, že cíleným a dlouhodobým tlakem jsem dosáhl zkrácení porad. Účastníci pošlou materiály dopředu a na program se zařadí pouze témata, která si zaslouží pozornost celého týmu.

Indická firemní kultura však obecně představuje pravý opak, protože je stejně jako tamní společnost velmi hierarchická. Šéfové mají sebevědomí na rozdávání a mají vždycky pravdu. Podřízení je oslovují formálně “pane”, “paní” a jejich příkazy plní bez přemýšlení. Týmová práce se moc nenosí. Fungují osobní vazby a příslušnost ke kastě. Přestože kasty úředně neexistují, v reálném životě lidé vědí, kdo kam patří, jak je společensky významný podle výše majetku i postavení. Podle toho s ním jednají.

Co si z vaší rodné země nejvíc přenášíte do své práce?

Manažerskou zkušenost, znalost přímého prodeje, otevřenost, nadšení zkoušet nové věci, ale nebýt přitom naivní. Také zájem o lidi, jejich rozvoj a snad i smysl pro humor.

Jací jsou vaši kolegové v porovnání s těmi českými?
Management je mezinárodní, vede jej Švéd. Dalšími mými kolegy jsou Angličan, Mexičan a samozřejmě Indové. V centrále Oriflamu pro Indii a region Jižní Asie pracují více než ze dvou třetin vysokoškoláci a z nich každý druhý se pyšní titulem MBA získaným ihned po absolutoriu univerzity. To odráží velkou poptávku indických absolventů o práci v zahraničních firmách, kvůli prestiži a očekávanému slušnému chování expatů, kteří neřeší kdo je z jaké kasty.

Indové jsou velmi asertivní a jdou za svým cílem. Chtějí rychle budovat kariéru a velká část se chce uplatnit i na mezinárodní úrovni. Očekávají povýšení každé dva roky, protože existuje velmi jemná škála desítek různých titulů. To z pohledu cizince někdy vytváří třecí plochy. Například když někdo povýšil z junior koordinátora na koordinátora a dále se domáhá titulu senior koordinátor, přestože dělá čtyři roky stejnou práci. Při ní jen plní zadané úkoly a samostatně - tedy seniorně - nepracuje, natož aby byl byl schopen vést někoho dalšího.

Nicméně kvalitní zaměstnanci s výborným vzděláním na trhu jsou. Pro rok 2015 Indie odhaduje více než devět milionů absolventů vysokých škol a toto číslo se bude každý rok zvyšovat. Vybírat z čeho je i v Pákistánu, kde jsem nedávno přijímal šéfku marketingu. Ze čtyř kandidátek s výbornou angličtinou s vynikajícími prezentačními dovednostmi jedna studovala v Dubaji, další ve Velké Británii, tři z nich měly MBA.

Příslušníci střední třídy v Asii ohromně dbají na vzdělání svých dětí. Sledují umístění škol v žebříčku, protože diplom z nejlepších škol je vstupenkou k úspěšné kariéře a penězům. Na nejlepší vysoké školy je problém se dostat, jsou velmi drahé. Indický kolega z managementu například řešil i to, do které privátní mateřské školky umístit dceru, aby byla co nejlépe připravena na základní školu! Porovnával, jak školky vyučují základy matematiky. V Asii vyrůstá obrovská konkurence v mase vzdělané pracovní síly, ochotné na sobě pracovat a stěhovat se.

Co vám v zahraničí přineslo úspěch?
Respekt k naprosto odlišnému trhu kosmetiky, mentalitě a preferencím cílových skupin zákazníků – střední a vyšší třídě žijící ve velkých městech. V Indii je 29 spolkových států a sedm svazových teritorií v nichž jsou obrovské rozdíly v nákupních zvyklostech. Například na severovýchodě indického subkontinentu, ve státech Ásám a Sikkim, žijí stejné národnosti jako v sousedním Bhútánu a blízkém Nepálu, tedy blízké Číňanům. Zákaznice tam preferují dražší parfémy a dekorativní kosmetiku. Na jihu Indie s obyvateli s tmavou pletí se zase dobře prodává tělová a vlasová kosmetika. Navíc je potřeba vědět, jak se poptávka v prodejně nejdůležitějších regionech mění v každém ročním období a během významných svátků.

MIROSLAV KOPŘIVA

  • Je mu 44 let a narodil se v Brandýse nad Labem.
  • Vystudoval VŠE v Praze, má také titul MBA z univerzity v anglickém Sheffieldu.
  • Pro Oriflame pracuje od roku 1995. Byl jejím finančním i marketingovým ředitelem. Čtyři roky pak celou firmu v Česku i vedl.
  • Pracoval na speciáním projektu pro Rusko, následně dostal nabídku na pozici regionálního marketingového ředitele pro Jižní Asii.
  • Na tomto postu působí od roku 2012. Tento region zahrnuje pobočky v Indii, Pákistánu a na Srí Lance.
  • Firmu Oriflame založili v roce 1967 bratři Jochnickovi ve Švédsku. 
  • Její celosvětové tržby se ročně pohybují okolo 1,5 miliardy eur. Podle údajů firmy jde největší evropskou kosmetickou společnost v přímém prodeji.
  • Zastoupení má ve více než v 60 zemích.
  • Její výrobky nabízí ve světě 3,6 milionu prodejců, kteří prodávají kosmetiku a potravinové doplňky prostřednictvím osobního doporučení z katalogu. Prodejci můžou vytvářet I vlastní prodejní síť složenou z lidí, které pro prodej kosmetiky získají.

V Pákistánu není přímý prodej vůbec znám a kromě vzdělávání prodejců o kosmetice jim navíc vysvětlujeme i výhody našeho obchodního modelu. První rok jsem tedy v Asii hodně naslouchal kolegům a seznamoval se s trhem. Dále bylo důležité, že jsem si při budování týmu regionálního marketingu našel vedoucí oddělení, kteří byli ochotni přijmout odpovědnost za výsledky, být aktivní a odnaučit se častému místnímu nešvaru - svádět potíže a nesplnění úkolů v termínu na ostatní. Když jsme byli letos s rodinou čtrnáct dní v Austrálii, tak jsem nemusel na dálku řešit žádné „provozní problémy “, protože kolegové jsou po třech letech vytrénovaní a vše zvládli sami, což mě potěšilo.

Přejete si vrátit do Česka?
Rozhodně. V červnu se po třech letech stěhujeme domů. Všechno má svůj čas, to platí i pro pobyt v Indii, kde je život velmi intenzivní a ne vždy jednoduchý. Zažili jsme vodu z přívalového deště v domě, kobru na zahradě, nervy v chaotické dopravě bez pravidel, shánění potravin, otravu jídlem manželky dva dny před odletem domů na prázdniny, které strávila na kapačkách v nemocnici, i počáteční stesk dětí po domově.

To vše nám kompenzují zážitky z cestování po Indii a Asii, úžasná mezinárodní škola (vedená ředitelem Paulem Chmelikem, který je potomkem českých emigrantů do USA), stejně jako seznámením se s mnoha zajímavými lidmi. Jako českému patriotovi mi vždy udělaly radost připomínky úspěchu československých a českých firem v Asii.

Například, že první motorkou našeho řidiče byla JAWA, lesk obrovského křišťálového lustru v mahárádžově paláci v Jaipuru vyrobeném v 19. století v českých zemích, stejně jako tisíc nádherných lustrů v podobě lotosových květů zdobících supermoderní terminál mezinárodního letiště v Bombaji. V Číně nám zase obsluha tobogánu u Velké čínské zdi nadšeně ukazovala na mobilu foto československého samopalu gestikulujíce, že to je super zbraň. Radost jsem měl i vloni na letišti v Hong Kongu, kde nás vítal billboard inzerující koncert České filharmonie. Musím zmínit velmi dobrý dojem z práce českého zastupitelského úřadu v Dillí vedený velvyslancem Miloslavem Staškem, který skvěle podporuje naše podnikatele i povědomí o naší historii, kultuře a jídle. Měl jsem příležitost podpořit Český festival jídla, kde jsem hrál na trumpetu a dcery v moravských krojích fungovaly jako hostesky. S manželkou se ale těšíme na náš životní styl doma v Česku. Na cyklistiku, hory, divadlo a koncerty. V létě se určitě vypravíme do západočeských lázní (včetně těch pivních v Chodové Plané), na rafty na Vltavu i do sklípku na Moravu.

Čeho se z vašeho nového života už nebudete chtít vzdát?
Život v zemi vzdálené šest tisíc kilometrů od domova stmelil rodinu a je důležité do budoucna mít společné zážitky i doma. Zdejší mise nás všechny ohromně posílila, aneb „Kdo dá Indii, nebojí se už ničeho “. Manželka mě nejvíce potěšila parafrází hlášky z filmu Slavnosti sněženek – „To je dobře, že jsi nás táto vyvez“. 

Chci, abychom byli optimisty, kteří si zdravě věří. Dcery získaly nenahraditelné životní zkušenosti a větší rozhled. Naučily se v mezinárodní škole plynně anglicky, spřátelily se zde s dětmi z mnoha zemí, zároveň ale viděly hned vedle školy slum i rodiny žijící na ulici. Procestovaly s námi Asii. Chci v nich i nadále rozvíjet svobodného ducha a schopnost mít vlastní názor.

Prostřednictvím poznávání cizích zemí si člověk víc uvědomuje, co všechno je mu cenné v jeho rodné vlasti. Chci si uchovat zájem o cestování, poznávání zajímavých lidí a otevřenost k novým podnětům. To vše platí samozřejmě i pro život a práci v Česku, při které budu potkávat nové lidi i navštěvovat kouty naší krásné země, kde jsem ještě nebyl. 

  • 1Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na Lidovky.cz