Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Velké mrštné auto: Ford S-Max je MPV, které pobaví i řidiče

Ekonomika

  7:00
Ford S-Max není typické MPV. Stejně jako velkorysý prostor je pro něj důležitá i schopnost vtáhnout řidiče do děje. Nová verze láká agresivnějšími tvary, inovovanými motory a také svéráznou dvojspojkovou převodovkou.

Ford S-Max foto: Ford

Koupě velkoprostorového auta bývá pro ty, které baví řídit, kompromisem. Vymění schopnosti vozu na silnici za více prostoru pro rodinu a vyšší těžiště. Stanou se řidiči auta záživností připomínajícího dodávku...

Existuje ale pár výjimek. Ta nejvýraznější přišla v roce 2006: Ford S-Max, jiný druh většího MPV. Nižší, dynamičtější, postavený pro řidiče. Automobilka si tuto odbočku od klasických velkoprostorových aut mohla dovolit. Pro konzervativnější zákazníky má totiž vyšší MPV Galaxy, jehož je S-Max sourozencem.

Hodnocení

  • Za volantem: 4 *
  • Pro rodinu: 4,5 *
  • Cena: 1,5 *
    Nejvíce je 5 *
Po čtyřech letech přišel S-Max v modernizované verzi, která má dále vyzdvihnout jeho typické vlastnosti – především sportovnost, u velkoprostorových vozů unikátní. Díky optickým retuším vypadá nepatrně agresivněji, stejně tak vylepšený interiér, působící kvalitněji.

Zájemce o S-Max ale bude zajímat spíše kombinace prostoru a jízdních vlastností, kterými tohle auto vyniká. Pět pasažérů se do něj vejde pohodlně a ještě zbude spousta místa pro zavazadla v obrovském kufru. Všechna tři zadní sedadla lze samostatně různě sklápět nebo posouvat, čímž auto přizpůsobíte momentální potřebě.

Ford S-Max

Za drastický příplatek 26 500 korun se dostane i sedmimístná verze. Ani ta neomezuje přepravní schopnosti vozu; všech pět zadních sedaček ve složeném stavu tvoří rovnou podlahu, na které lze převézt přes dva kubíky nákladu nebo i přespat.

Láká k rychlejší jízdě

Důležité změny jsou ale skryté. Zaprvé vylepšené motory. Nejsilnější přeplňovaný pětiválec zabila emisní norma Euro 5 a vystřídal jej dvoulitr s turbem a výkonem 203 koní / 149 kW. Kvůli normě, která začne platit příští rok, byla přepracována i trojice dvoulitrových turbodieselů.

Vyzkoušeli jsme ten s výkonem 163 koní / 120 kW a další novinkou, šestistupňovou dvojspojkovou převodovkou. Ta ale na rozdíl od většiny konkurenčních převodovek tohoto typu nepřináší lepší dynamiku ani nižší spotřebu oproti manuálu. Chová se spíš jako klasický automat: auto je s ní pomalejší a má vyšší spotřebu. Stále ale rozumnou, mimo město pod sedm litrů na 100 km.

Ford S-Max

Ovšem pokud se uhlídáte... Ford S-Max totiž láká k rychlejší jízdě. Je to velký vůz, ale chová se jako mnohem menší. Zatáčky proletí nejrychleji ze všech MPV a jeho řízení s hydraulickým posilovačem přenáší do volantu více informací, než jaké vám sdělí lecjaké mnohem rychlejší, rádobysportovní auto.

Když si nepřiplatíte za efektní obrovská kola, jeho podvozek vyniká kombinací komfortu s mrštností. Co se týče jízdy, S-Max nemá žádné slabé místo. Tohle auto je vážně dobré. U Fordu to vědí, proto si za něj nechají dobře zaplatit. Až nehorázně...

Technické parametry

  • Ford S-MaxRozměry 4772×1884×1660 mm
  • Zavazadlový prostor 854–2100 l
  • Hmotnost 1688 kg
  • Motor turbodiesel 4válec, 2,0 l
  • Výkon 120 kW (163 k) / 4000 min-1
  • Toč. moment 340 N.m/2000 min-1
  • Zrychlení 0–100 km/h 10,2 s
  • Nejvyšší rychlost 202 km/h
  • Komb. spotřeba 6,0 l / 100 km
  • Cena 993 790 Kč

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!