Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vietnamské obchody rostou obřím tempem

Ekonomika

  15:31
PRAHA - Z tuzemského trhu od roku 2001 zmizelo zhruba šest tisíc tradičních malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, které neustály expanzi obchodních řetězců a v posledních několika letech i vietnamských obchodníků.

Obchod, kde dívky zakoupily alkoholické nápoje foto: ČTK

Vyplývá to z údajů, které na maloobchodní konferenci Retail Summit zveřejnila agentura Nielsen Czech Republic.

Zatímco v roce 2001 v Česku podle údajů Nielsen Czech Republic fungovalo 20.442 původních prodejen, tak do roku 2010 jejich počet prudce klesl na 14.706.

Zavřeny byly zejména malé obchody s plochou do 50 metrů čtverečních. Počet těchto provozoven se snížil z 12.319 v roce 2001 na předloňských 8129. Počet tradičních samoobsluh s plochou od 51 do 400 metrů čtverečních klesl mírnějším tempem, a to z 8173 v roce 2001 na 6577 v roce 2010.

ČTĚTE TAKÉ:

"Český tradiční trh postupně vymírá. V poslední době nejen v důsledku tlaku moderního obchodu, ale také vietnamských podnikatelů," upozornil Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic, který aktuální počet vietnamských obchodů odhadl na zhruba 3000.

Počet moderních prodejen největších obchodních řetězců se předloni podle údajů společnosti Incoma GfK meziročně zvýšil o zhruba čtyři desítky na 1599.

Ubývá i družstevních prodejen

Snížil se například počet družstevních prodejen. Zatímco v roce 1996 spotřební družstva na tuzemském trhu provozovala 4356 obchodů, tak do roku 2010 jejich počet klesl na 2930. "Úbytek (malých obchodů) by podle mého názoru byl podstatně větší, kdyby některé prodejny, které se zavírají, nepřevzali vietnamští obchodníci. Jejich výhodou je, že oni se rizika nebojí a jdou i do velmi ostré konkurence," upozornil generální ředitel nákupní aliance ČEPOS Petr Morava.

Vietnamští obchodníci dokážou díky nižším nákladům působit i v lokalitách s malými tržbami, kde by ostatní obchodníci zpravidla pohořeli. Vietnamští obchodníci podle Moravy těží z toho, že mají lepší nabídku ovoce a zeleniny, jsou vstřícnější k zákazníkům, mají dlouhou otevírací dobu a nechybí jim bojovnost.

Například na pražském Chodově vietnamská večerka funguje naproti diskontní prodejně Lidl, která ve své strategii sází na co nejnižší ceny.

Vietnamské obchody rostou neuvěřitelným tempem

"Vietnamské prodejny se v regionech rozšiřují doslova kobercovým způsobem. Jeden můj kolega má zkušenost, že zatímco před třemi roky proti jeho 130 prodejnám stálo dvanáct vietnamských obchodů, tak nyní jich je 70. Je to neuvěřitelné tempo," podotkl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a předseda Sdružení českých a moravských spotřebních družstev COOP Zdeněk Juračka.

Tuzemští obchodníci podle Juračky za nynější situace nemají příliš možností, jak expanzi vietnamských prodejců čelit. "Naše výzkumy naznačují, že si (vietnamští obchodníci) nedělají problémy s jakýmikoliv odvody a povinnostmi vůči státu, což si české subjekty nechtějí, a ani nemohou dovolit," uvedl Juračka.

Vietnamští obchodníci mají stále větší podíl na tržbách velkoobchodní společnosti Makro, která kvůli tomu nedávno zřídila pozici manažera pro komunikaci s asijskými a vietnamskými zákazníky. Například loni od ledna do dubna zaznamenalo Makro meziroční nárůst prodejů ve skupině vietnamských maloobchodníků o 13,4 procenta.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...