Víkend si užiju. A navíc, vyjde mě to levně. Vlastně za něj ušetřím. Půjdu na výstavu, do divadla a povečeřím suši. Proletím se letadlem nad Karlštejnem nebo si zahraji s přáteli bowling. A v neděli půjdu do luxusního kadeřnického salonu, zbytek dne strávím ve wellness centru a povečeřím v krásné restauraci při svíčkách.
Jak se slevy nakupují?
|
Takhle plánuje svůj víkend stále více Čechů. Užít si, a navíc jen za zlomek ceny, je velké lákadlo, které oslovuje nejen studenty a ty, kteří mají menší příjmy, ale také solidně vydělávající. Hledat nejlepší, nejzajímavější nebo nejlevnější nabídku se stává novým sportem mas.
"Na slevových serverech nakupuji už téměř půl roku pravidelně jednou za dva týdny," říká zaměstnankyně pojišťovny Jana Havlíková z Prahy a dodává, že na hromadných nákupech ušetří značné částky.
Cvičení, jídlo, masáže
První slevové servery, které nabízejí různé slevy od poukazu na cvičení, večeře, masáže až po víkendové pobyty, auta či byty, se přitom v Česku objevily teprve před rokem. Nabízené slevy se většinou pohybují okolo padesáti procent. Někdy stoupají ale až přes devadesát procent z původní částky.
Například se tak dalo se slevou vyrazit na pivo za tři koruny. Stačí, aby si poukaz koupil určitý počet lidí, který je předem stanoven, a můžete vyrazit. Slevy fungují v Česku skoro jako zaklínadlo. Serverů hromadného nakupování rychle přibývá, působí jich zde už přes 240.
A také roste počet uživatelů, kteří chtějí ušetřit nebo si dopřát nějaký zážitek, na který by bez slevy třeba nedosáhli. "Potenciál k růstu počtu zákazníků slevových serverů je stále velký. Vycházíme i z vlastní zkušenosti, počet nově registrovaných zákazníků nám měsíčně roste asi o pět až deset tisíc zákazníků," upozorňuje Tomáš Carba, marketingový ředitel Zapakatel.cz.
Pozor na nabídky
Jenže navzdory všem výhodám a úsporám není "život se slevou" vždy úplně ideální. Často se může nabídka na první pohled zdát jako extrémně lákavá. Jenže kupony mají různě dlouhou platnost a také se dají upotřebit jen v konkrétních provozovnách v daném městě.
Někdy mají navíc firmy, které slevu na své služby poskytují, velké oči. Nabídnou a třeba i úspěšně prodají výhodné poukazy tisícům lidí. Ve skutečnosti ale nejsou schopny tolik zákazníků "odbavit" za dobu, po kterou jsou kupony platné.
Nechci slevu zadarmo
"Koupil jsem si šest kuponů, každý na dvě pizzy. Nakonec jsem ale nedostal ani jednu, protože ta pizzerka nezvládala. Nebyla absolutně možnost si objednat, kontaktní mobil byl vypnutý," píše v diskusi u slevových serverů jeden z uživatelů. Nakonec sice peníze dostal zpět, ale ne vždy to tak dopadne.
Na co si dát pozor?
|
Snadno se může stát, že v honbě za slevou uživatel nakoupí víc kuponů, než stihne upotřebit. Slevové kupony jsou sice často platné čtvrt roku nebo i déle, ale pokud podnik nemá dostatečnou kapacitu, nemusí se na něj ani během půl roku vůbec dostat. Proto je důležité co nejdříve po zakoupení slevy službu rezervovat.
Navíc ani motiv úspory nemusí být zrovna vždy přítomný. "Včera jsem se náhodou díval na slevové servery a narazil na "skvělou" nabídku ručního mytí automobilu.
Sleva byla skoro 40 procent z původní ceny ve výši 2400 korun. Takže cena po slevě byla zhruba 1400 korun.
Jaké bylo mé překvapení, když jsem se podíval na stránky firmy, kde nejdražší program na čištění automobilu vycházel na 1200 korun," popisuje své zkušenosti jeden ze zákazníků a dodává, že s touto "slevou" si člověk vlastně 200 korun připlatí.
Zákazníci pak neušetří, ani pokud se z nakupování se slevou stane téměř závislost. "Naše nejlepší zákaznice u nás za rok utratila více než sto tisíc korun," říká Tomáš Bátrla ze serveru Vykupto.cz.
Zrno od plev
Ačkoli si hromadné nakupování získává v Česku každým dnem více příznivců, ne všichni, kteří je vyzkoušeli, byli spokojení. "Již dvakrát se mi stalo, že jsem si na webové stránce tohoto druhu objednal a i rovnou zaplatil slevový voucher pro dvě osoby, ale zaslali mi jej pouze pro jednu osobu. Napoprvé se mi podařilo po zdlouhavém a nepříjemném dohadování dosáhnout svého a druhý voucher jsem získal. Ve druhém případě jsem bohužel s reklamací neuspěl a musel jsem koupit další kupon navíc," říká zklamaný klient "slevomatů" Robert Vinter s tím, že cenová výhoda tak byla hned pryč.
Zástupci velkých a zavedených slevových serverů nyní chystají vytvoření asociace, která by klientům dávala možnost rozlišovat mezi důvěryhodnými servery a těmi, kde může hrozit riziko. Zároveň si větší servery důkladně kontrolují podniky, jejichž služby na svých stránkách nabízejí. "Naši obchodní zástupci je prověřují," říká Pavel Poulíček, majitel serveru Kuplon.cz.
Čtěte také: |
Start v dobrý čas
Slevový boom přitom měl dobré načasování. První servery se objevily před rokem, tedy v době, kdy se ekonomika začala již pomalu zvedat a zároveň v lidech stále zůstala a je snaha zvýšit své úspory.
"Český zákazník je obecně znám svojí citlivostí na cenu, kdy je ochoten přizpůsobit svoje nákupní chování tak, aby dosáhl co nejlepší ceny. Pokud mu tuto možnost dá slevový server, český zákazník ji využije," vysvětluje Marie Konečná z poradenské společnosti KPMG.
Dnes je tak Česko jednou z evropských zemí, ve které se slevových akcí využívá nejvíce a nabídku jednoho slevového serveru navštíví denně v průměru 50 tisíc lidí, výjimkou však není ani vyšší počet. "Máme přes 150 tisíc návštěvníků denně a přes 1,5 milionu měsíčně," říká Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu, největšího portálu.
Důvod, proč Češi na slevách "ujíždějí" mnohem víc než v jiných evropských zemích nebo i ve Spojených státech, odkud slevové servery přišly, zřejmě spočívá v jejich pragmatičnosti. "Nejsou založeni tak statusově. Nestydí se, když si koupí třeba večeři v luxusní restauraci se slevou a pak se tam ukážou se slevovým kuponem," říká Pavel Cabal z výzkumné společnosti Incoma Gfk.