3. června 2010 19:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Víno, zlato, umění: Češi se
vrhli na investice pro zlé časy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Červené víno - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Červené víno - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Nervozita a obavy z další ekonomické krize jsou nyní hlavními motivy, jež Čechy nejvíce ovlivňují při jejich investování. Enormně vzrostl zájem o zlato. Přibývá ale i lidí, kteří neváhají své peníze "vrazit" do umění nebo do vína.

"Zatímco na počátku letošního roku zájem lidí o zlato spíše stagnoval, v květnu to bylo úplně jinak. Zájem lidí o žlutý kov zase enormně narostl a dal by se srovnat s rekordním podzimem roku 2008," přiznal Pavel Trtík, ředitel společnosti Zlaté mince – Numismatika. V tu dobu firma prodávala denně tolik zlata, kolik dříve normálně za celý měsíc. Mohla za to finanční krize, která naplno udeřila v říjnu před dvěma lety.

Zlato

"A nyní se situace zase opakuje. Lidé mají obavy a hledají bezpečné investice. Zlato pro ně představuje jistotu bezpečně uložených peněz," upozornil Trtík. Podle něj nelze opomíjet ani skutečnost, že nákup zlata je osvobozen od daně z přidané hodnoty.

České domácnosti mají vysoký zájem o žlutý kov také z toho důvodu, že své "zlaté portfolio" budují teprve poměrně krátce. Navíc většina Čechů podle Trtíka předpokládá jeho další cenový růst.

Výsledkem pak podle něj je, že se tuzemské domácnosti neuchylují pouze ke zlatým pamětním mincím či medailím, ale značně vzrostl zájem o slitky (cihličky) a tezaurační (investiční) mince. U nich se na rozdíl od pamětních mincí a medailí, které mají i určitou sběratelskou cenu, hodnota odvozuje pouze od obsahu zlata.

Přestože jsou zlaté investiční mince a slitky ve světě vydávány v mnohasetmilionových objemech, v poslední době se často stává, že momentálně nejsou k dispozici.

"S ohledem na extrémní zájem o nákup investičního zlata v souvislosti s krizí finančního sektoru nadále můžeme garantovat cenu a termín dodávek pouze několika vybraných titulů ve velikosti troyské unce. Zcela vyprodány jsou mince American Buffalo.

Skladové zásoby jsou limitovány počtem několika desítek kusů," dozvědí se zájemci o zlato na webu obchodníka Zlaté mince – Numismatika. "Zájem lidí je tak veliký, že v některých případech jsme byli nuceni zavést čekací listiny," uzavřel Trtík.

Obrazy táhnou
Mezi komodity, které Češi při investování vyhledávají stále častěji, patří také umění. Svědčí o tom rostoucí tržby českých aukčních síní. Jen za uplynulý rok bylo na českých aukcích vydraženo více než deset tisíc uměleckých děl za celkem více než 750 milionů korun. O rok dříve přitom byla celková hodnota vydražených děl asi 664 milionů korun.

Nejdražší obrazy v Česku

A letošní rok se vyvíjí ještě lépe než ten loňský. "Trend není vůbec špatný. Jak v aukcích, tak i v galerijním prodeji jsou výsledky lepší než vloni," uvedla Mária Gálová, ředitelka české pobočky Dorotheum, přední aukční síně.

Na růstu prodeje umění se přitom velkou měrou podílejí noví kupci, kteří hledají alternativu k padajícím cenám akcií a komodit a berou umění jako alternativní investiční příležitost. Ti se soustředí především na zaručené a drahé autory. Díky tomu pak na aukcích umění padají cenové rekordy. Například vloni v březnu byl v Česku vydražen obraz Františka Kupky za 26 milionů korun včetně provize.

"Investice do umění jsou vyhledávané zejména v obdobích, kdy je na finančních trzích rozbouřená situace. Pak klasické investiční nástroje jako akcie, podílové listy a další jsou poměrně nespolehlivé.
Investoři, a to i ti velcí, vyhledávají alternativy. Těmi jsou zejména komodity, například drahé kovy. Nejpodnikavější investoři jdou ale ještě dál a vybírají si coby investici i umění. Umění proto můžeme chápat jako takovou alternativu k alternativám," vysvětlila Markéta Šichtařová, ředitelka společnosti Next Finance.

Vína, na kterých se neprodělá.

I když mezi Čechy zájem o umění rok od roku roste, není nákup uměleckých děl masovou záležitostí. VČeské republice jsou spíše sběratelé než investoři.

Většina lidí chce dobře koupit a těšit se z dalšího růstu ceny díla. Nejde ale o typický spekulativní přístup, jako je tomu u klasických investičních nástrojů. Většina investorů k umění přistupuje s vědomím, že umělecká díla mají určitou tržní hodnotu, kterou je dobré posilovat. Současně ale má umění pro ně jistou sběratelskou hodnotu, a tak se lidé nabytých děl zase tak rychle nezbavují kvůli růstu jejich ceny.

Optimální podmínky
Zatímco ještě před nějakými 15 lety bylo investování do vína v Česku naprosto ojedinělou záležitostí, dnes je situace zcela jiná. Lidí, kteří neváhají část svých peněz vložit do lahví kvalitního archivního vína, stále přibývá. S tím také narůstá zájem Čechů o pronájem skladovacích boxů, které udržují optimální teplotu a vlhkost.

"Čtyři pětiny našich skladovacích kapacit máme již obsazené. Zájem lidí přitom stále stoupá," uvádí například Národní banka vín.
Podobné zkušenosti s pronájmem skladovacích boxů mají i další. Řada vinařství proto omezuje pronajímané skladovací prostory pouze na vína, která si zákazníci zakoupí u nich.

To je i případ boxů vinařství Znovín Znojmo, které jako jedno z prvních v Česku začalo nabízet pronájem. Víno vhodné k investování má pocházet z osvědčených vinic, nedoporučují se aromatické odrůdy. Za jistotu považují odborníci červená vína z Bordeaux. Díky rozvinutému trhu zajišťují vysokou likviditu a mají historii růstu své hodnoty.

Většina milovníků vína v České republice ale preferuje před francouzskými víny lokální produkci. Moravská, ale i česká vína však nepředstavují typickou investici. Z pohledu investora totiž tato vína postrádají základní vlastnosti investičních vín. Pokud má víno podle expertů nést přívlastek investiční, musí jít o vína, která mají historii. Podmínkou je znalost toho, co se od nich v pěti či deseti letech od stočení do lahví dá očekávat.

Z tuzemských značek se často doporučuje kupříkladu Rulandské šedé či Frankovka. U vína s dobrým potenciálem platí, že zájemce by měl vlastnit alespoň deset či patnáct kartonů, protože teprve poté bývá jejich investice efektivní. Počáteční investice se pak u tuzemského vína u takového množství lahví většinou pohybuje okolo dvaceti tisíc korun.

Faktorů, které musí zájemce brát v úvahu, je však mnohem více. Patří mezi ně i správný způsob skladování. Dokonalého dozrání vína je možné dosáhnout pouze v optimálních podmínkách. Těmi jsou konstantní teplota v rozmezí 10 až 12 °C, vlhkost mezi 80 až 90 procenty a tma. Lahve je třeba skladovat v horizontální poloze a minimálně s nimi manipulovat.

Jen málokdo má prostory, které jsou optimální ke skladování vína. Lidé, kteří nemají kde své oblíbené značky skladovat, mohou využít některých z privátních archivů. Cena uskladnění záleží na velikosti boxu a pohybuje se od 300 do 1000 korun ročně. Víno by přitom mělo zrát alespoň pět let. Za tu dobu cena lahve kvalitního vína koupeného například za 150 korun obvykle vzroste minimálně o 100 korun.

Při koupi vína platí základní pravidlo – pokud člověk nepatří mezi znalce, měl by si nechat poradit. Lidé by ale měli sledovat reference, odborný tisk a jeho předpovědi pro jednotlivé odrůdy. Kvalitní víno k archivování je třeba pořizovat jen přímo u vinaře nebo ve specializovaných vinotékách. Při správném dozrávání dochází ke zvyšování kvality vína a tím také roste cena.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.