Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vize 2011: Frančízy zaplaví Česko. Příchod hlásí Pizza Mizza

Ekonomika

  13:25
PRAHA - Jistota známé značky a snazší rozjezd podnikání. To je důvod, proč se letos čeká další příliv nových franšízových společností na český trh. Budou mezi nimi oděvní firmy i poskytovatelé nových služeb.

Happy Meal od McDonald's foto: Reuters

Až okolo 70 společností se chystá vstoupit na český trh jako franšízová síť. Například firma Wittchen nebo slovenský řetězec Mini Pizza chtějí letos rozjet v Česku své podnikání.

Znatelné oživení přitom bylo vidět již v loňském roce. Na českém trhu se objevilo nejvíce franšízových společností od roku 1990. Letos by mohl počet nových konceptů, které do Česka vstoupí, překročit dvě desítky. "Od jara loňského roku hodně rostl zájem a ten stále pokračuje. Je zde vzestupný trend, který bude určitě pokračovat i v letošním roce," říká Lenka Nováková z odborného portálu FranchisingInfo.cz.

Také další odborníci čekají, že letos bude franšíz přibývat. "Očekávám, že se letos situace oproti loňsku zlepší," řekl Jaroslav Tamchyna, prezident Franchise Clubu.

Důvodů, proč by letošek mohl být rokem franšíz, je několik. "Lituji živnostníka, který se chce na tomto trhu prosadit sám. Pokud chce někdo podnikat v maloobchodě, tak se musí někam zařadit. Například do spotřebního družstva nebo formou franšízy," říká Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

                            Pro zvětšení klikněte na grafiku

Nové frančízové systémy

Tak podnikatel získá přístup k lepším cenám od dodavatelů, zavedenému jménu, marketingu a určité jistotě s velkým partnerem za zády. Kromě toho je snazší získat na rozjezd podnikání i úvěr u bank.

Podle odborníků je přitom na českém trhu, kde nyní působí okolo 150 franšízových systémů, ještě prostor pro nové obory. "Péče o seniory a juniory tu stále ještě chybí i v oblasti franšíz," říká Tamchyna. Podobně je zde i prostor pro další, většinou specializované obchody.

Letos by se navíc mohly vrátit i ty společnosti, které na český trh již chtěly vstoupit. "Řadu zahraničních společností, které se do Česka chystaly v minulých letech, zaskočil ekonomický útlum v posledních letech, a proto expanzi přehodnotily na jiné trhy, například asijské," vysvětluje Tamchyna. Zahraniční společnosti často chtějí rozjet svá zastoupení rovnou v celém regionu střední a východní Evropy.

Nejen hamburgery, ale i obchody s cennými papíry Využívání licencí na určitý koncept podnikání se rozšiřuje i do dosud neobvyklých oblastí. Nově se do Česka chystají například vzdělávací centra Mathanasium, která nabízejí výuku matematiky. Nebo poradenská společnost ERA, která se zabývá snižování nákladů.

Na konci loňského roku začala přes systém prodeje licencí provozovat dvě své pobočky také UniCredit Bank. " To je poslední trend, určitě je to výzva pro ostatní banky, tímto způsobem mohou své pobočky provozovat levněji," vysvětluje Tamchyna.

Podobným směrem se vydala i makléřská společnost Cyrrus, která nabízí licenci za milion korun a půlroční školení. Podobně nabízejí franšízy i jazykové školy.

Co letos chystají zavedené firmy

Co letos chystají zavedené firmy .

Přesto zatím nejsilnější pozici mají především firmy v gastronomii. Nejedná se ale jen o řetězce rychlého občerstvení. Například síť restaurací Ambiente se poohlíží po dalších vhodných lokalitách pro svůj koncept lokál.

Podobně pivnice a restaurace The Pub, ve kterých si návštěvníci sami čepují pivo, se chystají letos rozšířit svou síť. "Budeme otevírat několik dalších poboček v Česku, ale i v Německu, kde se osvědčil náš pilotní projekt," říká Martin Šampalík z The Pub.

Druhou příčku si za gastronomií drží realitní kanceláře, které často fungují ze sta procent přes franšízy. A i ty se chystají dál rozšiřovat své pobočky. Například realitní kanceláře Remax plánují, že letos prodají 25 dalších licencí. Jejich cena se přitom pohybuje v závislosti na lokalitě mezi 270 a 450 tisíci.

Do dvou let by v tuzemsku mohlo působit celkem okolo dvou set systémů. "Zatím tu ještě není trh natolik rozvinutý a v porovnání se zahraničím je zde ještě prostor pro další," říká Nováková. U většiny franšízových licencí se vstupní poplatek pohybuje do milionu korun. Vedle toho je ovšem potřeba počítat s dalšími náklady na odpovídající vybavení své provozovny.

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha