Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Vláda darovala drahám přes tři miliardy na regionální dopravu

Ekonomika

  9:01aktualizováno  16:22
Vláda dnes schválila mimořádný finanční příspěvek Českým drahám na ztrátové regionální spoje ve výši 3,2 miliardy korun. Na tiskové konferenci po jednání vlády to uvedl ministr financí Eduard Janota. Dráhy hrozily, že bez dotace "drasticky" omezí provoz a investice do vozového parku.

České dráhy foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Podle Janoty je dotace součástí protikrizového balíčku, jde například o dopravní obslužnost a zaměstnanost. Do budoucna však je prý nutné podobným řešením zabránit a nastavit systémové financování. "Musí být předem definováno, jakým dílem se na tom budou podílet České dráhy a jakým dílem kraje," uvedl Janota.

Tři miliardy a dvěstě milionů dráhy dluží a nejsou samy schopny uhradit peníze železničnímu dopravci pro tento rok. Mimořádný příspěvek bude určen krajským rozpočtům, které jej poté převedou drahám jako úhradu prokazatelné ztráty.

Pokud by dopravce peníze nedostal, byl by podle ekonomického náměstka Českých drah Michala Nebeského připraven přejít na drasticky úsporný režim. "V takovém případě by se zastavily investice, opravy a údržba by se realizovaly pouze v míře nezbytné pro bezpečný provoz, museli bychom podstatným způsobem omezit rozsah dopravy a zřejmě bychom byli nuceni obnovit vyjednávání s odbory o kolektivní smlouvě," varuje Nebeský.

Samotné kraje nemají na 'lokálku' peníze

Dráhy bojují s nedofinancovaností regionální osobní dopravy již mnoho let a problém se zřejmě přelije i do příštího roku. Kraje chtějí platit totiž jen totéž co loni, plus inflaci. Na více nemají ve svých rozpočtech peníze. A kvůli předčasným volbám se zřejmě nepodaří vyřešit celou věc zákonem.

Podle Českých drah ale bez dodatečných miliard nebude možné provozovat železniční dopravu v rozsahu, v jakém si ji kraje objednávají. I pro rok 2010 totiž kraje chtějí, aby dráhy jezdily v té samé míře jako letos. „Bude-li nedofinancovanost pokračovat, budeme muset ale radikálně omezit počet vypravených spojů,“ vysvětlil Nebeský. Podle propočtů ČD by v případě, že by dopravce dostával příští rok o deset procent méně prostředků, byl nucen snížit počet vypravených vlaků až téměř o čtvrtinu.

Dráhy ale ještě nemají smlouvu ani na dálkovou přepravu

Řešením má být podle ministerstev dopravy a financí příspěvek ze státního rozpočtu na každou korunu vydanou kraji. O jeho výši nyní jednají ministr dopravy Gustav Slamečka a ministr financí Eduard Janota. Drahám chybí smlouva se státem Kraje nejsou jediným „problémem“ Českých drah. Ty nemají pro letošek ještě uzavřený kontrakt s ministerstvem dopravy na provozování dálkové přepravy. Tu si totiž objednává stát. Dopravce velice stojí o víceletou smlouvu. „Na desetiletý kontrakt by se dal vyjednat například úvěr na nová vozidla. Nechceme jezdit s třicet let starými vozidly,“ popsal Nebeský.

Ministerstvo dopravy je pro, návrh ale narazil na ministerstvu financí. To připravovanou smlouvu odeslalo zpět s výhradami. „Ministerstvo financí nesouhlasilo s dlouhodobou podobou smlouvy. Rozpočtové rámce se totiž vytvářejí pro kratší než desetileté období,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Připustil ale, že s drahami mohou pro letošek podepsat ještě jednoletou smlouvu. „Prioritou je mít smlouvu co nejdříve. Do budoucna musíme ale najít způsob, jak vytvářet smluvní vztah na více let. Bez toho se na železnici nepodaří vytvořit kvalitní podmínky,“ řekl Kupka.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...