26. října 2009 13:48 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Vláda zamítla prodej ČSA.
Janota: Snad přežijí zimní sezonu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 51Diskuse
Letadlo ČSA | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo ČSA | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny
PRAHA Vláda na základě doporučení ministra financí Eduarda Janoty rozhodla, že České aerolinie neprodá konsorciu firem Unimex a Travel Service. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to uvedl premiér Jan Fischer. Privatizace aerolinií tím končí, balík téměř 92 procent akcií zůstane ve vlastnictví státu.

Vláda podle Janoty neschválila prodej hned z několika důvodů. Kromě nižší než očekávané ceny hrály roli i podmínky, které si konsorcium kladlo nad rámec původních ujednání. Jednalo se například o zaplacení konečné částky ve splátkách nebo posunutí splatnosti úvěru společnosti Osinek až do roku 2013.

Janota přiznal, že konsorcium pro něj nebylo relevantním zájemcem už delší dobu a mělo být ze soutěže vyloučeno ve chvíli, kdy odmítlo na ministerstvo financí složit kauci 20 milionů korun. V privatizaci ale chtěla vláda pokračovat zejména proto, aby se vyhnula případným arbitrážím.

Firmy Unimex a Travel Service vzaly rozhodnutí vlády podle tiskového prohlášení na vědomí. "Jsme přesvědčeni, že nabídka konsorcia na převzetí ČSA za jednu miliardu korun byla v kontextu s miliardovými ročními ztrátami ČSA, miliardovými půjčkami a potřebou splatit v následujících deseti letech více než 14 miliard korun z leasingových splátek, nabídkou vysoce nadstandardní," píše se v prohlášení.

Problematická spolupráce s letištěm
"Chtěli jsme společnost zachránit, na druhou stranu jsme ale potřebovali, aby došlo k tvrdé restrukturalizaci," popsal ministr financí hlavní důvody, proč chtěla vláda aerolinie zprivatizovat. Janota přiznal, že potíže ČSA jsou opravdu hluboké a na konci roku by se firma mohla propadnout až do ztráty 3,2 miliard korun. Pokud by vláda nezasáhla, aerolinky by podle Janoty už od listopadu nebyly schopné dále fungovat.

Právě zásahy vlády do volné soutěže na leteckém trhu by ale mohly být předmětem arbitráže vůči českému státu, o které už včera začalo konsorcium mluvit. Problematická je i spolupráce s letištěm Praha, která může podmínky volné soutěže narušit. Podle Janoty ale fúze obou státních společností nehrozí a spolupráce bude probíhat jen na běžných tržních principech. Jako případ uvedl majetkové přesuny mezi ČSA a letištěm.

Společnost by prý mohla přežít zimu
Další existence aerolinek se odvíjí především od dalšího krizového plánu, který bude předložen 18. listopadu na valné hromadě."Je tu reálná šance, že by společnost měla získat dostatek peněz, aby přežila zimní sezonu," dodal Janota.

Jak se neprivatizovaly ČSA

ČSA jsou jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě. Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923.

V době, kdy Vláda Mirka Topolánka (ODS) zahájila prodej ČSA (stát vlastní téměř 92 procent akcií firmy) se výnos privatizace odhadoval v rozmezí tří až pěti miliard korun. Nový majitel měl být znám do konce září 2009.

23. března 2009 - Do výběrového řízení se přihlásily čtyři společnosti - konsorcium Unimex a Travel Service a dále firmy Odien AV III, Air France-KLM a Darofan ze skupiny Aeroflot.

20. dubna 2009 - Vláda (v té době již v demisi) vyřadila z privatizace ČSA společnosti Darofan a Odien. Do druhého kola tak postoupily konsorcium Unimex a Travel Service a letecká společnost Air France-KLM. Již před rozhodnutím vlády jednal o možných bezpečnostních rizicích privatizace ČSA bezpečnostní výbor sněmovny a z bezpečnostního hlediska poslanci nejhůře ohodnotili Aeroflot (51 procent v něm vlastní ruská vláda).

24. června 2009 - Stát prodloužil lhůtu pro podání závazných cenových nabídek v privatizaci ČSA do 15. září, původní termín byl 13. červenec. Stalo se tak na žádost zájemců, kteří se mimo jiné seznamovali s ekonomickou situací ČSA.

19. srpna 2009 - Společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže. Svůj krok zdůvodnila nepříznivými dopady ekonomické situace na leteckou přepravu. V tendru tak zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Service.

30. září 2009 - Konsorcium firem Unimex a Travel Service nabídlo za ČSA miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule (v pololetí bylo v minusu přes 700 milionů korun); konsorcium by převzalo aerolinie na jaře.

19. října 2009 - Prezidenta ČSA Radomíra Lašáka vystřídal ve funkci předsedy představenstva ČSA šéf Letiště Praha Miroslav Dvořák; v této souvislosti se začalo spekulovat o možném budoucím užším propojení ČSA a Letiště Praha. V čele dozorčí rady nově usedl Miroslav Zámečník. ČSSD vyzvala vládu, aby kvůli nevýhodnosti nabídky ukončila jednání o prodeji ČSA.

26. října 2009 - Vláda na základě doporučení ministra financí Eduarda Janoty rozhodla, že ČSA konsorciu firem Unimex a Travel Service neprodá. Privatizace aerolinií tím končí.

  • 51Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz