Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Vlády i agenti chtějí naše data. Jak odolávají české technologické firmy?

Ekonomika

  18:15
PRAHA - Bouře kolem žádosti americké FBI, aby Apple prolomil ochranu dat v iPhonu, byla jen špičkou ledovce. Úřady a vlády chtějí po technologických společnostech stále více informací o jejich zákaznících.

Big Data jsou ropou 21. století. foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice

Ty české nejsou žádnou výjimkou. Ne každá firma je přitom tak vzdorovitá jako ta s nakousnutým jablkem ve znaku.

Lidé v dnešní době uchovávají stále více citlivých osobních informací v elektronické podobě. Ať už jde o počítač, chytrý telefon nebo internetová úložiště. Například na Facebooku o sobě mnozí prozradí, co by třeba ani při výslechu tajnou službou nepřiznali. A právě proto tyto instituce po těchto datech touží.

Lidový soud v Číně rozhodl: Apple prohrál spor o známku iPhone s prodejcem kabelek

Nejpopulárnější sociální síť světa zveřejnila statistiky, podle kterých počet úředních žádostí o zpřístupnění dat jejích uživatelů ve druhé polovině loňského roku stoupl o třináct procent. V předchozím pololetí to bylo dokonce o18 procent. Ze 46 763 žádostí jich je nejvíce od amerických a indických úřadů. Zdaleka to přitom neznamená, že by se týkaly jen uživatelů z dané země.

Čeští uživatelé by na první pohled mohli zůstat v klidu. Podáno bylo jen sedmnáct žádostí týkajících se osmnáct účtů. Vyhověno nebylo ani polovině z nich. Oproti prvnímu pololetí, kdy přišlo 34 žádostí na informace o 41 účtech a skoro třem čtvrtinám bylo vyhověno, jde na první pohled o zřejmý pokles. Zdání ale klame.

Úspěšnost úřadů v Česku je nižší

Třeba čísla Googlu rostou nepřetržitě od roku 2012. Podle nejnovějších údajů dostala firma za první polovinu loňského roku 134 požadavků na vydání údajů 167 českých uživatelů a ve více než polovině případů se podvolila. Microsoft, tvůrce nejrozšířenějšího operačního systému Windows a mimo jiné vlastník komunikační platformy Skype, řešil od července do prosince loňského roku 64 žádostí o informace, týkající se 136 uživatelů. V rovněž rekordním pololetí vydal informace v 61 procentech případů.

„V loni jsme obdrželi 5023 úředních žádostí na vydání uživatelských dat. To je skoro o tisíc více než před dvěma lety,“ uvedla Irena Zatloukalová, mluvčí Seznam.cz, české internetové jedničky a provozovatele více než osmi milionů e-mailových schránek.

Internetová bezpečnost – ilustrační foto.

Samotné oznámení Facebooku o rostoucích vládních tlacích není pro problematiky znalé pozorovatele překvapivé. Zajímavé je však zjištění, že například 60 procent amerických požadavků na data přišlo s úředním zákazem informovat o tom dotčené uživatele. To Facebook přitom přiznal vůbec poprvé od roku 2013, kdy začal statistiky zveřejňovat.

Ve stejnou dobu totiž vyplula na povrch odhalení globálních šmírovacích praktik amerických tajných služeb, které zveřejnil jejich bývalý zaměstnanec Edward Snowden. Technologické firmy si tak image u zákazníků budují tím, že jejich osobní data jsou u nich v bezpečí a pokud už se k nim někdo snaží dostat, tak se o tom lidé dovědí.

Američané hledají v Česku ‚hodné hackery‘. Pomáhá jim telekomunikační úřad

Microsoft proto v polovině dubna zažaloval americké ministerstvo spravedlnosti. V soudním podání uvedl, že za posledních osmnáct měsíců přišla téměř polovina žádostí se zákazem informovat dotčené uživatele a více než dvě třetiny z toho neobsahovaly délku mlčenlivosti, takže by se lidé možná nikdy nedověděli, že se jim úředníci hrabali v záznamech.

Technologické společnosti tak své zákazníky uklidňují alespoň tím, že i přes rostoucí celková čísla se problém týká jen malého počtu z nich. Google, jehož uživatelská základna se počítá na stovky milionů, možná miliardy lidí, obdržel za poslední spočítané pololetí 35 365 žádostí na údaje 69 tisíc uživatelů. Vyhověl sice 63 procentům z nich, tento ukazatel ale na rozdíl od předchozích dvou údajů klesá.

Stejně je na tom Microsoft, jehož Windows používá denně 1,5 miliardy lidí. Z 39 tisíc požadavků týkajících se necelých 65 tisíc uživatelů vyhověl ze dvou třetin oproti třem čtvrtinám na konci roku 2014. Loni poprvé vydal statistiky transparentnosti i internetový prodejce Amazon. Z 304 milionů aktivních nakupujících měly úřady zájem jen o osm stovek z nich, přičemž v 67 procentech případů je i dostaly.

Papírově nejtvrdší je v tomto ohledu Apple, který uvedl, že doposud se sledování velkého bratra týkalo jen 0,00673 procenta jeho zákazníků. Za poslední rok přitom výrobce populárních iPhonů nevydal informace ani ve třetině případů.

Boj o soukromí

Na druhé straně se ale boj o soukromí a data uživatelů stal také předmětem střetu především evropských institucí a největších online firem. Česká eurokomisařka Věra Jourová například dokončila nové nařízení na ochranu osobních údajů, které v digitálním světě zacházení s nimi zpřísňuje. Vyjednává také novou dohodu s USA.

Regulace zajišťující ochranu citlivých dat je nutná i podle její kolegyně Margrethe Vestagerové. „V případě soukromí jsou jasná pravidla nutná, jinak hrozí, že se internet vyvine do podoby, kdy na něm žádné soukromí už existovat nebude,“ řekla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž v exkluzivním rozhovoru pro LN.

Připomněla přitom, že německý antimonopolní úřad začal vyšetřovat Facebook, jestli data uživatelů v podstatě nezneužívá proti konkurentům.

LN Index

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...