Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vlaky ČD budou řídit cizinci

Ekonomika

  10:06
PRAHA - České dráhy se rozhodly řešit časovanou bombu, kterou je hrozící akutní nedostatek strojvůdců. Věkový průměr více než čtyř tisíc českých strojvůdců je vyšší než 47 let, a do několika let by tak reálně hrozilo, že na české železnici nebude mít kdo jezdit. Dráhy se proto chtějí porozhlédnout v zahraničí a přivést sem nejprve slovenské a později i ukrajinské strojvůdce.

Budou české koleje brázdit Ukrajinci? Ilustrační foto foto: ČTK

„Chceme spolupracovat hlavně se školami, ze kterých by se mladí strojvedoucí mohli profilovat, a čekáme, že do konce roku nastoupí do školy na strojvedoucí asi stovka Slováků. Zároveň začneme kontaktovat školy na Ukrajině. Vychovat strojvedoucího je ale proces na několik let,“ řekl mluvčí drah Ondřej Kubala.

 Federace strojvůdců podle mluvčího Libora Poláčka snahu vedení drah řešit problém s nedostatkem strojvůdců vítá. Podle něj odboráři na problém management dlouhodobě upozorňují.

 „Deset let se na tom nepracovalo. Bombardovali jsme vedení výzvami s tím, že se podle nás jedná doslova o časovanou bombu,“ vysvětlil Poláček.

 Odboráři nemají podle Poláčka problém se svými slovenskými kolegy, kteří na naše území s některými spoji už zajíždějí. Horší je to však podle nich s Ukrajinci.

„Podle našeho názoru je jazyková bariéra nepřekonatelná a obáváme se ohrožení bezpečnosti cestujících. Budeme apelovat na drážní úřad, aby s nimi zacházeli stejně tvrdě jako s českými uchazeči,“ sdělil Poláček.  „Budeme chtít od vedení drah vysvětlení, jak si to představují,“ dodal.

Němci už tu jezdí 
Vedení drah považuje obavy odborářů za neopodstatněné. „Je to nesmysl. Už teď u nás jezdí běžně do Prahy němečtí strojvedoucí. Složili z češtiny zkoušky, složili zkoušky z našich předpisů, a pak není důvod, proč by u nás nemohli jezdit. Nikdy žádný problém s tím, že jsou to Němci, nevznikl.

Pokud bychom přijímali ke studiu na strojvedoucí mladé lidi z Ukrajiny, zaplatili bychom jim jazykové kurzy a bez složení příslušných zkoušek by na trať nesměli. To nesmí ani Češi, pokud vše nesplní,“ popsal Kubala.

 Požadavky na zájemce o práci strojvedoucího jsou přitom velice přísné. Uchazeč musí být starší 21 let. Musí projít podrobnou zdravotní prohlídkou, která zahrnuje i vyšetření sluchu, zraku, barvocitu a psychiatrické vyšetření. Nesmí být závislý na návykových látkách a alkoholu a trpět celou řadou nemocí, mezi které patří rakovina, infekční nemoci nebo cukrovka.

Kladen je přitom velký důraz i na odbornou způsobilost. Budoucí strojvůdce musí mít středoškolské vzdělání s maturitou a být způsobilý v elektrotechnice. Také musí absolvovat kromě teoretické výuky i odbornou praxi v opravně a v řízení, z čehož skládá zkoušku. Průměrné platy strojvůdců se blíží ke třiceti tisícům. Podle Libora Poláčka však mají strojvedoucí na regionálních tratích méně.

Autoři:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.