26. března 2010 13:12 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vlna zpoplatňování webu
pokračuje, Timesy už nebudou zdarma

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Britský ekonomický list Financial Times. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Britský ekonomický list Financial Times. | foto: Reprofoto
LONDÝN Britský list The Times a jeho nedělní vydání The Sunday Times začnou od června vybírat poplatek za přístup na své webové stránky. Oznámila to dnes organizace News International australského tiskového magnáta Ruperta Murdocha, která oba listy vlastní.

Timesy se tak stanou po Financial Times druhým britským listem, který zpoplatní přístup ke svým materiálům. Budou nabízet předplatné libru (asi 28 korun) za den nebo dvě libry za týden. Online přístup budou mít zdarma majitelé předplatného na tištěné vydání novin.

News International oznámila, že placený přístup bude i na webové stránky jejích bulvárních listů The Sun a News of the World, ale neuvedla odkdy.

Všechny britské listy jsou nyní volně přístupné s výjimkou ekonomických Financial Times, které umožňují volný přístup jen k omezenému počtu článků za dané období. Podobný model používá od počátku další ekonomický list, americký The Wall Street Journal, který koupil před pár lety také Murdoch.

Experti však dosud zdůrazňovali, že FT i WSJ jsou specializované listy a za přístup k jejich informacím si zaplatí dost zájemců, aby byl takový model ziskový. Nicméně i známý americký list The New York Times v lednu oznámil, že hodlá zavést podobnou variantu online předplatného.

Důvodem jsou především neustále klesající náklady tištěných listů. Rupert Murdoch již loni v srpnu oznámil, že hodlá zavést placený přístup na webové verze svých listů, a předpověděl, že se k němu přidají všechny listy.

Nicméně šéfredaktor britského deníku The Guardian Alan Rusbridger nedávno uvedl, že zpoplatnění přístupu by přineslo jen zlomek příjmů, které má list z digitální reklamy na volně přístupných stránkách.

Dalším faktorem je konkurence serverů zpravodajských televizí Sky TV a především veřejnoprávní BBC, které by byly nadále zdarma. Šéfredaktor The Times James Harding připustil, že zpoplatnění je riskantní krok. "Ale je to menší riziko, než rozdávat naši novinářskou práci zadarmo," řekl.

V České republice má část svého webového obsahu zpoplatněnu nebo uzamčenu pouze pro předplatitele například vydavatelství Economia, které vydává tituly jako Hospodářské noviny nebo Marketing & Media. Za přístup k části internetových stránek časopisu Reflex plánuje od dubna vybírat poplatky vydavatelství Ringier.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz