27. května 2010 19:52 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Volby už mají první vítěze -
suverénně vyhráli tiskaři a pošťáci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Reklamní letáky vadí ve schránkách mnoha lidem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklamní letáky vadí ve schránkách mnoha lidem. | foto: Lidové noviny
PRAHA Poštovní schránky praskají ve švech přetlakem nevyžádaných politických letáků a časopisů. Lidem jsou jen k vzteku, ale firmy podílející se na jejich výrobě a doručení si mohou mnout ruce. Na části předvolebního klání, které se odehrává prostřednictvím letáků, velmi dobře vydělají zejména doručovatelské firmy.

Těm na domácím trhu vévodí Česká pošta a TNT Post, které se téměř rovným dílem dělí zhruba o 75 procent trhu. Ten je přitom obrovský. Jen loni se totiž v Česku rozneslo 4,3 miliardy letáků.

"Oproti běžnému měsíci jsme zaznamenali zhruba 30- až 40procentní nárůst zájmu o doručování neadresných letáků politického charakteru," řekl Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.

Zvýšený zájem o své služby, a to jak v oblasti neadresného, tak adresného doručování zásilek do domácností, zaznamenal i druhý největší hráč na tuzemském trhu společnost TNT Post. Poptávka mu přitom roste před každými volbami, a to jak komunálními, tak parlamentními.

"Reklamní leták je tradiční a oblíbené médium v předvolebních politických kampaních. Letos stejně jako v uplynulých letech jsme v předvolebním období zaznamenali nárůst zakázek tohoto druhu," řekla Blanka Mikulová, marketingová ředitelka firmy.

Nárůst poptávky kvůli volebnímu klání potvrzuje i majitel firmy Grátis Rostislav Anděl. "Podle mých odhadů se jen tento měsíc zvýšil počet zakázek v průměru zhruba o 30 procent. V některém segmentu to však může být až 200procentní navýšení zájmu," řekl Anděl. Podle něj podobným způsobem narůstá i obrat.

Letošní volby jsou malým požehnáním i pro tuzemské tiskárny. Ty totiž v loňském roce kvůli ekonomické krizi zaznamenaly podobně jako poštovní firmy propad zájmu o své služby. "Letos v dubnu a květnu jsme tiskli propagační předvolební materiály pro tři politické strany. Tento tisk představoval jednotlivá procenta našeho měsíčního obratu, což je jistě zajímavé," řekl Vladimír Hranička, ředitel tiskárny Svoboda Press.

V loňském roce totiž tiskárna zaznamenala pokles tištěného objemu nejen časopisů, ale i komerčního tisku, a to zhruba o deset procent. "Situace se ani letos nějak viditelně nezlepšuje," dodal.

Většina předvolebních tiskovin si však nakonec najde cestu do sběrny. "V každém volebním roce se počet sběrného papíru zvýší o stovky tun," řekl řekl Jaroslav Tymich, člen představenstva Asociace českého papírenského průmyslu (AČPP) odpovědný za oblast recyklace. V celkovém množství papíru se však volební tuny ztratí. Jen loni se totiž v Česku sebralo 747 tisíc tun starého papíru.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz