Řekl to ředitel partnerské firmy Volkswagenu v Bosně ASA Holding Nihad Imamovi†. Neuvedl však důvod rozhodnutí. Vedení společnosti Volkswagen Sarajevo by mělo schválit rozhodnutí na svém zasedání 27. srpna.
"Veškerá produkce dál v Bratislavě poběží. Dojde jen k přesunu části výroby součástek z Martina," řekla mluvčí bratislavského Volkswagenu Daniela Rutschová. Informace se příliš nezdá Škodě Auto. "Myslím si, že je to kachna. My o ničem rozhodně nevíme. Ani se mi to příliš nezdá, na konci roku končí v Bosně celní výhody na montáž aut," uvedl mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý.
Volkswagen v současnosti montuje v Bosně s firmou ASA Holding modely Volkswagen a Škoda. Německá automobilka vlastní ve společném podniku podíl 58 procent, ASA Holding, která je také oficiálních obchodním zástupcem a výrobcem součástek, zbývající část.
V Martine má Volkswagen závod na výrobu automobilových součástek. Na Slovensku koncem loňského roku zaměstnával 8500 lidí, z nichž většina pracovala v Bratislavě. Další továrna v Košicích připravuje automobily pro export do Ruska a na Ukrajinu.
S příchodem eura na Slovensko bych čekal spíše větší zájem o slovenskou ekonomiku než odchody firem za lepším. |
Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky jde ze strany Volkswagenu o jasný ekonomický kalkul. "Investiční pobídky vlád jsou velmi krátkozrakým nástrojem v oblasti montoven a výroben s nároky zejména na práci s nižší přidanou hodnotou. Firma využije pobídek do dna a při prvním možném termínu vyklidí prostor, protože přijde jiná země, která nabídne opět levnější práci a další atraktivnější investiční pobídky," vysvětlil.
S odchodem automobilky se podle něj dá očekávat i útlum navazující výroby. "Slováci ještě nemusí plakat nad rozlitým mlékem, stále se dají vyjednat vylepšené podmínky pro Volkswagen na další roky. S příchodem eura na Slovensko bych čekal spíše větší zájem o slovenskou ekonomiku než odchody firem za lepším, přece jen v ČR Volkswagen brečí nad nemožností kalkulovat ceny v eurech," dodal Procházka.
VW je největším slovenským vývozcem
Bratislavský závod Volkswagenu se soustřeďuje na výrobu sportovně užitkových vozidel. Závod rovněž vypomáhá českému sesterskému podniku Škoda Auto s výrobou octavií. Slovenský závod v loňském roce zaznamenal pokles tržeb o jedno procento na 193,4 miliardy slovenských korun (zhruba 153 miliard Kč). Jeho čistý zisk se snížil o více než sedm procent na 7,61 miliardy Sk. Důvodem byl silný kurz slovenské měny vůči euru. Objem výroby v bratislavském závodě však stoupl na zhruba 249 tisíc vozů z předchozích 239 tisíc vozů.
Automobilová výroba je nejsilnějším odvětvím slovenského průmyslu. Kromě Volkswagenu v zemi působí další dvě automobilky. Volkswagen je největším slovenským vývozcem.