Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Volná místa v Česku jsou. Podmínka? Němčina

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Německé a rakouské firmy mají v Česku velké problémy s hledáním zaměstnanců. Ve většině případů totiž požadují, aby uchazeč o místo uměl německy. Jenže němčinářů je málo a dál jich ubývá. Německé úřady spustily v Česku kampaň Šprechtíme.
Pracovní pohovor (ilustrační foto)

Pracovní pohovor (ilustrační foto) foto: Shutterstock

„Je tu velký problém najít kvalifikované odborníky, kteří ovládají němčinu. Na trhu práce je němčinářů opravdu nedostatek,“ říká Ilona Miláčková, jednatelka společnosti Teamconsult, která se specializuje na vyhledávání zaměstnanců pro německé investory.

V tuzemsku přitom působí zhruba osm tisíc firem z Německa a Rakouska, které tu nabízejí přes sto tisíc pracovních míst. Ve většině případů se jedná o střední a malé firmy, ve kterých je znalost němčiny zásadní.

Infografika - klikněte pro zvětšení

nem

 „Často jde o rodinné podniky a platí, že čím menší firma, tím důležitější je znalost němčiny,“ říká Miláčková. Ale i velké koncerny raději vybírají ty uchazeče, kteří kromě angličtiny umí i německy.

„V technických profesích, konkrétně u inženýrů a pracovníků IT, je pro firmy stále těžší najít německy hovořící zaměstnance. Důležitou roli přitom hraje také věk. Především mladším uchazečům znalosti němčiny často chybí, což může být v budoucnu pro německé firmy vážný problém,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva Českoněmecké obchodní a průmyslové komory.

Propad studentů o polovinu

Jen za posledních sedm let se propadl počet žáků, kteří se učí německy, o polovinu na zhruba 110 tisíc. Firmy potíže na trhu práce potvrzují. „U technických pozic se potýkáme s nedostatkem kvalifikovaných kandidátů, tedy není snadné najít vhodného kandidáta s kombinací odborných znalostí a jazykové vybavenosti,“ říká Denisa Holancová z RWE Transgas s tím, že u většiny pozic je němčina výhodou. V některých případech je vyžadována.

Také ve službách mají firmy potíže najít vhodné kandidáty na volná místa. „Najít zaměstnance s dobrou znalostí němčiny je stále obtížnější, hlavně mezi mladými lidmi, protože na středních školách je angličtina nejfrekventovanějším cizím jazykem. Němčina se vyučuje ve většině případů jako druhý jazyk,“ říká personální ředitelka pražské pobočky Commerzbank AG Renata Kloubek. A doplňuje, že znalost němčiny zůstává pro pobočku stále velmi důležitým faktorem.

ČTĚTE TAKÉ:

„Je to dáno tím, že našimi zákazníky jsou dceřiné společnosti německých firem působících v Česku a jako pobočka máme téměř denní přímý kontakt s kolegy z centrály i z jiných poboček v Německu,“ dodává Renata Kloubek.

O něco lepší situace je například v příhraničních oblastech. „V těchto regionech je pro nás jednodušší nalézt zaměstnance, kteří hovoří německy. Jinde je němčina méně běžná,“ říká Kateřina Komárková z logistické společnosti Fiege.

Kvůli rostoucím problémům s hledáním personálu se nyní do „boje“ za více němčiny zapojily společně německé a rakouské velvyslanectví. K výuce lákají ambasády Zahájila kampaň Šprechtíme, která má za cíl zvýšit zájem o němčinu.

Ambasády se aktivně zapojují do kampaní

„Naše podniky říkají, že mají velké problémy najít kvalifikované pracovníky s němčinou. Chceme ukázat, že znalost němčiny zlepšuje možnosti kariéry v České republice,“ říká německý velvyslanec Detlef Lingemann s tím, že kromě obchodní spolupráce jsou důležité také společné kulturní vazby.

Kampaň, která začíná v Praze a bude se přesouvat do dalších měst, má oslovit hlavně mladé lidi a rodiče, kteří rozhodují o vzdělání svých dětí. Celkové náklady akce, jejíž první fáze potrvá do února, pořadatelé nezveřejnili. V současné době probíhá další podobná kampaň, němčina pro úspěšnou kariéru, kterou zastřešují Česko-německá obchodní a průmyslová komora, Goethe-Institut a Centrála pro německé školství v zahraničí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!