Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Volvo chce změnit pověst. Model S60 ale sportovní není

Ekonomika

  22:00
Švédská značka o své novince hovoří v superlativech. Její nový sedan je prý nejdynamičtějším Volvem všech dob. To by sedělo, ale sportovní? Většina pro Volvo charakteristických vlastností mu totiž zůstala, což není vůbec na škodu.

Volvo S60 foto: Volvo

Slovo "sportovní" k automobilce Volvo nepasuje. Ta byla vždy prototypem značky orientované spíše na prakticky smýšlející zákazníky, kteří ocení kvalitní, přiměřeně luxusní a přitom neokázalá, hlavně bezpečná auta.

Nyní chce Volvo svou pověst změnit, alespoň v případě nového sedanu střední třídy S60. Leitmotivem reklamní kampaně se stalo slovo "ostrý". A to se k Volvu nikdy nehodilo. Stejně jako termín "sportovní", v tiskových zprávách vydávaných automobilkou nyní používaný nebývalou měrou.

Skandinávský design
Volvo zašlo tak daleko, že svůj nový sedan popisuje jako "kupé se čtyřmi dveřmi". Což je faktický nesmysl, protože kupé má mít jen dvoje dveře. Navíc taková kampaň vyvolává kouzlo nechtěného – totiž dojem, že na zadních sedačkách vozu bude málo místa pro hlavy zadních pasažérů. Přitom průměrně vzrostlí dospělí se ve voze hrbit nebudou.

Čtěte také

Nicméně platí, že nejlépe se budou mít ti vpředu. Těm kabina S60, jinak svou průměrnou prostorností odpovídající kategorii malých sedanů prestižních značek, nabídne rozsáhlé možnosti nastavení. Řidič jakéhokoliv vzrůstu si zde najde optimální pozici sedačky i velkoryse stavitelného volantu.

Navíc se zde pasažéři budou cítit dobře. Interiér vypadá velmi hodnotně, aniž by si musel pomáhat pozlátkem obvyklým u některých hlavních konkurentů. Je poměrně jednoduchý a lze se v něm rychle zorientovat. Navíc má obrazovka intuitivního ovládacího systému mnoha funkcí vozu pěknou grafiku a auto umí česky, což není ani u automobilů prestižních značek dodnes samozřejmostí. Termín "skandinávský design" se k interiéru S60 hodí. Je čistý, funkční, myslelo se i na ergonomii. A sedačky jsou jedním slovem vynikající, ty Švédové vždy uměli.

Volvo S60

Neunaví ani po celodenní cestě, akorát nejsou "sportovní". V zatáčkách poskytují jen malou boční oporu, zvlášť s kluzkým koženým čalouněním.

Na dlouhé cesty
Od sedaček by se dalo "oslím můstkem" přenést k chování nového S60. S tímhle autem projedete půl Evropy a nebudete unaveni. Je tiché, má komfortní podvozek s vynikající schopností tlumit nerovnosti i opravdu rozbitých silnic a vyřešenou aerodynamiku. Navíc zůstává stabilní ve vysokých rychlostech, ochotněji se vrhá do zatáček, v nichž snese mnohem více než předchůdce, a má tuhou karoserii. Přesto nelze říci, že by to bylo auto sportovní, natož "ostré". Má konečně menší volant, ale stále přenášející jen minimum informací o situaci předních kol. Jinak je jeho lehce jdoucí řízení přesné a vyvážené. Také pedál ovládající silné brzdy se chová až příliš horlivě.

Nové Volvo je spíš autem na dlouhé pohodlné cestování. V případě nejlevnějšího naftového motoru označovaného D3 navíc mimořádně úsporným a příjemným. Nejde o čtyřválec, ale neobvyklý pětiválec, ve skutečnosti zmenšenou verzi dieselu 2,4D. Tomu odpovídá jeho charakter. Motor je kultivovaný a má příjemný zvuk, do kabiny přenáší jen velmi vzdálené, utlumené chrčení či hučení.

Maximální výkon 160 koní podává už ve třech tisících otáčkách. Vůbec má radši nižší otáčky, kolem čtyř tisíc uvadá. Zato potěší střídmými stravovacími nároky. Spotřeba mimo město se při klidnější, avšak ne pomalé jízdě skutečně pohybuje pod pěti litry na 100 km, v rychlosti 130 km/h kolem šesti litrů a ani ve městě nepřekročí 7 litrů.

Rok 2010 v obrazech

Samo zastavuje
Klasikou je vysoká úroveň bezpečnosti, podpořená plejádou různých asistenčních systémů. Všechna Volva S60 jsou vybavena funkcí, která do rychlosti 35 km/h rozezná chodce vcházející před vůz, řidiče upozorní tónem i blikáním na přední sklo, připraví brzdy, a pokud řidič nezareaguje, systém sám aplikuje plnou brzdnou sílu. Tím rozšiřuje taktéž standardní funkci, která vůz automaticky zastaví, pokud hrozí čelní náraz v rychlosti do 30 km/h třeba při dobržďování na křižovatkách.

Nové Volvo S60 je mnohem lepším autem, ale nazývat ho sportovním? To mu možná jenom škodí. Ostatně, kolik klientů Volva by chtělo sportovní auto?

Autor: