12. října 2016 5:50 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Vybuchující Samsung. Z vánočního trháku v českých obchodech zbyly jen makety

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Samsung Galaxy Note 7 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Samsung Galaxy Note 7 | foto: ČTK
PRAHA Měla to být vlajková loď, to nejlepší, co může světová mobilní jednička nabídnout. Telefon s ambicí porazit v high-tech souboji nejnovější iPhone od Applu s velkým potenciálem na předvánočním trhu. Jenže ještě než se luxusní smartphone Samsung Galaxy Note 7 začal v mnoha zemích, včetně Česka, vůbec oficiálně prodávat, srazil naopak jihokorejského obra do kolen.

Skandál s vybuchující baterií se doslova rozhořel do netušených rozměrů. Nejprve slýchali cestující na letech do USA varování, že nesmějí na palubě své drahé telefony za více než dvacet tisíc korun zapínat, ani vypnutý nabíjet. Několik letadel muselo dokonce přistát.

Když nepomohly ani výměny vadných kusů, které měly vyjít na miliardu dolarů, oznámil Samsung nejprve pozastavení výroby a následně celosvětový konec prodeje. Ztráty se zatím odhadují na 17 miliard a akcie firmy zamířily prudce dolů.

Galaxy Note 7 byl přitom za svůj krátký život získal nebývalou popularitu i u nás díky velkému displeji a elektronické tužce, takzvanému stylusu. „Známý mi jeden kus schoval, aby se na mě vůbec dostalo,“ popsal nejmenovaný manažer jak se z telefonu stala moderní „podpultovka“. Dnes zbyly v oficiálních prodejnách jen reklamní makety, v lepším případě ukázkové kusy, o čemž se přesvědčil i server Lidovky.cz.

V Česku pouze pár stovek

U vchodu do prodejny Samsungu v obchodním centru Nový Smíchov na Praze 5 ještě v pondělí vítaly zákazníky dvě napodobeniny a červeně vyvedený text „přijímáme objednávky“. Více z očekávaného hitu na pobočce ale nenajdete. Problematický telefon stáhli z prodeje už před více než měsícem.

Podobný scénář je k viděni i v prodejně Datartu či telefonního operátora O2. I tady si jej ale zájemce pouze potěžká.

Máte špatné zkušenosti s Galaxy Note 7?
Napište nám na robert.sattler@lidovky.cz

Distributor Setos, který provozuje prodejny Space a značkové prodejny Samsung v OC Nový Smíchov a v Hradci Králové dodal zákazníkům asi 200 kusů Note 7. „Budeme postupovat v souladu s doporučením výrobce. Všem zákazníkům, kteří si již produkt zakoupili, budeme maximálně nápomocni s řešením vzniklé situace,“ říká Lukáš Rotter, marketingový ředitel Setosu. I jeho firma počítá s tím, že bude zákazníkům nakonec vracet peníze.

V České republice mají prodejci situaci usnadněnu tím, že v mnoha případech ani Note 7 nezačali prodávat.

Do Česka se totiž ještě před oficiální - a nikdy neuskutečněnou - zářijovou premiérou v kamenných obchodech, která byla naplánovaná na 17. září, dostala jen jedna zásilka telefonů v počtu několika set kusů. Tu si rozebrali vybraní distributoři. Kvůli velkému zájmu v zahraničí museli čeští zákazníci na další telefony čekat a problémy s bateriemi vyšly najevo dříve, než se telefon dostal do obchodů.

Potvrzuje to i vyjádření zástupce českého e-shopu Alza.cz: „Alza žádné modely telefonu Samsung Note 7 neprodala a neprodává, právě z důvodu zjištěných problémů s baterií. Zákazníky, kteří si telefon předobjednali, jsme informovali, že prodej telefonu bude možný v okamžiku, kdy budou odstraněny všechny problémy s baterií a jeho používání bude bezpečné,“ říká Karel Kučera, ředitel marketingu Alza.cz.

Samsung Galaxy Note 7
Samsung Galaxy Note 7. Firma svůj nový model stáhla z trhu kvůli desítkám případům výbuchů a vznícení.

Některé z dovezených kusů už zákazníci stihli vyměnit, ostatní to mohou udělat kdykoliv. „Telefony, které jsme stihli fyzicky zákazníkům dodat, jsme od nich stáhli zpět a vrátili jim peníze,“ říká Iva Pavloušková, mluvčí řetězce Datart.

Sám Samsung nebude podle Ondřeje Koubka z české pobočky přístroje nadále měnit. Zákazníci je ale mohou vrátit a buď si vybrat jiný model, nebo dostanou peníze zpět. Aktivně k tomu firma zatím nevybízí, byť to může brzy udělat.

Přístroj není považován za bezpečný. Samsung vyzval zákazníky, aby ho vypnuli, nepoužívali a počkali na další instrukce. Podle Koubka ale nehrozí, že by firma například telefony na dálku softwarově deaktivovala. Alespoň prozatím.

Chronologie kauzy Note 7

  • Prodej telefonu začal na globálních trzích 20. srpna. Krátce poté se objevují první případy vznícených baterií.
  • Samsung na přelomu srpna a září zastavuje prodej telefonu a problémy vyšetřuje. Zákazníkům slibuje výměnu přístrojů. Používání Note 7 na palubě mezi tím zakazují aerolinky a Samsung majitele prosí, aby telefony ideálně vypnuli a počkali na další instrukce.
  • 12. září firma vydává prohlášení, ve kterém zákazníky prosí, aby telefony vypnuli a nepoužívali je s tím, že brzy začne výměnný program, v rámci kterého mají majitelé telefony vrátit a dostanou za ně nové přístroje, které by potíže vykazovat neměly. Zákazníkům nabízí náhradní telefony do doby vyřešení potíží.
  • 19. září začíná Samsung zákazníkům telefony měnit za nové kusy. Přístroje jdou poznat podle černého čtverečku na krabici vedle čárového kódu a také podle zelené ikony stavu baterie na displeji. Původní verze měla ikonu v odstínech šedi.
  • Krátce po výměně hlásí někteří zákazníci, že se jejich nové smartphony zahřívají nebo rychle vybíjí, oficiální reakce na tyto stížnosti ale nepřichází.
  • 5. října přichází zpráva o tom, že se na palubě letadla Southwest Airlines vznítil Note 7, který si jeho majitel vyměnil v prodejně operátora 21. září. O den později se objevuje další případ vznícení vyměněného kusu.
  • V reakci na tyto události přestávají v neděli 9. října Note 7 prodávat američtí operátoři T-Mobile a AT&T.
  • V pondělí 10. října reaguje Samsung na aktuální vývoj tím, že oznamuje dočasné omezení výroby Note 7 do doby, než se mu podaří definitivně odhalit příčinu potíží.
  • V úterý 11. října firma vydává prohlášení, ve kterém žádá všechny prodejce o zastavení dodávek Note 7 zákazníkům a také o zastavení výměnného programu. V průběhu dne vychází najevo zpráva, že Samsung rozhodl o definitivním konci výroby Note 7.
  • 1Diskuse
Jan Klesla

Autor

Jan Kleslajan.klesla@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz