Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Východ EU má horší potraviny, Bruselu to nevadí

Ekonomika

  12:42
PRAHA - Zdálo se vám, že když jste si koupili coca-colu v zahraničí, tak chutnala jinak? Stejně tak oblíbená čokoláda, káva či případně zmrzlina? Brusel rozhodl, že na tom není nic špatného. Podle Johna Dalliho, komisaře pro zdravotnictví a politiku spotřebitele, firmy nemají povinnost uvádět na trh totožný výrobek stejné značky ve všech zemích Evropské unie.

V praxi to znamená, že například kokakola koupená na Slovensku neobsahuje cukr jako v západních zemích, ale levnější náhražku. Podobné praktiky se nevyhýbají ani České republice.

"Už delší dobu upozorňujeme na to, že k nám ze zahraničí proudí potraviny, které vykazují menší kvalitu než na západě," říká Dana Večerová, mluvčí Potravinářské komory. Obranu těchto praktik z úst vysokého úředníka EU proto nevítá.

ČTĚTE VÍCE:

Podle ní společnosti ve střední a východní Evropě recepty na své potraviny upravují tak, aby byly levnější. Argumentují přitom tím, že jsou tlačeni samotnými zákazníky, kteří by dražší, a tedy kvalitnější potraviny nekupovali.

"Nejde o kvalitu, jde o to, že občas se musí produkty přizpůsobit chuti místních. Každá země má jiné standardy," vysvětluje Paul Polman, generální ředitel společnosti Unilever, která vlastní potravinové značky, jako jsou zmrzliny Algida, omáčky Hellmann’s, másla a margaríny Rama a Perla, čaje Lipton a koření a ochucovadla Knorr.

Bezpečnostní parametry splněny
Podle Dany Večerové kvalitu potravin v tomto smyslu nelze ani kontrolovat. Potraviny různé kvality totiž splňují bezpečnostní parametry. "Doporučuji preferovat české potraviny, tam se nemůže stát, že se k nám dostává méně kvalitní zboží," tvrdí Večerová.

Podle občanského sdružení dTest, které chrání spotřebitele, ale jiné složení neznamená automaticky horší složení. "Mám s celou touto kauzou problém, přijde mi nafouklá," tvrdí Václav Beneš z dTestu. Praktiky velkých společností, které mají na své produkty v různých zemích různé recepty, poprvé oficiálně napadlo Slovensko.

To totiž nechalo laboratorně prozkoumat potraviny z různých zemí od výrobců, jako je Coca-Cola, Kraft Foods, Nestlé, Tchibo, Jacobs či Kotányi.

"Výsledek testu ukázal to, co si mnozí spotřebitelé už roky šeptali. Firmy často posílají nižší kvalitu do nových zemí Evropské unie, kde mají pocit, že se spotřebitelé ještě tak nebrání," řekl v květnu Miloš Lauko, předseda Asociace spotřebitelů Slovenska. Podle slovenské analýzy se přitom zboží nejhorší kvality údajně prodává v Bulharsku. To kvůli tomu dokonce zvažovalo právní kroky. O výsledky analýzy se zajímal i český ministr zemědělství Ivan Fuksa.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!