Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Srovnání: vyplatí se nové auto pronajmout, nebo koupit?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Češi se přestali bát dlouhodobého pronájmu aut. Službu zpopularizovala Škoda Auto, která pro ni od června získala 900 zákazníků. S nabídkou se přidávají i další automobilky. Ne všechno je ale u operativního leasingu růžové. Co když třeba překročíte počet ujetých kilometrů?

Druhé místo obsadila Škoda Octavia. foto: Shutterstock

Dosud si auta na takzvaný operativní leasing pořizovaly hlavně firmy. I běžní lidé už ale přestávají trvat na tom, že jim auto musí patřit. Pronájem aut nabízí kromě Škody ještě Seat, Opel či Mercedes. Do konce roku se přidají i další automobilky.

Lidovky.cz přináší přehled některých kladů a záporů této služby a upozornění expertů na co si dát pozor.

Plus. Zákazník se nemusí o nic starat

Řidič zaplatí měsíční “nájem“ a jezdí. V ceně je povinné ručení, havarijní pojištění a zpravidla i servis. Lidé tedy nemusí řešit žádné papírování a vyřizování, které jim zabírá čas.

„Zákazník platí stanovený paušál a víc jej nezajímá. Má navíc jistotu, že bude stále jezdit s relativně novým vozem, přičemž si nemusí dělat hlavu s ojetinou,“ vypočítává analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus.

PSALI JSME:

Po uplynutí smlouvy, zpravidla po dvou letech, si automobilka vůz odebere. Zákazník tedy nemusí řešit jeho prodej. Naopak automobilka je za to ráda, protože posílí svůj prodej ojetin, jejichž stav a kvalitu má navíc plně pod kontrolou.

Vzhledem k rostoucí konkurenci lze navíc očekávat velký tlak na ceny pronájmů a nabídku služeb. Už nyní je v rámci služby běžná třeba výměna pneumatik.

Minus. Omezení počtu kilometrů

Nová Škoda Octavia RS.

Největší konkurenti na trhu Hyundai i Škoda limitují nabídku počtem ujetých kilometrů.

V rámci dvouletého pronájmu jde o maximum 40 tisíc kilometrů, tedy v průměru 20 tisíc za rok. Za každých dalších tisíc najetých metrů musí zákazník zaplatit.

Operativní leasing se tedy příliš nevyplatí lidem, kteří každý den dojíždějí do práce na větší vzdálenost nebo zkrátka auto hodně využívají. Problémem by mohlo být i to, pokud člověk půjčí auto někomu mimo rodinu. V takovém případě by měl tento záměr nahlásit leasingové společnosti.

Plus. Bez počáteční investice

Když si člověk kupuje nový vůz, musí většinou sáhnout do kapsy a zaplatit rovnou aspoň část z jeho prodejní ceny. K tomu, aby zákazník mohl odjet s novým autem, mu u operativního leasingu stačí, velmi zjednodušeně, jen zaplatit měsíční splátku.

Do čeho rozhodně investovat?

Nové auto si nezapomeňte pojistit. Povinné ručení vám pomůže vybrat on-line kalkulačka.

Povinné ručení Ve spolupráci s finance.iDNES.cz

„Kladem je nízká vázanost peněz, oproti tomu koupě auta vyžaduje investici z vlastních prostředků,“ potvrzuje analytik Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Je ale třeba říct, že leasingová společnost automobilky si pochopitelně prověřuje finanční poměry zákazníka a jeho schopnost auto splácet.

Minus. Co když mě vyhodí?

Podobně jako u jiného leasingu nebo půjčky, musí zákazníci za auto pravidelně platit. Ztráta práce nebo nečekaný jednorázový výdaj můžou z příjemné služby udělat velmi stresový zážitek.

ČTĚTE TAKÉ:

„V případě finančních problémů, například ztráty zaměstnání, trvá povinnost hradit měsíční platby. Je tedy nutné počítat s finanční rezervou,“ upozorňuje Jan Linhart.

U služby je zpravidla možné dohodnout se v případě problémů na předčasném ukončení smlouvy. Ale i to pochopitelně stojí minimálně několik splátek.

Plus i minus. Fixní cena

Vůz Hyundai (ilustrační foto)

Pevně stanovená cena za pronájem auta se může ukázat jako velmi příjemná obrana proti zdražení cen vozů na trhu nebo zvýšení tarifů různých pojištění. Zákazník platí pořád stejně, i když ceny na trhu letí vzhůru.

„V opačném případě se to však ukáže jako nevýhoda. Síla tohoto faktoru se přitom úměrně zvyšuje spolu s tím, na jak dlouhé období si člověk nový vůz pronajímá,“ upozorňuje analytik Cyrrusu Jiří Šimara.

Autor: