Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Vylučte rozhodce, žádají České dráhy v miliardovém sporu o lokomotivy

Ekonomika

  18:15
PRAHA - Citlivá hra o více než miliardu korun se přiostřuje. České dráhy požádaly arbitrážní soud, aby v jejich obchodním sporu se Škodou Transportation vyloučil kvůli údajné podjatosti rozhodce Milana Poláka, který v senátu sedí za plzeňskou strojírnu. Jádrem letité pře je zpožděná dodávka lokomotiv, v níž se obě strany cítí poškozené a žádají navzájem o nemalé částky.

Lokomotiva 109 E foto: Škoda Transportation

Tříčlenný senát by měl v blízké době rozhodnout, kolik peněz komu přizná. A zda vůbec. Vedle sporu samotného ale bude Rozhodčí soud jako instituce řešit stížnost Českých drah. Státní dopravce tvrdí, že rozhodce Milan Polák (nominovaný Škodou Transportation) je ve střetu zájmů.

V žádosti datované 10. zářím chtějí jeho vyloučení z dalšího projednávání a rozhodnutí sporu. Jde o velmi citlivou záležitost, k níž došlo kvůli dodávce dvaceti lokomotiv řady 380, kterou si obě strany představovaly podstatně jinak. Škoda chce zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.

České dráhy přetlačily O2 v boji o polostátní klenot s datovými sítěmi

Ve hře jsou velké peníze a obě strany sporu vědí, že rozhodovat budou detaily. Státní dopravce ve své žádosti, kterou mají Lidovky.cz k dispozici, upozorňuje na to, že arbitr Polák pracuje pro advokátní kancelář Weinhold Legal, která se na začátku září připojila ke globální poradenské skupině EY.

Její součástí je i znalecký ústav E&Y Valuations, který pro Škodu vypracoval dva znalecké posudky, o něž se firma v arbitráži opírá. České dráhy podání námitky potvrdily.

„Máme důvodné pochybnosti o podjatosti rozhodce Milana Poláka ve sporu mezi Českými drahami a Škodou Transportation ve věci dodávek lokomotiv řady 380. Rozhodčí soud proto žádáme o jeho vyloučení z projednávání v rámci tohoto sporu,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí drah Radek Joklík.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Pře mezi Škodou Transportation a Českými drahami je u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.
  • Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádá celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádají zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.

Státní firma, pro níž je Škoda téměř dvorním dodavatelem vlaků, předložila rozhodčímu soudu důkazy, že k formálnímu začlenění Polákovy kanceláře Weinhold Legal do struktury nadnárodní EY došlo až 2. září 2015. Tedy několik let po započetí sporu a Polákově nominaci.

„Pokud mezi těmito subjekty do té doby existovala spolupráce, jednalo se o spolupráci neformální, která nebyla veřejně známá,“ podotkl Joklík. Reagoval tím na oficiální odpověď zástupců Škody, kteří soudu a ČD sdělili, že propojení mezi oběma subjekty je známé už řadu let. Proto je zástupce nominovaný Škodou údajně nezávislý (v tříčlenném senátu zasedají dva nominanti z každé strany sporu a pak předseda, na němž se obě shodnou – pozn. red.).

Dalšími rozhodci jsou Jakub Chytil (předseda) a Josef Vrabec (za České dráhy).

Lidovky.cz se pokoušely třetího arbitra Milana Poláka zastihnout. V kanceláři Weinhold Legal však na žádost o kontakt odpověděli, že je na zasedání Rozhodčího soudu a následně na firemní akci. Na zaslaný e-mail Polák nereagoval.

„Mgr. Polák coby člen ekonomického celku EY má neoddiskutovatelný zájem na tom aby žalobce (Škoda Transportation – pozn. red.) byl se službami poskytnutými EY spokojen. Je tak evidentní, že Mgr. Polák bude mít silnou motivaci k žalobci přistupovat tak, jakoby se jednalo o jeho vlastního klienta (...) a jednat při hodnocení důkazů a rozhodování sporu v jeho nejlepším zájmu,“ stojí v návrhu na odmítnutí arbitra, který Rozhodčímu soudu zaslala kancelář Weil, Gotshal & Manges zastupující České dráhy.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E

Obě strany sporu předložily 13. července závěrečné návrhy a nyní už se čeká jen na verdikt. Žalobcem je Škoda Transportation, ČD reagovaly protižalobou. Obě věci se řeší v rámci jednoho řízení.

Škoda Transporation se v tuto chvíli nechce k žádosti o odmítnutí svého nominanta v senátu nijak vyjadřovat. „Rozhodčí řízení je z povahy důvěrné, proto nemůžeme tuto informaci komentovat,“ uvedla mluvčí firmy Lubomíra Černá.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...