Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Uspěje Škoda Rapid? Francouzi nabízejí obdobná auta mnohem levněji

Ekonomika

  7:00aktualizováno  8:00
PRAHA - Peugeot 301 za 220 tisíc, Citroën C Elysée za 220 tisíc. Škoda Rapid za 290 tisíc korun. To jsou základní parametry souboje, který v těchto dnech startuje. Nový citroën se na českém trhu představil v pátek 9. listopadu, nový peugeot se začne prodávat ve čtvrtek 15. listopadu.

Škoda Rapid foto: skoda-auto.cz

Nová škodovka má náskok, oficiálně se začala prodávat 20. října a do konce měsíce si rapid pořídilo 274 lidí. Rapid, který se má stát podle plánů firmy druhým nejprodávanějším modelem značky po octavii, měl start dobrý.

První registrace tohoto vozu, hlavně z dovozu ze zahraničí, proběhly už v červnu. Celkem se do konce října v Česku registrovalo 463 rapidů. Pokud by šly prodeje dosavadním tempem, může roční prodej dosáhnout deseti tisíc aut a rapid by se tak přiblížil modelu Fabia. Malých fabií se letos do konce října v Česku prodalo 12 tisíc, octavií více než 19 tisíc.

Invaze z Francie

Růst prodejů rapidu ale může narušit invaze francouzských vozů Peugeot 301 a Citroën C Elysée. Mají podobné vlastnosti jako rapid, jsou ale o 70 tisíc korun levnější. A v rozhodování zákazníků, kterým jsou tyto vozy určeny, hraje cena podstatnou roli.

Škodu Rapid, Peugeot 301 i Citroën C Elysée si podle předpokladů automobilek mají kupovat hlavně lidé toužící po levném velkém autě s velkým kufrem, které bez větší úhony snese rigoly a rolety na českých silnicích.

Infografika: Soupeří na českém trhu (klikněte pro zvětšení)

Těmto požadavkům odpovídají všechny tři modely. Nehýří žádnými technickými extravagancemi, které by vůz prodražily. V něčem se vracejí do devadesátých let, například v základní verzi jsou jen přední okna ovládaná elektricky. Zadní jsou na kličku, kdo je chce mít elektricky ovládaná, musí si připlatit.

Rapid je vybaven jen soupravou na opravu pneumatik, za dodání rezervního kola a zvedáku se platí. Rezervu i s heverem mají nové francouzské sedany v ceně základní verze. Nabízejí ale jen čtyři airbagy, kdežto rapid šest. Člověk pak musí zvážit, zda dva airbagy navíc vyváží těch 70 tisíc korun, o které je nová škodovka v základní verzi dražší.

ČTĚTE TAKÉ:

Zvlášť poté, kdy porovná velikosti zavazadlového prostoru, což je druhé podstatné kritérium pro výběr velkého levného auta. Pomineme-li, že všechny vozy jsou sedany, které nemají páté dveře a otvírá se jen víko zavazadlového prostoru, takže kufr je hůře přístupný, pak rapid je s kufrem o objemu 550 litrů větší než Citroën C Elysée s objemem 506 litrů. Je ale podstatně menší než Peugeot 301, kde výrobce udává objem zavazadlového prostoru 640 litrů.

Auto pro Rusko? Na českou D1 ideální

Peugeot i Citroën předpokládají, že nové sedany jim pomohou zastavit výrazný pokles prodeje jejich vozů.  "Citroën C Elysée je trvanlivý a robustní vůz, byl navržen hlavně pro země jako třeba Turecko či Rusko. Ale vzhledem ke kvalitě některých českých silnic se sem bude hodit. Mám teď na mysli třeba dálnici D1," připomněl Sebastien Vandelle, ředitel Citroënu ČR.

Automobilka Škoda, která chce do roku 2018 zdvojnásobnit roční prodej na 1,5 milionu aut, bude vedle rapidu spoléhat hlavně na 3. generaci vozu Octavia. Ta je nabitá technickými fígly, jako jsou třeba radar hlídající čelní odstup, systém reagující na únavu řidiče nebo samočinné přepínání dálkových a potkávacích světel.  Na český trh přijde v polovině února 2013.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!