Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Výroba letadel v Kunovicích se zotavuje

Ekonomika

  13:35
KUNOVICE - Kunovická letecká továrna Aicraft Industries chce během letošního roku svým zákazníkům dodat devět nových letadel L 410. Loni jich podnik novým vlastníkům předal šest. Novinářům to dnes řekl předseda představenstva Pavel Vach. Zájem o dvoumotorový dopravní letoun by se letos mohl zvýšit i díky inovované modelové řadě, která bude na rozdíl od předchozích verzí vybavena digitální kabinou.

Letoun L 410 poprvé vzlétl před 40 lety. Za tu dobu se jej vyrobilo přes 1100 kusů. Letadla nyní nejčastěji směřují na trhy v zemích třetího světa. foto: www.let.cz

Letoun L 410 poprvé vzlétl před 40 lety. Za tu dobu se jej vyrobilo přes 1100 kusů. Letadla nyní nejčastěji směřují na trhy v zemích třetího světa.

Největší potenciál má ale podle současného vedení podniku Rusko, kde má nyní společnost zajištěny dvě závazné objednávky a do konce roku by se mělo rozhodnout o dalších dvou.

"Prodávat produkt jako je letoun, je věc dlouhodobá a vždy investičně velmi náročná," řekl Vach a dodal, že zájem klientů na východním trhu se podařilo zvýšit právě po loňském vstupu ruského investora, koncernu Ural Mining and Metallurgical, do letecké továrny. Ruský trh podle něj má nyní kapacitu až 100 menších dopravních letadel.

Kunovická továrna loni utržila zhruba 500 milionů korun, proti roku 2007 to představuje pokles asi o 130 milionů. Podle Vacha se na výsledcích projevil hlavně silný kurz koruny. Výrazný růst obratu čeká firma letos. "V současné době předpokládáme, že dosáhneme tržby mezi 800 až 900 miliony korun," uvedl Vach. Letošní zisk by podle něj měl činit zhruba 60 milionů.

Společnost Aircraft Industries v roce 2005 koupila konkurzní podstatu Leteckých závodů Kunovice a výrobu letadel obnovila. Podílí se ale i na další letecké výrobě a provádí servis letounů, které kunovická továrna vyráběla v minulosti.

Podle Vacha je nyní strategickým cílem výrobu L 410 udržet a do budoucna připravit jeho další modernizované řady. "Nejdeme cestou, že bychom chtěli z Letu udělat pouze výrobu komponentů pro zahraniční výrobce," uvedl. V příštích letech by mohl podnik ročně vyrábět až 15 letadel.

Vach nevyloučil ani obnovení plánů na výrobu letounu L 610. Ten bývalé letecké závody vyvinuly v 80. letech minulého století a od L 410 se lišil hlavně větším počtem míst. Do sériové výroby se ale nikdy nedostal.

Podle Vacha by jej ale nyní bylo obtížné na trhu umístit. Nevyloučil ovšem prodej jeho plánů některému ze zahraničních partnerů, se kterým by se mohl Aircraft na jeho výrobě do budoucna podílet. "Nepředpokládám, že by se tento program realizoval v České republice," upřesnil.

Kunovická továrna nyní zaměstnává zhruba 530 lidí, což by chtěla zachovat. Propouštět se nechystá ani kvůli dopadům světové finanční krize, která postihla některé její zahraniční zákazníky.