Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Behr postaví v Ostrově továrnu, nabere přes tisíc lidí

Ekonomika

  13:49
OSTROV/PRAHA - Česko a automobilový průmysl tvoří nerozlučnou dvojici. A jejich vzájemná závislost v nejbližších letech dále zesílí. Rozšíření výroby autodílů totiž chystá hned několik zahraničních společností.

Klimatizace v autě foto: Shutterstock

Mezi nimi je i jeden projekt nebývalého rozsahu. Německý podnik Behr si vyhlédl západočeské město Ostrov, kde postaví rozsáhlý závod na výrobu plastových dílů pro klimatizace a chladiče i další součástky do aut. Projekt je rozdělen do osmi etap, během kterých investor vytvoří až 1180 pracovních míst.

Starosta Ostrova Pavel Čekan nového investora vítá. Nezaměstnanost ve městě totiž dlouhodobě přesahuje desetiprocentní hranici. Zanikl zde například závod Škoda Ostrov, který v 90. letech zaměstnával až 2200 lidí. "Hlad po práci u nás je. Nejde jen o nezaměstnané, řada lidí musí dojíždět daleko za prací," říká starosta.

Německý Behr si zvolil Ostrov i z důvodu, že se zde nachází střední technická škola se zaměřením na automobilový průmysl. Město již připravuje změnu územního plánu, kupní smlouva na pozemky v tamní průmyslové zóně má být podepsána v červnu.

Velké investice už jsou vzácností

Budování nového závodu s více než tisícovkou zaměstnanců je v poslední době spíše vzácností. Poslední průmyslové závody, ve kterých vznikly řádově tisíce pracovních míst, získalo Česko ještě před příchodem ekonomické krize v druhé polovině roku 2008.

Příkladem posledních velkých "předkrizových" investic může být závod tchajwanského Foxconnu na montáž počítačů a LCD obrazovek v Kutné Hoře nebo automobilka Hyundai, která si zvolila průmyslovou zónu v Nošovicích u Frýdku-Místku.

Zájem Behru o výstavbu nového závodu v Ostrově potvrzuje také vládní agentura CzechInvest. "Uvedení první etapy závodu do provozu firma plánuje na začátek roku 2013," dodává mluvčí agentury Štěpánka Filipová.

Behr není v Česku nováčkem, provozuje zde již několik let výrobní závody v Mnichově Hradišti, Mošnově a Holýšově. Nově naopak do Česka vstupuje korejský výrobce plastových dílů GS Caltex. Na základě doporučení agentury CzechInvest si vybral karvinskou průmyslovou zónu Nové Pole, kde ještě letos zaměstná stovku pracovníků.

Také GS Caltex se zapojí do řetězce dodavatelů pro automobilový průmysl. Mezi jeho hlavní zákazníky budou patřit závody korejských podniků Plakor a Hanwha na severu Moravy, což jsou dodavatelé dílů pro nošovickou Hyundai.

INFOGRAFIKA: Nová místa v autoprůmyslu

Invest

Ve fázi schvalování na ústeckém krajském úřadě je záměr německého koncernu Auto-Kabel. Ten se chystá výrazně navýšit výrobu ve stávajícím areálu v Krupce na Teplicku, kde probíhá například výroba kabelových svazků pro automobily BMW řady 1 a 3. Počet pracovníků plánuje během pěti let navýšit více než dvojnásobně na celkových 970 osob.

Japonce žene ven silný jen

Podle CzechInvestu se mohou k německým investorům přidat také Japonci. "Aktuálně stoupá zájem o Českou republiku především ze strany japonských investorů, a to zejména v oblasti automobilového průmyslu. Jedním z důvodů je silný kurz jenu, kvůli kterému japonské firmy přemisťují výrobu ven ze země," zmínila mluvčí Filipová.

Závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu není úplně zdravá: podle ekonomů má však Česko štěstí v tom, že místní podniky dodávají součástky hlavně německým automobilkám. "Ty neustále expandují a ukusují tržní podíl ostatním, například francouzským a italským značkám," vysvětluje hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář.

Výroba komponentů pro automobily patří mezi nejrychleji rostoucí obory domácí ekonomiky. Například přes deseti lety se z Česka vyvezly autodíly v hodnotě 84 miliard korun, loni se jednalo již o 188 miliard korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!