15. dubna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Výrobci párků klamou. Tolik
masa v nich není, zjistil dTest

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Párky - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Párky - ilustrační foto | foto: Shutterstock
Párky se staly oblíbeným masným produktem kvůli rychlé a jednoduché přípravě. Při jejich koupi si však spotřebitelé začali více všímat informací na obalu, zejména obsahu masa v daném výrobku. V laboratořích dTestu ale zjistili, že se informace uváděné výrobcem často neshodují s realitou. Ačkoli je dodržen minimální podíl masa určený potravinářskou vyhláškou, údaje na etiketách se s výsledky testů v několika případech lišily o více než 15 procent.

Laboratoří dTestu prošlo 15 výrobků označených: vídeňské párky. Sice všechny splnily podmínku minimálního podílu masa, který potravinářská vyhláška stanovuje na 55%, ale etikety v mnoha případech uváděly podstatně vyšší hodnoty než jaká byla skutečnost.

Výrobek Bio Vídeňské párky, jehož výrobce Ponnath Řezničtí mistři Sušice, měl podle etikety obsahovat 95% masa, z laboratoře vyšel s výsledkem 78,62 %. Odchylku vyšší než 15% zaznamenal dTest ještě u párků výrobců Kostelecké uzeniny pro Tesco, Balcerzak i Spólka a Příbramská uzenina pro řetězec Coop. U posledního jmenovaného výrobce šlo o nebalené výrobky prodávané u pultu. U dalších výrobků nebyly rozdíly tak markantní, přesto výrobci své zákazníky klamali.

Fosfátové soli a glutamany

Nízký podíl masa není ale jediný problém. Párky obsahují látky, které mohou uškodit. Problematické jsou například fosfátové soli. Ty sice zlepšují chuť párku, ale mají negativní dopad na lidské zdraví. Zvyšují krevní tlak a zatěžují ledviny a srdce. Obsah soli ale většinou nezjistíme, její uvádění je povinně až když přesáhne 2,5%.

Glutamany, tedy látky dodávající masovou chuť i výrobkům, které maso nemusí obsahovat, nebyly obsaženy v osmi výrobcích. U těch zbylých ale byly uvedeny na obalu.

Vítěz z Lidlu

Nejlepšího hodnocení v následně proběhlém senzorickém testu se první příčky dočkaly šťavnaté párky ze Sparu od výrobce Steinhauser z Tišnova. Opačné hodnocení připadlo párkům Pikok od polského výrobce, podle testujících jsou příliš mdlé chuti.

Celkovým vítězem testu se staly Delikatesní vídeňské párky z obchodního řetězce Lidl. Žádné testované párky přitom nedosáhly na velmi dobré celkové hodnocení, nejlépe umístěné výrobky byly ohodnoceny pouze "dobře".

mačMartina Černotová
  • 8Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz