24. července 2012 7:01, aktualizováno  7:49 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Tabákové firmy na festivalech
obchází zákon, míní expertka

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Jitka Vysekalová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jitka Vysekalová | foto: Pavel WellnerLidové noviny
PRAHA Krabičky cigaret představují jeden ze způsobů, jak tabákové společnosti lákají děti a mládež. Obal cigaret by podle odbornice na psychologii reklamy Jitky Vysekalové měl být v neutrální barvě, bez nápisů a značek.

Shoduje se tak s názorem psychologa Jeronýma Klimeše. Podle něj má být obal cigaret bílý, pouze se základními údaji. VÍCE K TÉMATU ČTĚTE ZDE

Reklama na tabákové výrobky je sice upravena zákonem a etickým kodexem, cigaretovým společnostem to ale nebrání ve snaze nalákat děti a mládež. "Většina české společnosti si již od začátku devadesátých let přeje zákaz nebo alespoň omezení tabákové reklamy. Konkrétně by se omezení měla týkat především reklamy zaměřené právě na děti a mládež," dodává Vysekalová, která je zároveň prezidentkou České marketingové společnosti.  

Lidovky.cz: Snaží se tedy výrobci cigaret oslovit děti a mládež?
Tabákové firmy samozřejmě hledají argumenty pro to, jak mládež získat. Například představují kouření jako symbol dospělosti, jakousi "vstupenku" do světa dospělých, případně apelují na tendenci mladých porušovat zákazy, podléhat módním vzorům. 

Tabáková reklama pro mladé

Lidovky.cz: Dá se u reklamy na tabákové výrobky toto zaměření vysledovat? Můžete jmenovat konkrétní případy?
Tabákové firmy se snaží obejít zákon o regulaci reklamy právě tím, že spojují značku cigaret se značkami módních produktů pro mladé (např. vyrábí se oblečení a boty značky Camel), ale našli bychom i další příklady. 

Někdy už ale nejde o obcházení, ale přímo o porušování zákona. Co říci na velkou stříbrnou sochu velblouda na hudebních festivalech a stánky s tabákovými výrobky značky Camel či sponzoring různých událostí. Ze sportovních akcí (kde je to povoleno) je asi nejznámější spojení s logy tabákových koncernů Formule 1.

Velbloud Camel se na Colours of Ostrava snažil oslovit mladé

Právě zmíněná společnost Camel využila popularity festivalů a hudby mezi mládeží. Pro letošní festival Colours of Ostrava připravila reklamní kampaň, kdy do designových krabiček cigaret vložila vouchery, které měl zákazník sbírat, a na základě toho mohl obdržet 50% slevu na vstupenku. Vzhledem k tomu, že letní festivaly jsou oblíbené především mezi mládeží, tak se nabízí argument, že kampaň cílí právě na tuto skupinu.

"V žádném případě. Kampaň je určena pro dospělé kuřáky," odmítla zástupkyně společnosti JT International Danica Siváková, pod kterou cigarety Camel patří. Podle ní je s každým voucherem ověřeno, zdali je zákazníkovi více jak 18 let. "Naše firma jednoznačně dodržuje zákony. Na tyto věci si dáváme veliký pozor," dodává Siváková.

Lidovky.cz: Co říkáte na návrh, aby krabičky od cigaret byly pouze v neutrální, resp. bílé barvě, bez nápisů, značek, apod.? Údajně tak krabička nebude poutat pozornost dětí a mládeže a nebude je lákat k nákupu cigaret.
Nemám k tomu konkrétní výzkum, ale obecně platí, že obal je významným prostředkem prodeje a ovlivňuje nákupní chování. Takže s tím souhlasím.

  • 2Diskuse
Hana Mazancová

Autor

Hana Mazancováhana.mazancova@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz