Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vysávají Němci Škodu? 5 pravd a mýtů

Ekonomika

  10:48
MLADÁ BOLESLAV - Před 20 lety, 16. dubna 1991, byla v Praze uzavřena dohoda o převodu prostředků firmy Volkswagen do nové a. s. Škoda-Volkswagen, čímž se Škoda Auto stala součástí německého koncernu Volkswagen. Během té doby se škodovka stala tahounem a výkladní skříní českého průmyslu. Co je pravda a co jsou jen mýty?

Předseda představenstva Winfried Vahland vystoupil 14. března v Praze na tiskové konferenci společnosti Škoda Auto k hospodářským výsledkům foto: ČTK

1. Škoda nepotřebovala Volkswagen
To není pravda. Každý český podnik potřeboval po roce 1990 silného zahraničního partnera, který mohl dodat moderní technologie, efektivní řízení výroby a nové trhy. Kdo takového partnera neměl, zkrachoval nebo jen těžko přežívá, jako třeba automobilky LIAZ, Tatra či Avia.

Čtěte speciál o škodovce:

2. Volkswagen Škodu vysává
To není pravda. Koncern Volkswagen v letech 1991 až 2000 do Škody investoval v přepočtu celkem 36,8 miliardy korun. Do roku 2003 Škoda dividendy nevyplácela, od roku 2004 vyplatila koncernu dividendy v celkové výši 28,4 miliardy korun.

3. Škoda není česká firma
To je pravda. Stoprocentním vlastníkem Škody je od roku 2000 německý koncern Volkswagen. Národnost nehraje v byznysu roli, podobně byl desítky let vlastníkem německého Opelu americký koncern General Motors.

Montážní linka vozů Škoda Octavia 13. dubna v Mladé Boleslavi.

4. Škoda plní rozkazy VW
To je pravda. Škoda má v rámci koncernu přidělenou roli, kteroumusí plnit, aby koncern dosáhl optimálního zisku. Vozy koncernových značek si nesmí konkurovat. Nová limuzína VW Passat je proto technicky na vyšší úrovni než limuzína Škoda Superb.

Čtěte také:

5. Škodováci mají nadprůměrné mzdy
To je částečně pravda. Loni činila průměrná měsíční mzda ve Škodovce 32 015 korun. O šest tisíc víc než průměr republiky, ale pod úrovní koncernu. Do roku 2018 chtějí odboráři Škodovky dosáhnout zvýšení na úroveň portugalského závodu VW AutoEuropa, kde jsou nyní mzdy oproti Škodě o 40 procent vyšší.
 

O platech ve škodovce více zde: