Výstavba nové dopravní tepny trvala šest let, brzdily ji spory o pozemky. Vynaložené náklady byly 2,5 miliardy korun. Dokončený úsek měří pět kilometrů a jeho součástí je několik mimoúrovňových křižovatek, mostů a nadjezdů.
Praha chce, aby se na Vysočanskou radiálu přemístily kamiony, které dosud jezdí po Chlumecké, Kolbenově a Průmyslové ulici. Zakazovat vjezd nákladním autům na jiné silnice ale nechce, řidiči mají výhody zjistit sami.
Dočasně omezená rychlost
Rychlost na radiále bude dočasně snížena na 50 kilometrů v hodině. Po dokončení ochranného plotu po ní budou moct jezdit řidiči 80 kilometrů za hodinu.
V budoucnu by měl na tento úsek navázat další, který povede od Kbelské ulice směrem do centra. V Libni by měl navázat na plánovanou severovýchodní část vnitřního Městského okruhu.
ČTĚTE TAKÉ: |
Hlavní silniční síť v hlavním městě tvoří vnitřní Městský okruh a vnější Pražský okruh, které má propojit sedm radiál. V provozu je zhruba polovina z celkové délky obou okruhů a všech radiál.
Kdy se podaří celý dopravní systém dokončit, není jasné. Tunelový komplex Blanka, který je severozápadní částí vnitřního okruhu, by měl být zprovozněn v roce 2014. Poté chce město začít stavět severovýchodní část z Pelc-Tyrolky na Štěrboholskou radiálu. V současné době ale není jasné, zda na ni bude mít peníze.
Nejsou peníze, iniciativy stavby blokují
Ještě nejasnější je osud vnějšího Pražského okruhu. Dokončena zatím je pouze jižní a západní část. Přípravu úseku, který má vést přes Suchdol, doprovází ostrý protest tamních obyvatel. Stavbu také ohrožuje nedostatek peněz ve státním rozpočtu.
Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) minulý týden řekl, že dostavba východní části Pražského okruhu v úseku od dálnice D1 do Běchovic by mohla začít v roce 2014 nebo 2015. Podle něj bude záležet na tom, jak rychle se podaří vydat územní rozhodnutí a na výstavbu znovu uvolnit potřebné peníze.
Zástupci Prahy již dříve uvedli, že radiály chce postavit až po dokončení obou okruhů. Jinak by do Prahy přivedly další tranzitní dopravu.