Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Wal-Mart okrádá skautky, tvrdí americká hospodyně

Média

  15:32
Největší maloobchodní řetězec na světě Wal-Mart čelí kritice rozzlobené Američanky, že pro jednu ze svých privátních značek sušenek použil název Girl Scouts. Malé skautky, prodávající po domech krabice skautských sušenek, totiž patří k americké tradici, kterou by podle ní neměla zneužívat komerční firma.

Propukl boj o skautské sušenky. foto: Reprofoto

Je to scéna známá z mnoha amerických komedií, mimo jiné i z Addamsovy rodiny – u dveří zazvoní několik holčiček ve skautských krojích a nabízí sladké skautské sušenky zvané Girl Scouts cookies. Sušenky donedávna vyráběly jen dvě pekárny v zemi (každý rok většinou v trochu jiné podobě) a prodávat je mohly pouze členky skautu. Šlo o neziskovou aktivitu, protože výtěžek z prodeje sloužil k financování projektů pro děti.

Wal-Mart si nyní rozhněval jednu z amerických maminek, kterou média označují jako paní Harquailovou, tím, že uvedl nedávno na trh svou vlastní značku sušenek, pro niž si vypůjčil právě označení Girl Scouts – čímž si celou tradici přivlastnil. Zmíněné paní Harquailové se to nelíbí a napadla řetězec na internetu. "Wal-Mart udělal opovrženíhodnou věc. Škodí tím sousedským vztahům a zavírá dětem dveře domovů," tvrdí hospodyně na svém blogu.

Paní Harquailová si podle svých slov kupovala od malých skautek klasické skautské sušenky několik let a nyní ozkoušela i obě jejich varianty, které nabízí Wal-Mart. Podle ní se v žádném případě nevyrovnají originálům a představují jen jakousi "beta verzi". "Skautské sušenky prodává jejich exkluzivita. Jenže teď na vaše dveře klepe místo malých skautek Wal-Mart a nabízí vám místo skutečných sušenek jen jejich nepovedenou napodobeninu," rozčiluje se paní Harquailová, podle níž největší obchodní řetězec na světě okrádá tímto způsobem americké děti.

Mluvčí americké skautské organizace Michelle Tompkinsová k případu pouze diplomaticky podotkla, že i jiné organizace přestaly charitativní sušenky kopírovat. "Doufám, že si lidé uvědomí, že koupí originálních sušenek podporují projekty pro děti," uvedla Tompkinsová.

Mluvčí Wal-Martu zatím celý spor nekomentovala.

Americká média včetně největšího světového časopisu o reklamě Advertising Age věnují případu poměrně značnou pozornost a kladou si otázku, jestli se paní Harquailové, potažmo americkým skautkám podaří vyvolat bojkot výrobku Wal-Martu.