Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

WTO rozhodla spor mezi Airbusem a Boeingem. Výsledek tají

Ekonomika

  9:33
ŽENEVA - Světová obchodní organizace (WTO) včera vydala dlouho očekávaný první verdikt v letitém sporu, který mezi sebou vedou přední světoví výrobci letadel, tedy evropský Airbus a americký Boeing. Verdikt je důvěrný a byl doručen pouze oběma stranám sporu, zveřejněn by mohl být za několik měsíců.
Airbus A380 - ilustrační foto

Airbus A380 - ilustrační foto foto: AFP

Zatím tedy není jasné, kdo ve sporu uspěl a kdo ne a oficiálně to ani být jasné nemůže. Jeden zdroj naznačil, že vítězem sporu jsou Spojené státy, i když patrně neuspěly se všemi námitky. Takovou interpretaci však odmítly zdroje v Paříži a Bruselu.

"Vydali jsme rozhodnutí," řekl mluvčí WTO Keith Rockwell. Přísně tajný dokument ukrývá odpověď na otázku, zda je oprávněná stížnost Spojených států na evropské konsorcium EADS, jehož součástí je Airbus. Američané si stěžovali, že Airbus dostává od evropských vlád na vývoj letadel subvence, které jsou v rozporu s pravidly světového obchodu. Zhruba totéž však tvrdí Airbus o Boeingu.

Anonymní zdroje na obou stranách verdikt interpretují odlišně. Zdroj agentury Reuters ve Washingtonu řekl, že WTO označila pomoc Airbusu při vývoji dopravních letadel za ilegální podle pravidel WTO. Podle tohoto zdroje je verdikt WTO velkým vítězstvím pro Spojené státy a neměl by překvapit ani jednu stranu.

"Můžeme potvrdit, že sekretariát WTO nám doručil předběžnou zprávu, která je důvěrná. Je to rozsáhlý dokument o více než 1000 stranách, které musíme pozorně prostudovat," řekl mluvčí evropského komisaře pro obchod Lutz Güllner. Podobně se vyjádřila i druhá strana. "Předběžnou zprávu zatím ještě studujeme. Vzhledem k tomu, že je důvěrná, nemůžeme se k jejímu obsahu vyjadřovat," řekla mluvčí kanceláře amerického obchodního zmocněnce (USTR) Debbie Meslohová.

"Je důležité připomenout, že tato zpráva je jen polovinou celého příběhu.

Očekáváme předběžný nález ve sporu, který zahájila Evropská unie proti Spojeným státům. Verdikt čekáme za dva až tři měsíce," poznamenal mluvčí Güllner. "Spojené státy vždy tvrdily, že evropské vlády Airbusu poskytují nespravedlivé subvence, které poškozují zájmy Spojených států," řekla dále Meslohová. Narážela tak na zájmy Boeingu, který na USTR značně tlačil, aby úřad spor dovedl až k WTO.

"Myslím, že pro nikoho nebude šokující, když je pomoc při vývoji letadel považována za subvenci, která je v rozporu s pravidly. Myslím si, že šokující by naopak bylo, kdyby Spojené státy prohrály," dodal zdroj z USA.

Tento výklad ale odmítl zdroj v Evropské unii. WTO podle něj neoznačila za ilegální veškerou pomoc, kterou Airbus dostával, když vyvíjel superjumbo A380.

Posledně zmíněný zdroj tak nepřímo naznačil, že část sporného financování je v rozporu s pravidly WTO. Sporné financování má i dvojí pojmenování: zatímco Evropská unie jej označuje za "návratnou startovní investici", ve Washingtonu se mu říká ilegální "startovní pomoc".

Evropský zdroj také řekl, že předběžná zpráva WTO odmítla asi 70 procent námitek, které Američané předložili. Washington tvrdí, že subvence Airbusu způsobily Boeingu škodu až za 205 miliard dolarů (asi 3,7 bilionu Kč).

"Na rozdíl od toho, co se objevuje v médiích, nebyla návratná startovní investice pro letoun A380 jako celek označena za zakázanou subvenci," řekl zdroj, který je obeznámen s argumenty obhajoby Airbusu. Financování vývoje dalšího letounu A350 XWB bylo prý z předběžných závěrů vyloučeno.

"WTO potvrdila, že návratná startovní investice může být povoleným způsobem, jak spolupracovat s vládou," řekl zdroj. Americký list The Wall Street Journal předtím ve své elektronické verzi uváděl, že WTO označila veškerou finanční podporu, kterou evropské vlády poskytly na vývoj letadla A380, za nelegální subvenci.

Evropské vlády mnohamiliardovou finanční pomoc Airbusu vždy obhajovaly tím, že jde o startovní pomoc ve formě úvěrů, které Airbus musí splatit. Airbus prý peníze využívá k vývoji letounů. V posledních letech Airbus předstihl Boeing a stal se největším světovým výrobcem dopravních letadel, byť prvenství dlouho patřilo Boeingu.

Verdikt podléhá přísnému utajení, protože je v něm obsažena spousta citlivých informací o obou firmách. Každá strana obdržela pouze jednu tištěnou kopii a k tomu počítačový disk, z něhož je možné pouze číst, tedy nelze data nijak kopírovat, měnit ani ukládat. WTO se zdržela toho, aby předala i digitální kopii verdiktu, protože tu by bylo možné snadno předat dalším osobám.

Spor, v němž právě padl první důležitý verdikt, je jedním ze dvou vážných obchodních sporů, které spolu Airbus s Boeingem vedou. Oba rivalové se pohybují na trhu, jehož hodnota by podle expertů měla do 20 let činit až 3,2 bilionu dolarů (asi 57,3 bilionu Kč).

Ve druhém sporu jde o to, že Evropané trvají na svém stanovisku, podle něhož měl Boeing prospěch z vládních subvencí. Dotace prý čerpal prostřednictvím amerického ministerstva obrany a přes Úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Autoři: ,