Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dálniční známka zdraží o 300 korun, stojí ve vládním návrhu

Ekonomika

  10:23aktualizováno  10:35
PRAHA - Ředitelství silnic a dálnic projde transformací. Z příspěvkové organizace se má stát státní podnik, aby si mohl brát půjčky na výstavbu silnic. Ke změně, která by měla začít už v lednu 2013, chybí jen souhlas vlády.

Mýtná brána je vybavená řadou kamer. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Nový podnik má být do určité míry ekonomicky nezávislý, ačkoli do něj stále potečou peníze z veřejných rozpočtů. Firma si však, na rozdíl od současnosti, bude moci brát bankovní půjčky. S těmi by spolufinancovala výstavbu.

„Státní podnik bude veden jako podnikatelský subjekt, který z vlastních příjmů kryje v převážné většině všechny své výdaje – není tak závislý na státním rozpočtu,“ řekl LN Martin Janeček z odboru strategie ministerstva dopravy, pod nějž Ředitelství silnic a dálnic spadá.

Klikněte pro zvětšení

Jenže vzniklé dluhy se budou muset z něčeho zaplatit. Ministerstvo dopravy proto plánuje, že pro ředitelství „zařídí“ nový zdroj příjmů – výběr mýtného a příjmy z dálničních známek.

Dálniční známka zdraží kvůli dani

Řidičům vznikne podle transformačního návrhu povinnost platit k ceně dálniční známky a mýta i DPH. To znamená, že se v budoucnu zvedne cena dálničních známek minimálně o 20 procent. Což by v případě známky za 1500 korun znamenalo zdražení o 300.

K čemu fond

Ředitelství sice nyní odpovídá za provozování mýtného systému, ale peníze z výběru mýta putují do Státního fondu dopravní infrastruktury. K tomu, aby putovaly do nově založeného podniku, je ale potřeba změnit dva zákony.

K čemu potom bude fond? Zůstane zachován kvůli správě a čerpání unijních prostředků a také kvůli financování železnic, zbylých silnic I. třídy a vodních cest.

Prostředky z DPH půjdou do státního rozpočtu. Zdanění však podle vyjádření ministerstva dopravy přijde nejdříve v roce 2014, ale spíše ještě později.

Součástí návrhu, který mají LN k dispozici, je například i snížení počtu zaměstnanců podniku na jednotlivých útvarech. Těm zbylým se však zvedne plat.

Nový podnik se totiž nebude muset řídit tabulkovými platy, ale bude moci odměňovat své zaměstnance podle výkonu. Tím pádem bude moct lépe zaplatit schopné lidi.

Vzorem je Rakousko

Ministerstvo ŘSD vyčítá, že čím dál více peněz plýtvá na využívání externích činností, které by jinak měly být organizaci vlastní. Outsourcingem se řeší například inženýrská činnost, znalecké posudky, projektová dokumentace, geodetické práce a samozřejmě množství poradenských a právních služeb.

Většinu z toho by si měl podnik v budoucnu opět zajišťovat sám. Ministerstvo si od toho slibuje úsporu 100 až 200 milionů korun ročně.

Odborník na dopravu a prorektor ČVUT Petr Moos plán ministerstva dopravy na přeměnu ŘSD považuje za přínosný. „Cílem je udělat ze stávající organizace podnik podobný rakouskému Asfinagu,“ řekl Moos. Asfinag je státní akciovka, která v Rakousku spravuje síť dálnic a rychlostních silnic. Dvě třetiny jejích příjmů tvoří právě mýtné.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!