16. června 2015 17:23 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Za mizení letadel z radarů asi
může český výrobce radiolokátorů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
V letadle (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V letadle (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
PRAHA/PARDUBICE Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA), která ještě nebyla zveřejněna, ale jejíž závěry se dostaly na veřejnost.

O zprávě v úterý informoval deník E15, který se odvolává na portál Air Traffic Management.

Incidenty, během kterých byly přetíženy letové odpovídače na palubách letadel, takže stroje následkem toho zmizely z obrazovek dispečerů, se odehrály loni 5. a 10. června. Nejdříve se mělo za to, že problém souvisí s vojenským cvičením, což ale EASA nepotvrdila. Místo toho uvedla, že zdroj záření, který přetížil odpovídače, byl lokalizován někde v oblasti 111 kilometrů východně od Prahy.

„Na základě vyšetřování EASA jsme došli k tomu, že jistý civilní výrobce prováděl testy, které vyvolaly rušení napříč regionem,“ citoval Air Traffic Management ředitele EASA Patricka Kye. Jméno výrobce nicméně nesdělil.

Změť radarů ve střední Evropě

Uvedená lokalizace by zhruba odpovídala Pardubicím, kde sídlí firma ERA, výrobce pasivních radiolokátorů. Tato zařízení však nevysílají, ale přijímají signály.

Mluvčí ERA Lenka Stejskalová Reichová řekla, že podnik v souvislosti s vyšetřováním kontaktovaly příslušné instituce. Firma jim poskytla všechny relevantní údaje, jejich přesný obsah je však neveřejný. Společnost se proto k této problematice nemůže bez souhlasu vyšetřujících orgánů vyjadřovat, uvedla mluvčí.

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal Patrick Ky.

Kvůli incidentům kontrolní střediska přistoupila ve spolupráci s evropskou organizací pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol na mimořádná opatření, která v úhrnu vyústila v 6 tisíc minut zpoždění. „Ve střední Evropě jsme v podstatě na hranicích možností systémů,“ uvedl Ky s tím, že EASA vypracovala řadu doporučení, která zahrnují i vypnutí některých radarů.

ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na Lidovky.cz