Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

‚Zabiják‘ Facebooku je burzovní událostí roku. Jde si pro 3,4 miliardy dolarů

Ekonomika

  12:30
NEW YORK - Bez přehánění jde o burzovní událost roku. Americká firma Snap, která provozuje populární mobilní aplikaci Snapchat, chce primární emisí svých akcií na newyorskou burzu získat 3,4 miliardy dolarů. To je v přepočtu asi 87 miliard korun.

Šéf Snapchatu Evan Spiegel. foto: ČTK

Snap už ve středu určil emisní cenu svých akcií na sedmnáct dolarů, tedy nad původně stanoveným rozpětím, a oznámil, že vydá 200 milionů akcií. Půjde o největší vstup na burzu v USA za tři roky.

Snap stanovil před dvěma týdny rozpětí emisní ceny na čtrnáct až šestnáct dolarů, což bylo podstatně méně, než analytici čekali. Tržní hodnota firmy na základě konečné emisní ceny činí 24 miliard dolarů. Ve čtvrtek akcie Snap vstoupily na newyorskou burzu NYSE.

CO JE SNAPCHAT

  • Snapchat zahájil činnost v roce 2012 jako aplikace umožňující uživatelům posílat fotografie, které po několika sekundách z přístroje zmizí.
  • Firma se loni na podzim začala označovat za výrobce fotoaparátů, představila sluneční brýle s vestavěným fotoaparátem, který je bezdrátově spojen s chytrým telefonem.
  • Přejmenovala se na Snap Inc.

Primární emise majitele Snapchatu, který platí do určité míry za konkurenci Facebooku, je největším vstupem na veřejný trh v USA od emise akcií čínského internetového prodejce Alibaba Group v roce 2014. Je to také největší primární emise technologické firmy v USA od emise Facebooku v roce 2012.

V posledním kole financování firmy soukromými investory dosáhla hodnota akcie Snap téměř 31 dolarů. Taková cena by celou společnost ohodnotila na zhruba 30 miliard dolarů.

Zakladatel aplikace Snapchat Evan Spiegel
Billboard zobrazuje logo Snapchatu nad Times Square v New Yorku

Mezi investory se ale podle agentury Reuters v poslední době šíří obavy ze stále dosud neprověřeného podnikatelského modelu firmy, zpomalování růstu počtu uživatelů, prohlubování ztráty a z toho, že nad firmou si hodlají udržet příliš velkou kontrolu její zakladatelé.

Růst počtu nových uživatelů ke konci roku podle údajů firmy víceméně stagnoval a Snapchat měl v průměru 158 milionů uživatelů denně.

Podobnou službu jako Snapchat navíc nedávno zavedl Instagram, který patří Facebooku. Snap ještě nevytvořil zisk a loni se jeho ztráta zvýšila na 515 milionů dolarů ze 373 milionů v předešlém roce.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!