Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zabírá reklama? Lidé se v časopise dívají na inzerát maximálně 3,5 vteřiny

Média

  18:30
PRAHA - Lidé při čtení časopisu věnují i těm nejatraktivnějším inzerátům maximálně 3,45 vteřiny svého času. Vyplývá to z průzkumu, ve kterém agentura Millward Brown pomocí oční kamery hodnotila šest inzerátů v šesti různých časopisech. Předběžné výsledky studie zároveň ukázaly, že časopisy představují třetí nejsilnější podnět ke koupi zboží.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Průzkum zpracovaný pro Unii vydavatelů denního tisku se soustředil také na dobu pozorování obrázků u běžných článků, která ve stejných časopisech dosáhla až 23 sekund. Naopak na půlstranu s křížovkou lidé hleděli průměrně 1,32 vteřiny.

Důležitá je forma, ne velikost
Vzhledem ke krátké době sledování inzerátu není podle Petry Průšové z Millward Brown rozhodující, jak velkou plochu reklama zabírá. Pro zaznamenání inzerce a doručení reklamního sdělení je proto podle ní důležitější zpracování inzerátu než jeho formát.

Časopisy jsou podle průzkumu hned po internetu a doporučeních od přátel třetím nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím nákupy. Hrají roli především jako zdroje inspirace. Čtenáři na nich také oceňují možnost se k informacím kdykoliv vrátit a důvěryhodnost. Ve všech těchto oblastech zaujímají časopisy mezi médii druhé místo hned za internetem.

V časopisech se nejlépe prodává kosmetika a oblečení
Nejúčinnější se inzerce v časopisech podle výzkumu ukázala v oblasti kosmetiky, módy, bydlení a nábytku. Ve všech těchto odvětvích motivuje ke koupi daleko více než jiná média, tedy internet, noviny, televize, rozhlas a billboardy. Poměrně velkou motivovanost u čtenářů vykazuje i v kategoriích drogistického zboží, cestování, zdraví a doplňků výživy, audia, videa a fotoaparátů. Pro srovnání - inzerce na internetu nejvíce motivuje ke koupi produktů z oblasti počítačů, technologií, audia, fotoaparátů, videa, cestování, automobilů a financí.

Podle dat Mediaprojektu čte v ČR časopisy pravidelně 74 procent osob starších 18 let. To je více než pět milionů lidí. Podle výzkumu Millward Brown přitom s nimi stráví lidé v průměru 5 hodin 25 minut týdně. Pokud se počítá i jejich internetová verze, je to 6 hodin 10 minut. Četbou novin lidé tráví týdně v průměru 3 hodiny 5 minut, sledováním rozhlasu 11 hodin 11 minut a sledováním televize 14 hodin 46 minut. Brouzdání po internetu a vyhledáváním informací na něm (s výjimkou četby internetových vydání časopisů a novin) lidé týdně věnují 7 hodin 2 minuty. Millward Brown při výzkumu oční kamerou hodnotila šest různých reklam mobilních operátorů v celkem šesti časopisech. Zúčastnilo se jej 60 lidí.

Názorového výzkumu se zúčastnilo 1026 lidí ve věku 18 až 65 let, kteří pravidelně čtou nějaký časopisecký titul minimálně jednou za 14 dnů. Jejich vzorek odpovídal z hlediska pohlaví, vzdělání, věku či místa bydliště české populaci.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!