9. března 2014 15:33 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Začlenit osobní auta do mýtného systému? Není to náš záměr, říká šéf dopravy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Kandidát na ministra dopravy Antonín Prachař (ANO) chce za čtyři roky Česko propojit s Evropou.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kandidát na ministra dopravy Antonín Prachař (ANO) chce za čtyři roky Česko propojit s Evropou. | foto: ČTK
PRAHA Ministerstvo dopravy nechce zdražovat dálniční známky pro osobní automobily. Osobní vozy ani nehodlá začlenit do výkonového mýtného systému, který nyní platí pro nákladní vozidla. V Otázkách Václava Moravce České televize to řekl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Roční dálniční známka nyní stojí 1500 korun. Aby se její cena mohla zvýšit, bylo by podle Prachaře nutné novelizovat příslušný zákon, což podle něho nepatří mezi priority ministerstva. Podle Prachaře navíc nemá smysl zatěžovat obyvatele dalšími daněmi.

PSALI JSME:

Rovněž podle exministra dopravy z opoziční ODS Zbyňka Stanjury je nynější cena kuponu dostatečná. Je podle něho třeba zvýšit výnosy z kamionového mýtného.

Zavedení výkonového zpoplatnění dálnic pro osobní automobily, kdy se platí za skutečně ujeté kilometry, vládní programové prohlášení nezmiňuje, podotkl Prachař. "Není to ani záměrem ministerstva dopravy," uvedl.

Nerovnost mezi řidiči, říká Stanjura

Proti výkonovému zpoplatnění pro osobní automobily se vyslovil i Stanjura. Vytvářelo by podle něho nerovnost mezi lidmi, protože z krajů se cestuje do Prahy častěji než z Prahy do regionů, když v hlavním městě jsou centrální úřady nebo ředitelství firem. Stanjura by zůstal u současného systému dálničních známek.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží provozovateli, společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.

Stát nyní musí přichystat výběr provozovatele mýtného systému od roku 2017. "Je to dnes, řekl bych, už jako dost časově napnuté, ale věřím tomu, že se to zvládnout dá," uvedl Prachař. Počítá se opět s desetiletým kontraktem. Prachař podotkl, že nejde jen o tendr na jednoho dodavatele. Jde podle něho taky o banku, která provádí finanční transakce, a telematiku, která páruje data z vozidel a kontrolních a platebních mechanismů.

Lidovky.cz, ČTK
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz