29. září 2016 15:05 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Záhada jménem SUV. Jsou malé, drahé
a zákazníci je chtějí čím dál víc

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Volkswagen Tiguan. Německé SUV staví na stejné technice jako Kodiaq, je však... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Volkswagen Tiguan. Německé SUV staví na stejné technice jako Kodiaq, je však... | foto: VW
PRAHA SUV jsou terénní auta, ale do terénu se vydají zřídka. Zákazníci po nich touží víc a víc a automobilky si mnou ruce – SUV jim vydělávají peníze a zajišťují budoucnost. Dokazuje to i ve čtvrtek zveřejněná cena modelu Kodiaq od Škody Auto, který začíná na vyšší částce než limuzína Superb.

V Evropě tvoří sportovně-užitkové vozy už zhruba pětinu trhu a podobně jsou na tom i v Česku. Do konce desetiletí by však do této škatulky mohla v Evropě patřit až třetina všech prodaných osobních vozů.

Evropští zákazníci tak následují ty americké, kde se úspěch SUV zrodil. Automobilky jen vozy patřičně upravily evropskému vkusu. Proto v Evropě nenajdeme většinou klasická SUV dle americké definice, ale spíš auta, kterým Američané říkají crossovery.

Odlehčenější evropská SUV pak ovlivňují chutě zákazníků po celém světě a automobilky si mnou ruce, protože na dané kategorii vydělávají více než na běžných vozech.

Označení SUV pochází z výrazu sports utility vehicle, tedy sportovně-užitkový vůz. V USA šlo původně v podstatě o terénní vozy postavené na technickém základu tamních pick-upů s rámovou konstrukcí podvozku, takzvaných light trucks. Do terénu se ovšem tato auta většinou během své služby zákazníkům vůbec nepodívají, i proto v posledních letech výrazně roste podíl SUV, která mají pohon jen jedné nápravy.

Vznik dnes tak oblíbené kategorie v podstatě falešných terénních aut byl velmi pragmatický.

U zrodu stála americká pravidla ohledně spotřeby paliva ze 70. let a skuliny, které v nich výrobci našli. Spotřeba byla totiž u klasických osobních vozů přísně regulována a automobilky zjistily, že velká terénní kombi mohou nabízet jako užitkové vozy – právě ony light trucks. Nástup popularity byl postupný, ale v 90. letech začal za oceánem opravdový boom. Od té doby si SUV získávají celý svět, loňský rok pro ně byl ve všech ohledech rekordní, ale ještě zdaleka nedosáhla vrcholu.

Volkswagen Tiguan. Německé SUV staví na stejné technice jako Kodiaq, je však kratší a kompaktnější. I přesto je uvnitř místa dostatek, zatím ale jen pro pět cestujících.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila 29. září na autosalonu v Paříži velké SUV Škoda Kodiaq.

Jen v domovských USA tvořila auta, která Evropané považují za SUV, v roce 2014 více než třetinu tamního trhu. Nejžádanější jsou v USA crossovery, ty tvořily 26,9 procenta prodejů. Klasická SUV dle tamní definice zaujala 7,1 procenta zákazníků.

A přičteme-li pick-upy, které představují 13,7 procenta amerického trhu s novými vozy, mají auta s terénními ambicemi v USA skoro polovinu trhu. Crossovery jsou v USA jednoznačně nejpopulárnější kategorií aut a z řad pick-upů se pro změnu rekrutují nejprodávanější modely. Ford F-150 je nejprodávanějším autem na americkém trhu už 32 let.

O čtvrtinu dráž

To v Evropě mají ještě SUV co dohánět, i když jejich podíl na trhu byl v loňském roce podle údajů Jato Dynamics téměř pětinový. Rychleji než segment SUV rostly v Evropě jen prodeje některých okrajových kategorií – elektromobilů a luxusních kupé.

Automobilky jásají. Auta, která technicky vychází z běžných modelů a nejsou nijak zásadně dražší na výrobu a vývoj, totiž zákazníkům prodávají s pořádnou přirážkou. Jako příklad může posloužit český ceník Peugeotu. Zatímco základní malé SUV Peugeot 2008 vyjde na 331 500 korun, klasický pětidveřový hatchback 208 se shodnou motorizací 1.2 PureTech jen na 266 200 korun. Za stejnou techniku tak automobilka u SUV vyinkasuje téměř o čtvrtinu více. (Jde o loňské ceny - pozn. red.)

Právě malá SUV teď zažívají v Evropě největší rozmach.

Meziročně jejich prodeje vzrostly o 52 procent a v roce 2014 se jich tu prodalo přes 716 tisíc kusů. I podle analytiků tento segment nadále poroste nejrychleji: zatímco vloni se jich po světě prodalo celkem 1,1 milionu, během následující dekády mají prodeje narůst na 3,2 milionu.

Analytici IHS Automotive přitom zároveň odhadují, že prodeje kompaktních aut v tom samém období vzrostou ze 4,7 milionu na 5,3 milionu. Není tedy divu, že malá SUV nabízí čím dál více automobilek – zatímco v roce 2014 bylo na evropském trhu čtrnáct modelů této třídy, v první polovině loňského roku se jejich počet zvýšil na osmnáct.

Malá SUV, která nemají vlastně vůbec nic společného s původní americkou myšlenkou, nejspíš brzy v Evropě předeženou i doposud nejúspěšnější kategorii těchto vozů, kterými jsou SUV kompaktní třídy. Tedy vozy, jež vychází z tradiční kategorie hatchbacků, jakým je třeba Volkswagen Golf. Těch se vloni v Evropě prodalo poprvé více než milion kusů, před sedmi lety přitom byla prodejní čísla poloviční.

Nissan X-Trail. Hitem japonského Nissanu je sice model Qashqai, ale pro Kodiaq bude soupeřem spíše větší typ X-Trail, který si mohou zákazníci pořídit právě i v sedmimístném provedení.

A i loni tato kategorie rostla o něco rychleji než celý evropský automobilový trh.

Právě z kompaktních modelů se rekrutuje i nejprodávanější evropské SUV. Je jím japonský Nissan Qashqai, který si vloni v Evropě pořídilo více než 202 tisíc zákazníků. Druhý Volkswagen Tiguan si koupilo o 50 tisíc lidí méně. Qashqai se dostal i do desítky nejprodávanějších aut v Evropě, v tomto žebříčku jen o několik tisíc kusů zaostal za Škodou Octavia. Nejprodávanějším vozem v Evropě byl vloni Volkswagen Golf s více než 520 tisíci prodanými kusy.

Úspěch modelu Qashqai, ale i menšího typu Juke, který v Evropě před lety zakládal segment malých SUV, vynesl v dosavadním průběhu letošního roku Nissan na pozici nejprodávanější asijské značky v Evropě, když předběhl Toyotu. Z dvanácti modelů, které automobilka na starém kontinentě nabízí, patří čtyři do kategorie SUV a jeden je pickup. V první polovině roku 2015 prodal Nissan v Evropě 303 507 vozů, což představuje nárůst o 21 procent. Qashqai si z autosalonů odvezlo 124 346 zákazníků.

DALŠÍ ČTENÍ

V dané kategorii je velmi úspěšná i česká Škoda Auto se svým modelem Yeti. Se 102 867 kusy tvořil Yeti téměř 10 procent loňského odbytu automobilky. Nejlepšími trhy pro tento model jsou Německo, Velká Británie, Rusko, Čína a také Česko. Je tak logické, že Škoda chystá i větší SUV, které se dostane na trh v roce 2016.

České SUV je samozřejmě nejúspěšnějším modelem svého druhu na domácím trhu.
Terénní auta přitom byla za rok 2014 dle Svazu dovozců automobilů třetí nejprodávanější kategorií na českém trhu po malých a kompaktních vozech. Tuto pozici drží SUV i v průběhu první poloviny letošního roku. Češi se v hladu po SUV neliší od průměrného Evropana, v Česku si je pořídilo téměř sedmnáct procent zákazníků. Mezi ojetými auty zatím SUV tak populární nejsou, podle údajů z největší sítě autobazarů AAA Auto byl jejich podíl v roce 2014 jen 8,7 procenta, za prvních sedm měsíců letošního roku už ovšem tvořila SUV desetinu prodaných vozů v síti.

Touha po SUV se nevyhýbá ani asijským trhům. V Číně, největším automobilovém trhu světa, tvořila v roce 2014 SUV 26 procent trhu. Ještě zajímavější než samotná popularita vozů SUV je jejich schopnost zachraňovat automobilky.

Porsche Cayenne.

Porsche Cayenne.

Například značka Porsche a její model Cayenne: zatímco v roce 2002, kdy automobilka své první SUV k nelibosti tradicionalistů představila a zaváděla jej do prodeje, putovalo k zákazníkům jen něco přes 54 tisíc automobilů této značky, vloni hlásila automobilka rekordní odbyt téměř 190 tisíc vozů.

Cayenne z toho s téměř 66 tisíci prodanými vozy tvořil více než třetinu a druhým nejúspěšnějším modelem značky se stalo menší SUV Macan, které se začalo prodávat v dubnu. Pořídilo si jej 44 636 zákazníků a letos se nejspíš Macan utká s větším sourozencem o titul nejprodávanějšího modelu Porsche.

V součtu prodala vloni značka více SUV než kdy jindy a to jí pomohlo k rekordnímu provoznímu zisku ve výši 2,4 miliardy eur. Macan sice jako levnější model snižuje průměrný zisk na jedno prodané auto, ale s částkou 14 220 eur na jeden prodaný vůz si nemá automobilka nač stěžovat.

Teprve třetí pozici v interních statistikách drží opravdový sportovní vůz značky Porsche, model 911. Pro jeho novou verzi si po celém světě přišlo 30 510 zákazníků. Nebýt ovšem zisků z prodejů SUV, kdo ví, jestli by dnes vůbec automobilka sporťáky prodávala. O podobnou záchranu se teď bude pokoušet i další legenda na poli sportovních vozů, značka Maserati. Že po SUV touží i ti nejbohatší na světě, dokazují plány na výrobu SUV u značek Rolls-Royce, Bentley i Lamborghini.

SUV ale nemají držet nad vodou jen značky pro bohaté. Třeba aktuální úspěch koncernu Fiat Chrysler Automobiles stojí téměř výhradně na oblibě modelů značky Jeep. Nebýt této americké ikony, nejspíš by dnes neměl koncern peníze na investice jak do zmíněného Maserati, tak třeba do další legendy – Alfy Romeo.

I tato značka by měla nejspíš v příštích letech do svého výrobního programu SUV zařadit. Zásadní jsou SUV i pro švédské Volvo, jeho model XC60 tvořil vloni i v první polovině letošního roku třetinu odbytu značky. Je to vůbec nejprodávanější SUV prémiové značky na trhu.

Letos navíc postupně narůstají prodejní čísla druhé generace velkého SUV XC90, které bývá často považováno za vysněný rodinný vůz. U Volva tvoří SUV a crossovery polovinu prodaných vozů. A třeba zvýšeného kombíku XC70 se prodá více než klasické varianty V70.

Pozor, jede SUV

Popularita SUV je pro mnohé záhadou. Nebývají nijak zásadně prostornější než odpovídající běžná osobní auta, takže nelze hovořit o větší praktičnosti.
Zákazníci tak na těchto vozech oceňují spíše mohutný vzhled a mnozí se zhlédli ve vyšší pozici za volantem, která poskytuje trochu lepší rozhled vpřed a dodává řidiči i posádce určitý falešný pocit bezpečí.

Ten pramení i z případné přítomnosti pohonu všech kol, který je ovšem u menších modelů spíše vzácností. Podle studie německých pojišťoven z roku 2011 řidiči SUV sice nebourají častěji než řidiči běžných vozů, ale následky jejich nehod bývají vážnější.

Většinou ovšem pro druhé auto, se kterým se mohutné SUV střetne. SUV jsou také nebezpečnější pro chodce, vždyť za jejich mohutnou kapotu se snadno schová dítě.

I vzhledem k dalším světovým trendům je vlastně popularita SUV u zákazníků naprosto iracionální. Větší a těžší auta mají vyšší spotřebu paliva a nehodí se tak do současné vlny snižování emisí. Za to, že jsou tak populární, vděčí sportovně-užitková vozidla i současným příznivým cenám ropy.

SUV tak vlastně ukazují, že to s tím snižováním emisí není zase tak vážné, i když se i v jejich případě zákazníci alespoň v Evropě přiklonili k menším a úspornějším modelům. Rádoby terénní modely například nejsou ani nositeli inovací, ty se odehrávají v jiných třídách a modelech a SUV dostávají prověřenou techniku. Pro automobilky jsou tyto modely jednoduše zdrojem zisku a snaží se z nich vytěžit maximum.

Luděk Vokáč
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz