Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zajímavě rozdvojená osobnost

Ekonomika

  14:02
S modelem IS F vstoupil Lexus do segmentu výkonných sedanů střední třídy. V testu jsem proto zjišťoval, jak jeho 423 koní ladí s komfortní image značky jako takové.

Lexus IS F. foto: Lexus

Lexus si už více než dvacet let buduje opozici značky zaměřené na komfort, kvalitu a spolehlivost. K tomuto cíli směřují všechny běžné modely nabídky, včetně trojice jejich hybridních verzí. To platilo, než se skupinka nadšených vývojářů této divize společnosti Toyota rozhodla do nejmenšího modelu značky zamontovat osmiválcový motor, a tím vstoupit do boje se zavedenými sportovními sedany střední třídy, které jsou doménou německých značek BMW, Mercedes a Audi.
 Samotný vývoj samozřejmě nebyl tak jednoduchý, jak jsem v úvodu naznačoval, vyžádal si několik let práce, nicméně výsledek, který slyší na jméno Lexus IS F stojí za pozornost. Takže konkrétně: má klasickou koncepci s pohonem zadních kol a pětilitrovým osmiválcem vpředu. Tyto jeho součásti spojuje osmistupňová samočinná převodovka s ovládáním pomocí páček na volantu. Nad vším bdí šestipístkové brzdy Brembo a speciálně naladěný stabilizační systém.

Příjemně sportovní
Auto působí uvnitř spíše stísněně, hlavně v oblasti hlavy není dost místa. Toho si ale zpočátku ani nevšimnete, interiér jako celek působí hodnotným dojmem. Sedadla mají dobré boční vedení a vytvářejí nevtíravě sportovní atmosféru. Osmiválec se po probuzení k životu nijak zvlášť neprojevuje. Je tichý a vlastně už od volnoběžných Efektní koncovky výfuku jsou pouze atrapou.otáček má nadstandardní zásobu síly. Při obvyklé jízdě si v tomto autě ani neuvědomíte, že má nějakou převodovku - řadí takřka nepostřehnutelně. Ve srovnání s ostatními verzemi Lexusu IS je „efko“ tvrdší a jízda po nekvalitních silnicích není nejpříjemnější. Při běžném přemisťování je hlavně díky podvozku znát, že máte co do činění se sportovním autem. Situaci je ale možné v tomto směru srovnat s podobně laděnými konkurenty. Písmeno F v názvu tohoto auta má evokovat závodní okruh Fuji, kde má Toyota jedno z vývojových center. Pojďme tedy vyzkoušet, jak se tento vůz chová při sportovnějším zacházení. Když nebudete chtít hledat opravdové limity tohoto vozu a jen se necháte očarovávat silou motoru a občas rychleji projetou zatáčkou, budete z tohoto auta nadšeni. Jakmile jsem sešlápl plynový pedál k podlaze a nechal zařazenou trojku, bylo doslova fascinující sledovat pohyb ručky otáčkoměru. Už v nízkém spektru byl zátah velmi podmanivý, nicméně jakmile překročil 3600 min-1, motor se nádherně rozezvučel a bleskově směřoval k hranici sedmi tisíc otáček. Po přeřazení na čtyřku tok výkonu v podstatě neuvadá a Lexus se stále vehementně žene do vyšších rychlostí. Ve skutečnosti se rozdíl mezi akcelerací na trojku a čtyřku nezdá příliš velký. Jiné je pouze to, že se pohybujete v opravdu vysokých rychlostech. Velkoobjemový motor Lexusu je doslova stvořen pro dálniční cestování. Ve 200 km/h točí na osmý rychlostní stupeň jen něco přes dvaapůl tisíce otáček. Lexus se snaží své německé konkurenty předčit nejvyšší rychlostí. Omezovač rychlosti je oficiálně nastavený na 270 km/h. Během služební cesty po německé dálnici jsem se ale přesvědčil, že podle tachometru jemně zasahuje až při 285 km/h, a to jak na sedmý, tak osmý rychlostní stupeň. Raději se mě neptejte na spotřebu paliva. Vězte, že při tomto stylu jízdy je potřeba jet k čerpací stanici a pro dalších šedesát litrů paliva už po přibližně 180 ujetých kilometrech. Při běžném stylu jízdy ale není problém s tímto vozem cestovat za přibližně 13 l/100 km. Průměr během testu však činil 17 l/100 km, což se zdá ve srovnání s konkurencí spíše více.

Zatáčky ano, ale kontrolovaně
Nejsportovnější Lexus nezklame ani při jízdě po českých okreskách, jeho podvozek siŘazení se ovládá páčkami za volantem. totiž s jejich nástrahami dokáže účinně poradit. Nejvíc mě překvapilo, že i při relativní tuhosti nemá na krátkých nerovnostech tendence k odskakování. Díky tomu má auto ve výjezdech ze zatáček dostatek trakce. I když má Lexus IS F povedeně sladěný převod řízení i účinek posilovače, byla při brzdění do ostrých vraceček znát větší hmotnost osmiválcové jednotky nad přední nápravou. Tento vjem ale překvapivě nebyl nijak zvlášť nepříjemný, protože ve výjezdech ze zatáček pod plynem se tento Lexus choval při správném jízdním stylu neutrálně. Pro sportovní styl jízdy není úplně ideální koncept nastavování chování vozu. Tlačítkem Sport je totiž možné přiostřit motor, převodovku a řízení. Současně s tím je možné měnit nastavení stabilizačního systému. Na to, že tlačítko Sport je umístěno až hluboko pod volantem, se dá zvyknout, s funkcí stabilizace je to horší. Lexus uvádí, že má tři režimy - zapnuto, částečně zapnuto (posunutý okamžik zásahu) a zcela vypnuto.

Stabilizace nedá pokoj

Navigation
Koncepce: čtyřmístný čtyřdveřový
sedan s motorem vpředu
a pohonem zadních kol, rozměry
4660x1815x1415 mm, rozvor
2730 mm, provozní hmotnost
1700 kg, zavazadlový prostor 378 l
Motor   zážehový V8, 4969 cm3
Výkon 311 kW (423 k)/6600 min-1
Točivý moment 505 N.m při 5200 min-1
Převodovka 8A
Zrychlení 0-100 km/h 4,8 s
Nejvyšší rychlost 270 km/h
Komb. spotřeba 11,4 l/100 km
Cena           1 799 000 Kč

Klady: bohatá výbava, cena, síla
motoru, snadno se řídí i běžnému
řidiči, kvalitní zpracování, efektní
design

Zápory: chování v limitních
situacích, složité a nepraktické
ovládání stabilizace a sportovního
režimu motoru s převodovkou
První režim je povedený, avšak v případě, že se budete chtít opravdu projet, nebo při jízdě na vodě je značným omezením. Střední polohu, která bývá v takto silných vozech na okreskách optimální, protože zasahuje vlastně až v krizových situacích, je ale možné zapnout jen do nicotné rychlosti 60 km/h, poté se zapíná samočinně. Stabilizaci je možné také vypnout, avšak pouze po zastavení a přesunutí voliče převodovky do polohy P. Poté zůstává neaktivní ve všech rychlostech. Lexus toto řešení údajně zvolil kvůli bezpečnosti, mně se ale zdá, že je poněkud paradoxně spíše nebezpečné. Když jsem se totiž chtěl s IS F projet, musel jsem si stabilizaci zcela vypnout. Kdyby bylo možné mít aktivovaný střední režim neustále nebo šlo stabilizaci vypnout při jízdě například před pěknou zatáčkou, byl bych po delší čas při mé projížďce elektronikou „hlídán“, a tudíž ve větším bezpečí. Jízdě s Lexusem jednoznačně dominoval motor se svým potenciálem i zvukem. Zdálo se mi ale, že auto jako celek nemuselo být tak sportovní. Lexus IS F byl při běžném ježdění spíše nepoddajný a nehýčkal svého řidiče tak, jak se od vozu dané značky očekává. Na druhou stranu však, alespoň u mě, nedokázal zcela vyvolat ani opravdové řidičské nadšení. To v mých očích nejvíce hatila vyšší hmotnost, nešikovná stabilizace i vynikající, ale stále „pouze“ samočinná převodovka. Lexus tak stojí někde v půli cesty. Dokáže být plnohodnotnou alternativou pro sportovní sedan střední třídy. Běžného řidiče uspokojí svou jednoduchostí, se kterou dokáže jet rychle a nabízet potenciál svého motoru, nicméně subjektivně se mi zdá, že jsou potřeba ještě alespoň jeden nebo dva modely s písmenem F ve znaku, aby si sportovní Lexusy našly svoji pozici.

Autor: