Lexus si už více než dvacet let buduje opozici značky zaměřené na komfort, kvalitu a spolehlivost. K tomuto cíli směřují všechny běžné modely nabídky, včetně trojice jejich hybridních verzí. To platilo, než se skupinka nadšených vývojářů této divize společnosti Toyota rozhodla do nejmenšího modelu značky zamontovat osmiválcový motor, a tím vstoupit do boje se zavedenými sportovními sedany střední třídy, které jsou doménou německých značek BMW, Mercedes a Audi.
Samotný vývoj samozřejmě nebyl tak jednoduchý, jak jsem v úvodu naznačoval, vyžádal si několik let práce, nicméně výsledek, který slyší na jméno Lexus IS F stojí za pozornost. Takže konkrétně: má klasickou koncepci s pohonem zadních kol a pětilitrovým osmiválcem vpředu. Tyto jeho součásti spojuje osmistupňová samočinná převodovka s ovládáním pomocí páček na volantu. Nad vším bdí šestipístkové brzdy Brembo a speciálně naladěný stabilizační systém.
Příjemně sportovní
Auto působí uvnitř spíše stísněně, hlavně v oblasti hlavy není dost místa. Toho si ale zpočátku ani nevšimnete, interiér jako celek působí hodnotným dojmem. Sedadla mají dobré boční vedení a vytvářejí nevtíravě sportovní atmosféru. Osmiválec se po probuzení k životu nijak zvlášť neprojevuje. Je tichý a vlastně už od volnoběžných otáček má nadstandardní zásobu síly. Při obvyklé jízdě si v tomto autě ani neuvědomíte, že má nějakou převodovku - řadí takřka nepostřehnutelně. Ve srovnání s ostatními verzemi Lexusu IS je „efko“ tvrdší a jízda po nekvalitních silnicích není nejpříjemnější. Při běžném přemisťování je hlavně díky podvozku znát, že máte co do činění se sportovním autem. Situaci je ale možné v tomto směru srovnat s podobně laděnými konkurenty. Písmeno F v názvu tohoto auta má evokovat závodní okruh Fuji, kde má Toyota jedno z vývojových center. Pojďme tedy vyzkoušet, jak se tento vůz chová při sportovnějším zacházení. Když nebudete chtít hledat opravdové limity tohoto vozu a jen se necháte očarovávat silou motoru a občas rychleji projetou zatáčkou, budete z tohoto auta nadšeni. Jakmile jsem sešlápl plynový pedál k podlaze a nechal zařazenou trojku, bylo doslova fascinující sledovat pohyb ručky otáčkoměru. Už v nízkém spektru byl zátah velmi podmanivý, nicméně jakmile překročil 3600 min-1, motor se nádherně rozezvučel a bleskově směřoval k hranici sedmi tisíc otáček. Po přeřazení na čtyřku tok výkonu v podstatě neuvadá a Lexus se stále vehementně žene do vyšších rychlostí. Ve skutečnosti se rozdíl mezi akcelerací na trojku a čtyřku nezdá příliš velký. Jiné je pouze to, že se pohybujete v opravdu vysokých rychlostech. Velkoobjemový motor Lexusu je doslova stvořen pro dálniční cestování. Ve 200 km/h točí na osmý rychlostní stupeň jen něco přes dvaapůl tisíce otáček. Lexus se snaží své německé konkurenty předčit nejvyšší rychlostí. Omezovač rychlosti je oficiálně nastavený na 270 km/h. Během služební cesty po německé dálnici jsem se ale přesvědčil, že podle tachometru jemně zasahuje až při 285 km/h, a to jak na sedmý, tak osmý rychlostní stupeň. Raději se mě neptejte na spotřebu paliva. Vězte, že při tomto stylu jízdy je potřeba jet k čerpací stanici a pro dalších šedesát litrů paliva už po přibližně 180 ujetých kilometrech. Při běžném stylu jízdy ale není problém s tímto vozem cestovat za přibližně 13 l/100 km. Průměr během testu však činil 17 l/100 km, což se zdá ve srovnání s konkurencí spíše více.
Zatáčky ano, ale kontrolovaně
Nejsportovnější Lexus nezklame ani při jízdě po českých okreskách, jeho podvozek si totiž s jejich nástrahami dokáže účinně poradit. Nejvíc mě překvapilo, že i při relativní tuhosti nemá na krátkých nerovnostech tendence k odskakování. Díky tomu má auto ve výjezdech ze zatáček dostatek trakce. I když má Lexus IS F povedeně sladěný převod řízení i účinek posilovače, byla při brzdění do ostrých vraceček znát větší hmotnost osmiválcové jednotky nad přední nápravou. Tento vjem ale překvapivě nebyl nijak zvlášť nepříjemný, protože ve výjezdech ze zatáček pod plynem se tento Lexus choval při správném jízdním stylu neutrálně. Pro sportovní styl jízdy není úplně ideální koncept nastavování chování vozu. Tlačítkem Sport je totiž možné přiostřit motor, převodovku a řízení. Současně s tím je možné měnit nastavení stabilizačního systému. Na to, že tlačítko Sport je umístěno až hluboko pod volantem, se dá zvyknout, s funkcí stabilizace je to horší. Lexus uvádí, že má tři režimy - zapnuto, částečně zapnuto (posunutý okamžik zásahu) a zcela vypnuto.
Stabilizace nedá pokoj
Navigation | |||
Koncepce: čtyřmístný čtyřdveřový sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol, rozměry 4660x1815x1415 mm, rozvor 2730 mm, provozní hmotnost 1700 kg, zavazadlový prostor 378 l Motor zážehový V8, 4969 cm3 Výkon 311 kW (423 k)/6600 min-1 Točivý moment 505 N.m při 5200 min-1 Převodovka 8A Zrychlení 0-100 km/h 4,8 s Nejvyšší rychlost 270 km/h Komb. spotřeba 11,4 l/100 km Cena 1 799 000 Kč Klady: bohatá výbava, cena, síla motoru, snadno se řídí i běžnému řidiči, kvalitní zpracování, efektní design Zápory: chování v limitních situacích, složité a nepraktické ovládání stabilizace a sportovního režimu motoru s převodovkou |
|||