Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Exministr Žák: Zlatý padák 6 milionů mě překvapil. Headhunter kroutí hlavou

Ekonomika

  6:30
PRAHA - Bývalý šéf Českých drah Dalibor Zelený dosáhl na šestimilionový „zlatý padák“. Stačilo mu k tomu vydržet ve funkci pouhých sedm měsíců. Headhunter oslovený serverem Lidovky.cz nad výší konkurenční doložky kroutí hlavou. Překvapený byl i exministr dopravy Zdeněk Žák, který Zeleného do funkce prosadil a patřil k velkým kritikům „zlatých padáků“.

Generální ředitel ČD Dalibor Zelený. foto: ČTK

Zelený si v čele drah vydělal 250 tisíc měsíčně, konkurenční doložka však byla vypočítána z průměru za poslední čtvrt roku. Její výši tak ovlivnila i prosincová mzda s bonusem 750 tisíc, který tehdy řediteli přiklepla dozorčí rada.

Zelený teď musí dodržet jedinou podmínku. Totiž: aby o peníze nepřišel, nesmí rok pracovat na železnici, nemůže jít ani k silničnímu dopravci nebo ke státní Správě železniční dopravní cesty. Pokud by smlouvu porušil, musel by zaplatit i pokutu 144 milionů korun.

Dráhy ve ztrátě

Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním...

Státní České dráhy jsou dominantním osobním železničním přepravcem v Česku. Předloni skupina vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun po zisku 491 milionů v roce 2011, což bylo způsobeno hlavně dvoumiliardovou ztrátou ČD Cargo.

Za loňský rok firma hospodářské výsledky nezveřejnila. Uvedla jen, že počet cestujících jí vzrostl o půl milionu na 169,3 milionu lidí.

Současné vedení drah nyní Zeleného vyzvalo, aby se doložky vzdal, ten to ale odmítl. O výdělku devíti milionů za pouhých sedm měsíců ve funkci informoval deník MF DNES.

„Na jedné straně oceňuji roli pana generálního ředitele Zeleného, který vytáhl České dráhy z hluboké krize a ČD Cargo vlastně zachránil před rychlým bankrotem, zároveň ale se zlatými padáky v takové podobě, a navíc ve státní firmě, dlouhodobě a hluboce nesouhlasím,“ řekl serveru Lidovky.cz ministr dopravy Rusnokovy vlády Zdeněk Žák. Právě on vydláždil Zelenému cestu do vedení drah.

Dozorčí rada podle něj měla „výslovně zakázáno“ podobné doložky do manažerských smluv schvalovat. „Já jsem si opravdu skoro jist, že dozorčí rada ani řídící výbor nic takového neschvalovali. Aspoň nemám takovou informaci. Proto je pro mě velkým překvapením, že se tam něco takového dostalo,“ dodal exministr.

Miliony za půl roku práce? Nesmysl

„Za tak krátkou dobu, co tam pan Zelený pracoval, není tato částka rozhodně obvyklou,“ řekl serveru Lidovky.cz personalista Zdeněk Kaufmann ze společnosti Amrop. „Výše konkurenční doložky závisí samozřejmě na také tom, jak dlouho člověk ve firmě pracoval, jak kvalitně pro ni pracoval, jaké byly jeho výkony, od toho se to všechno určuje,“ dodává headhunter.

Podle Kaufmanna se konkurenční doložka ČD vyrovná například odchodnému ředitele banky: „Nemůžete ale srovnávat opravdu kvalitního člověka, který odchází po mnoha úspěšných letech ve státní firmě, a člověka, který sedm měsíců funguje ve firmě, která po změně managementu je spíš na cestě dolů než nahoru.“

Zeleného předchůdce Petr Žaluda sice dostal při odchodu z firmy dvanáctimilionové odstupné, konkurenční doložku však odmítl. Velice brzy si tak založil firmu na nákladní železniční dopravu. „Je to o tom, jak dalece si ten člověk věří, že najde zaměstnání stejné kvality, jako měl doposud,“ uzavírá Kaufmann. O Zeleného služby však podle MF DNES zatím žádný z českých dopravců zájem neprojevil.

Autoři: ,