Jak napsal švýcarský list Tages-Anzeiger, místní policie začíná testovat dvě zařízení, jež automaticky rozliší mezi nebezpečnými a neškodnými tekutinami, které má cestující v zavazadle.
ČTĚTE TAKÉ: |
Kdokoli, kdo úspěšně projde touto inspekcí, by si pak mohl vzít tekutiny v příručním zavazadle na palubu letadla. Dosud platí, že cestující musejí mít tekutiny či krémy v příručním zavazadle v mikrotenovém sáčku a objem jednotlivých balení nesmí přesáhnout 100 mililitrů. Cestující je zároveň během kontroly povinen sáček s tekutinami ze zavazadla vyjmout a předložit ke kontrole samostatně.
Letiště v Curychu do konce února doplní k bezpečnostním kontrolám dodatečnou linku, na níž budou dvě zařízení kontrolovat tekutiny nalezené v zavazadlech cestujících. První z nich spustí alarm, pokud rozpozná jakoukoli nebezpečnou tekutinu a druhé provede podrobnější test každé lahve. Tady budou odhaleny všechny hořlavé látky jako denaturovaný líh nebo benzin a vyřazeny z přepravy.
Test zařízení provádí letiště v Curychu ve spolupráci s letištní policií a řídit ho bude místní Federální letecký úřad (FOCA). Celý projekt spadá pod vedení Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) a zahrnuje 12 dalších evropských letišť, napsal list bez dalšího upřesnění.
Testovací provoz mnozí z cestujících v Curychu ani nezaznamenají. Nové jednotky poběží jen čtyři dny v týdnu po dobu čtyř nebo pěti hodin.
Letištní policie doufá, že ze zkoušky dostane přehled o tom, jak kontrolou cestující procházejí, a zjistí, kolik času navíc a dodatečného personálu bude nová bezpečnostní kontrola vyžadovat.
Jakmile test skončí, budou zjištění předána odpovědným úřadům, kde se rozhodne o případných změnách existujících bezpečnostních opatření Omezení přepravy tekutin v letadlech bylo zavedeno v srpnu 2006 poté, co byl zmařen pokus o odpálení tekuté výbušniny při transatlantickém letu.