Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Zákazníci si stěžují na O2. O zdražení informovala v příloze vyúčtování

Média

  19:57
PRAHA - Společnost O2 si nuceným převodem zákazníků O2 TV na novou nabídku vysloužila šetření Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Zákazníci si totiž stěžují, že jim operátor nedal o změně vědět nebo že jim neumožňuje ukončit bez pokuty smlouvu.

Fotbalový expert Pavel Horváth ve studiu nového kanálu O2 Sport v pražské O2 Areně. foto: ČTK

Jsou tomu přesně dva roky, co O2 vzbudilo kontroverze, když začalo své mobilní zákazníky automaticky převádět na neomezené tarify. Oficiálním důvodem tehdy bylo zjednodušení a zpřehlednění nabídky. Třebaže se proti tomu zvedla vlna odporu především ze strany zákazníků, kteří měli nízké útraty a dražší neomezené volání nepotřebovali, operátorovi to nakonec prošlo.

Se stejným úmyslem, tedy optimalizace nabídky, teď firma mění smlouvy téměř 190 tisícům zákazníků kabelové televize O2 TV. Kvůli velkému počtu stížností, které zaplavily sociální sítě O2 a ČTÚ, se regulátor rozhodl si na postup operátora posvítit.

„Mohu potvrdit, že úřad změnu v nabídce O2 TV skutečně prošetřuje,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že hlavním předmětem šetření je, jestli operátor o změně informoval zákazníky tak, jak ukládá zákon. Tedy s dostatečným předstihem a uvedením možnosti bez sankcí od smlouvy odstoupit.

Černá obrazovka místo Ligy mistrů. O2 si vymohla zákaz pro ostatní televize

„Pokud by se tak u některých účastníků nestalo, doporučujeme, aby si nejprve ověřili, zda tuto informaci ve vyúčtování nepřehlédli. Pokud skutečně informováni nebyli, bylo by dobré, aby se ČTÚ ozvali a sdělili co nejvíce podrobností o své smlouvě,“ dodal Drtina.

Celé prohlášení O2

„Cílem O2 je mít jednoduchou a přehlednou nabídku několika tarifů a přinášet všem našim zákazníkům exkluzivní obsah a unikátní funkce. Aktuálně tedy zjednodušujeme nabídku ze 47 různých tarifů a balíčků na pouhé 3 tarify. Všechny nové tarify umožní sledovat nový sportovní kanál O2 Sport s exkluzivním programem, který jiné české televize svým divákům nemohou nabídnout. V rámci 3 nových tarifů jsme našim zákazníkům navíc zpřístupnili kompletní programovou nabídku digitální televize O2 TV také do dalších 4 zařízení.

Každý zákazník od nás dostal informaci na faktuře, a to v zákonné lhůtě minimálně 30 dní před plánovanou změnou na nový tarif. Zároveň jsme všem zákazníkům odeslali email, ve kterém jsme ho o změně informovali. Pokud si zákazník email neotevřel, ani se nepodíval na vyúčtování do Moje O2, kde měl informaci uvedenou, odeslali jsme mu informační SMS, ve které znovu upozorňujeme na email. Pokud se ani tehdy na fakturu nepodíval, opět jsme mu odeslali SMS. Zákazníci, kteří na tyto informace vůbec nereagovali nebo na ně nemáme emailový kontakt, od nás navíc dostali časopis o O2 TV, ve které celou změnu tarifního portfolia znovu podrobně vysvětlujeme. V posledním týdnu těsně před změnou na nový tarif navíc zákazníkům znovu posíláme SMS, kde je o tom kroku informujeme. Pokud zákazník se změnou tarifu nesouhlasí, má možnost do 30 dnů od obdržení oznámení na faktuře službu O2 TV vypovědět, a to bez jakékoli sankce.“

Zdroj: Lucie Pecháčková, mluvčí O2

Firma si je jistá, že jedná v mezích regulí. Podle Kateřiny Mikšovské z tiskového oddělení O2 dostal každý zákazník nejméně 30 dní předem informaci na faktuře a v e-mailu. Pokud si poštu ne otevřel ani se nepodíval na vyúčtování do Moje O2, odeslal mu operátor informační SMS.

Zákazníci si ale ve velkém stěžují právě na to, že jim o změně nikdo neřekl a televize jim rázem podražila takřka o 100 procent.

Více peněz, méně programů

„Změny ceny jsem si všiml v létě při placení faktury, která byla vyšší zhruba o 60 korun. Myslel jsem, že je to za programy navíc, které nám byly přes prázdniny zapnuty. Informace o změně tarifu ve faktuře za květen jsem si nevšiml, protože byla uvedená na druhém listu,“ řekl LN jeden z protestujících klientů Jan Kostka.

Po prázdninách už ale přišlo plné zvýšení, a to ze 151 na 299 korun. Zákazníci, kteří ve svých vyúčtováních oznámení zpětně našli, namítají, že se text začínající větou „Vítejte v novém světě O2 TV!“ na první pohled tvářil jako marketingová nabídka, a bez povšimnutí ho proto přešli.

Ti, kteří zareagovali včas a rozhodli se službu vypovědět, ale řeší jiný problém. Operátor jim bez sankce dovolil odstoupit jen od O2 TV, nikoliv pak od dalších služeb, jako je internetové připojení či volání, které si s televizí objednali v balíčku. Tím, že část balíčku zrušili, ale v některých případech přišli o cenové zvýhodnění a za zbylé služby teď platí víc.

„Digitální televize O2 TV je samostatná služba. To platí i v případě, že si ji zákazník zřídí s cenovým zvýhodněním za více služeb najednou. Taková výhoda je vždy podmíněna i následným současným využíváním obou služeb. Pokud zákazník některou ze služeb v balíčku vypoví, zvýhodněná cena se na něho již nevztahuje,“ vysvětluje mluvčí Mikšovská.

To je třeba případ Pavla Zajíce. Jemu se měl účet za televizi zdvojnásobit, rozhodl se tedy pro obdobný balíček televize a internetu u konkurence. Musí ale počkat půl roku, než mu vyprší závazek u internetového připojení. „Při zdražení o 148 korun bychom přišli o oblíbené kanály. Kdybychom chtěli nabídku zachovat, znamenalo by to zdražení o 248 korun,“ vypočítává s tím, že výběr se snížil o 15 programů.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...