Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Žaluda přežil sedm ministrů a dráhy povede zřejmě i po dnešku

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Dozorčí rada Českých drah bude volit předsedu představenstva. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů a zároveň člena dozorčí rady drah Jaroslava Pejši je pravděpodobné, že svůj post opět obhájí současný šéf drah Petr Žaluda.

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda foto:  František Vlček, Lidové noviny

Žaludovi, který pro nadcházející volbu nemá protikandidáta, koncem ledna vyprší pětiletá smlouva pro funkci předsedy představenstva. Žaluda je současně generálním ředitelem drah. Smlouvu pro tuto funkci má uzavřenu na dobu neurčitou, oba posty jsou tedy odděleny.

Dráhy v zisku

České dráhy mají v liberalizované nákladní železniční dopravě a v osobní dopravě dominantní pozici. Za Žaludova působení se v roce 2010 poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů proti předloňské ztrátě 1,06 miliardy korun.

Žaluda dříve odhadl, že České dráhy za loňský rok pravděpodobně zvýšily provozní zisk i tržby. ČD Cargo ale za loňský rok skočí ve ztrátě zhruba dvě miliardy korun.

O ukončení působení Žaludy v čele ČD se zasazoval majitel konkurenčního RegioJetu Radim Jančura. Podle něj Žaluda zhoršil ekonomickou situaci drah a manipuloval s informacemi o státních dotacích.

Jančura proto požadoval po ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi, aby jeho znovuzvolení zabránil. Ministr ale uvedl, že k výměně na postu šéfa drah nevidí závažnější důvod.

Žaluda chce v případě prodloužení mandátu zahájit miliardový prodej drážního majetku. Získané peníze hodlá dát do obnovy vozového parku. "Máme obrovský majetek, se kterým nemůžeme nakládat. Pozemky pod kolejemi, nádraží, kam už dnes jezdí také soukromí dopravci. Jde o majetky za desítky miliard korun, jež se musí reálně ocenit, a rozhodnout, co s nimi. K tomu musí zavelet ministr dopravy. Ale doufám, že tento proces bude během letoška zahájen," řekl Žaluda internetovému deníku Insider.

Podle serveru Žaluda poukazuje na absenci jasné strategie státu v železniční dopravě, neboť během pěti let od jeho jmenování do čela Českých drah se vystřídalo sedm ministrů dopravy.

ČTĚTE TAKÉ:

Ministerstvo by podle něj mělo rychle stanovit priority i v nákladní dopravě. Například přeprava kusových zásilek je ztrátová a dceřiná firma ČD Cargo kvůli ní očekává obrovský propad. Podle Žaludy je důvodem zvýhodnění kamionové dopravy před železnicí. "Je tu disproporce. Takže: buď to stát srovná, nebo tuto přepravu nemůžeme dělat," uvedl pro Insider.

Autoři: ,