Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Závady má 60 procent kamionů

  9:51
PRAHA - Závadné brzdy, nefunkční osvětlení či sjeté pneumatiky. To jsou nejčastější závady nákladních vozů jezdících po českých silnicích. Podle statistik dopravní policie je náklaďáků ve špatném technickém stavu čím dál více.

Mnoho řidičů ignoruje nařízené pauzy. foto: ČTK

Jen za prvních šest měsíců letošního roku zkontrolovali policisté 15 461 vozů těžších 3,5 tuny. Téměř šedesát procent z nich - 9382 - neprospělo. „Stav některých nákladních automobilů je opravdu otřesný. Sjeté pneumatiky, díry v nádrži nebo naprosto prorezlý podvozek,“ říká Pavel Nosek z dopravní služby Policejního prezidia.

Špatný technický stav vozů však není jediným prohřeškem řidičů v nákladní dopravě. Podle Noska mnoho řidičů ignoruje nařízené pauzy a pravidelně překračuje povolenou dobu řízení. Ta je pro řidiče v nákladní dopravě stanovena na devět hodin denně za volantem. Za týden mohou šoféři odjezdit maximálně 56 hodin.

Stanovené normy porušilo za prvních pět měsíců letošního roku 1845 řidičů z 28 441 kontrolovaných. Podle Noska jde tak o zhruba třicetiprocentní nárůst oproti stejnému období minulého roku. Kromě řidičů náklaďáků zkontrolovali policisté i 631 šoférů autobusů. Třicet devět z nich jelo déle, než mělo.

Asi nejzávažnějších porušení povinností se však podle Pavla Noska dopouštějí řidiči vezoucí nebezpečné látky. Tedy například pohonné hmoty či výbušniny. Zde se policisté setkávají se zvláště odstrašujícími případy. „Viděli jsme už hrozné věci. Například auto převážející výbušniny v krabicích rozházených na korbě. Taky jsme se setkali se starým náklaďákem, který měl v zavazadlovém prostoru rozlitý chlorid sodný,“ říká Nosek.

Takovýchto hazardérů policisté chytili za prvních pět měsíců 86 z 838 kontrolovaných. „Udělili jsme 71 pokut za 70 tisíc korun. Od zahraničních řidičů jsme navíc vybrali devět kaucí za celkem 140 tisíc korun,“ říká Nosek.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!