Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Příběh Daniela S.: Nevinná půjčka? Něco takového už nikdy nechci zažít

Evropa

  11:05
PRAHA - Příběh Daniela S. (29) ukazuje, proč je důležité před podpisem smlouvy o spotřebitelském úvěru nejen znát svá práva, ale zároveň jich aktivně využívat. Vlivem nedostatečných informací o svém spotřebitelském úvěru se totiž dostal do zbytečných finančních problémů.

Jedním ze základních práv, která spotřebitelům v celé Evropské unii garantuje zákon o spotřebitelském úvěru, je právo na informace v jednoznačném standardizovaném formátu.

V praxi to znamená, že povinností poskytovatele úvěru je dát spotřebiteli ještě před podpisem smlouvy dokument (tzv. Evropský standardizovaný informační formulář) s přehlednými podmínkami zvažovaného úvěru.

Mladá učitelka si předčasným splacením úvěru vydělala na příjemnou dovolenou

Ten by měl obsahovat klíčové údaje, jako je výše úvěru a příslušných nákladů, roční procentní sazba nákladů (RPSN), počet a frekvence splátek, které poskytovatel úvěru požaduje, ale také poznámku o důležitých právních aspektech. Díky tomu lze porovnat nabídky různých poskytovatelů úvěrů a vybrat si tu, která je nejvýhodnější.

Pan Daniel však o tomto právu nevěděl, což byl základní problém, od kterého se odvíjely všechny následující potíže.

„O půjčku jsem se rozhodl požádat, abych pokryl výjimečné výdaje. Neměl jsem nic našetřeno, ale řekl jsem si, že z platu budu moci úvěr v pohodě splácet. Radil jsem se s kamarádem, který už si dříve nějakou tu půjčku bral, a dostal jsem od něj kontakt na poskytovatele. Řekl jsem, kolik potřebuji, oni mi řekli, kolik a jak dlouho budu splácet, a to bylo vše. Protože jsem potřeboval peníze co nejrychleji, spokojil jsem se s první nabídkou,“ popisuje Daniel S.

David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni k tomu dodává: „Z výše uvedeného je patrné, že pan Daniel se dopustil hned několika zásadních chyb. Především uzavření úvěrové smlouvy příliš uspěchal. Nezjistil si základní informace o spotřebitelských úvěrech, spokojil se pouze s radou kamaráda a podepsal smlouvu, o které prakticky nic nevěděl. Bohužel však není zdaleka sám, kdo postupuje takto neuváženě.“

Jak vyplývá z průzkumu, který letos pro Evropskou komisi provedla společnost TNS, druhým nejčastějším důvodem pro spotřebitelský úvěr je potřeba mít peníze ihned. Reputace poskytovatele je přitom až to poslední, podle čeho se spotřebitelé při výběru rozhodují.

Výzkum zároveň odhalil slabiny v celkové informovanosti a obezřetnosti při výběru spotřebitelského úvěru. Ti, kteří zažádali o spotřebitelský úvěr, si většinou vystačili pouze s informacemi přímo od poskytovatele (71 %), zároveň však více než čtvrtina (26 %) přiznává, že je pro ně obtížné porozumět smluvním podmínkám.

Objevte svá práva spojená s úvěry.

Příběh pana Daniela bohužel nabral nepříjemný směr. Několikrát zapomněl na splátku, a přestože ji nakonec poslal, ukázalo se, že poskytovatel si účtuje vysoké pokuty, o kterých pan Daniel při podpisu smlouvy nevěděl.

„Z nevinné půjčky se stala zkušenost, kterou již nechci nikdy zažít,“ říká Daniel S. „Až zpětně si uvědomuji, jaká chyba byla moje nezkušenost a lehkovážnost. A všem žadatelům o úvěr bych rád vzkázal, aby se důkladně zajímali o svou smlouvu, zjistili si všechny informace a porovnali nabídky od více poskytovatelů. A pokud se dostanou do problémů, je potřeba poradit se s odborníky a vyřešit je co nejrychleji.“

Informační kampaň Evropské komise

Evropská komise realizuje informační kampaň s cílem zvýšit povědomí o právech spotřebitelů v oblasti spotřebitelských úvěrů.

Ta cílí primárně na mladé lidi ve věku 18 –35 let, kteří uvažují o svém prvním spotřebitelském úvěru a mohli by potřebovat relevantní informace. Kampaň probíhá ve spolupráci s více než dvaceti lokálními partnery z řad spotřebitelských asociací, neziskových organizací a poskytovatelů úvěrů.

Více informací o kampani naleznete na internetu.

Připojte se ke kampani na sociálních sítích: @EU_Consumer a @ZEK_Praha

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...