15. prosince 2016 19:39 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Poslední úsek D8 se může otevřít. Předčasné používání dálnice povolilo ministerstvo

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
U obce Bílinka nedaleko Lovosic doposud dálnice D8 končí. Řidiči mířící směrem... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy U obce Bílinka nedaleko Lovosic doposud dálnice D8 končí. Řidiči mířící směrem... | foto:  Dan Materna, MAFRA
PRAHA Zbývající dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 se může v sobotu večer otevřít. Ministerstvo dopravy ve čtvrtek povolilo předčasné užívání části dálnice od Lovosic do Řehlovic. Sdělil to mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Dálnice dlouhá 92 kilometrů, která spojuje Prahu přes Ústí nad Labem směrem do Drážďan, se stavěla víc než 32 let.

Ministerstvo dopravy povolilo zprovoznění dálnice na základě souhlasných stanovisek všech dotčených orgánů. „Podkladem pro povolení stavby byl i odborný posudek stability svahů širšího okolí dálnice, včetně oponentního vyjádření České geologické služby ke stabilitní situaci,“ uvedl mluvčí. Území sesuvu poblíž Litochovic na Litoměřicku i okolí Prackovické estakády se bude podle Neřolda nadále monitorovat tak, aby byla zajištěna bezpečnost dálnice.

Povolením předčasného užívání se pouštějí auta na stavbu, která ještě není zcela dokončena, ale už je možné po ní bezpečné jezdit. V tomto režimu se zahajuje provoz na většině dálničních staveb. Na D8 se budou ještě dokončovat mosty přes dálnici nebo vegetační úpravy podél dálnice.

Dvojice tunelů na D8 u Petrovic poblíž hranic s Německem.
Dálnice D8 se stavěla od roku 1984, budování posledního rozdělaného úseku, dlouhého 16,4 kilometru, Lovosice - Řehlovice přišlo stát na více než 15 miliard korun.

Na trasách mezi dvěma dříve dokončenými úseky D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se dosud zejména ve špičkách tvořily kolony. „Stav, kdy tranzitní doprava včetně kamionů jezdí přes obce, poškozuje jak obyvatele, tak životní prostředí. Doufám, že si po zprovoznění dálnice konečně oddechnou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Policie si od zprovoznění dálnice slibuje snížení počtu nehod.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo ve čtvrtek povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

ČTK
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.